|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۵۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
بیگی درباره اینکه آیا شکایتی را در این مدت از نماینده خاطی صورت داده یا خیر؟ گفت: «اینکه شکایتی کنم خیر، انجام ندادم ولی لحن نامه و مکاتبه‌ای که با هیئت رئیسه داشتم گویای همه مسائل از جمله بداخلاقی از سوی این نماینده بوده است.»
بیست و دوم اردیبهشت ماه امسال بود که یک اتفاق عجیب در مجلس رخ داد. جمع آوری 80 امضا برای طرحی به نام " توقف مذاکرات هسته ای ". طرحی که از سوی جواد کریمی قدوسی نماینده جبهه پایداری دور مجلس گردانده شده بود و امضای این تعداد از نمایندگان مجلس را به خوددید. طرحی که در ابتدا به نظر می رسید با این حجم امضای جمع شده ممکن است مسیر مذاکرات هسته ای را دچار تنش و تغییر کند. اما در همان روز بسیاری از آن 80نماینده فهمیدند که گویی موضوع، آنچه نبوده که آنها امضا کرده اند ! و این عضو جبهه پایداری برای رسیدن به امضاهایش با عنوان "نامه به رئیس جمهور در راستای تقویت مذاکرات هسته ای" از سایر نمایندگان امضا گرفته است و با امضاهای جمع شده، طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته ای را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده است ! البته او شیوه های دیگری هم برای این جمع آوری امضاها به کار برده بود آن طور که در برخی رسانه ها آمد، در کپی که از این طرح به خبرنگاران داده شده بود، روی صفحه نخست آن با فونتی تایپی، به طرح سه‌فوریتی اشاره شده، اما در صفحه دومی که مربوط به امضاهاست دستنوشته ابتدایی نشان از طرح دوفوریتی دارد که بعدتر به سه‌فوریتی تغییر یافته است.

یعنی بسیاری از نمایندگان به خیال طرح دو فوریتی نظارت بر توافق هسته ای طرح توقف مذاکرات هسته ای را امضا کرده بودند. این شیوه های جمع آوری امضا در آن روز داد بسیاری از نمایندگان را در آورد! نمایندگانی که هریک سخن از شکایت و فغان از این کار عضو جبهه پایداری بر آورده بودند و این که موضوع جمع آوری امضاها برای طرح 3 فوریتی توقف مذاکرات را به این شیوه غیر اخلاقی، پیگیری خواهند کرد.

تاکنون شکایتی از کریمی قدوسی به هیئت نظارت برعملکرد نمایندگان نشده است

در آن زمان محمدحسین میرمحمدی، عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، با خلاف شئونات دانستن اقدام کریمی قدوسی، پیگیری اقدام نماینده مردم مشهد را منوط به ارائه گزارش و یا اعتراضی از طرف نمایندگان به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان عنوان کرد! و این نشان از آن داشت که برای اقدام و پیگیری این عمل غیر قانونی کریمی قدوسی، نمایندگان می توانند این موضوع را از طریق این کمیته بررسی کنند!

اکنون اما نزدیک به یک ماه از آن جریان و حرکت گذشته است ولی دیگر خبری از آن همه اعتراض نمایندگان نیست برهمین اساس آفتاب یزد به سراغ محمد حسین میر محمدی که عضو کمیته نظارت بر رفتارنمایندگان است می رود و از او که اتفاقا خود یکی از همان معترضان است این سوال را مطرح می کند که آیا تا کنون درباره آن اتفاق، شکایتی از سوی نمایندگان صورت گرفته است؟ میرمحمدی در این‌باره به ما می‌گوید: «تاکنون شکایتی دراین‌باره به کمیته نرسیده است.» وی در پاسخ به این سوال ما که شما خود جزو معترضان به این اقدام کریمی قدوسی بوده‌اید اما چرا تا به حال شکایتی نکرده‌اید هم می‌گوید: « به هر حال با یک درجه اغماض و اینکه چون همکار بودیم این کار را صورت ندادم.از طرفی من خودم هم عضو هیئت نظارت هستم و به این نتیجه نرسیدم که این کار را انجام ندهم.»

وی اضافه می‌کند: «ولی دوستان دیگری که در هیئت نیستند می‌توانند شکایت کنند. »

وی درباره اینکه چرا موضوع کریمی قدوسی از سوی نمایندگان پیگیری نشده است می‌گوید: «این موضوع شخصی است و افراد با هم همکار هستند، ممکن است فرد خاطی برای اولین بار باشد که این کار را انجام می‌دهد، از طرف دیگر در همان ابتدای کار جلوی طرح 3 فوریتی گرفته شد، به شخصه فکر می‌کنم احساس بقیه نمایندگان هم چنین چیزی بود که دنباله این قضیه را نگرفتند. »
میرمحمدی اضافه می‌کند:« این قضیه یک ماه پیش رخ داد، به هر حال این بحث با تذکربه نماینده مذکور، تمام ودررودربایستی، مسکوت شده است. البته در آن زمان هم خیلی‌ها پیگیر این موضوع بود‌ه‌اند ولی عرض کردم تاکنون چیزی در جلسه به دبیرخانه هیئت نظارت نرسیده است.»

وی ادامه می‌دهد: « طبق قانون نظارت بر رفتار نمایندگان باید گزارشاتی به ما واصل شود و شخصی به عنوان شاکی مطرح شود تا ما نسبت به آن ورود پیدا کنیم، بسیاری از گزارشات واصله به کمیته بوده که شاکی آن یک نفر است، ولی تاکنون در زمینه موضوع جمع امضای کریمی‌قدوسی، چنین اتفاقی نیافتاده است.»

سوءتفاهم بود

اما میرمحمدی تنهاکسی نیست که در زمان جمع‌آوری امضا از نمایندگان در باره طرح سه فوریتی، به رسانه‌ها اعتراض خود را نشان داد، بلکه نمایندگان دیگری هم بودند که اعتراضاتشان به این کار" کریمی قدوسی" را رسانه‌ای کردند، یکی از آنها "سید محمد بیاتیان" عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس است. وی در پاسخ به سوال آفتاب یزد که علی رغم اعتراضتان به این موضوع، آیا پیگیر این حرکت غیر قانونی بوده اید یا خیر پاسخ می‌دهد: «خیر، دراین‌باره شکایتی نکردم» وی ضمن تایید اینکه آنچه که به او در هنگام امضای طرح سه فوریتی داده شده است، نامه‌ای برای رئیس‌جمهور بوده است نه طرح توقف مذاکرات هسته‌ای اضافه می‌کند که «فکر نمی‌کنم از طرف نمایندگان دیگر هم تاکنون شکایتی به‌خاطر این کار شده باشد.»

اما بیاتیان، اتفاق آن روز مجلس را سوءتفاهمی می‌داند که رفع شده است و می‌گوید «به صلاح نمی‌دیدیم که وارد بحث شکایت شویم.»
بیاتیان در پاسخ به اینکه چرا چنین حرکتی را پیگیری نکرده، پاسخ می‌دهد:« به هر حال آن موضوع، یک اتفاق داخلی بود و بعد از آنکه متوجه آن شدیم، گفتیم که ما موضوع طرح 3 فوریتی را امضا نکردیم و با این طرح هم خوشبختانه مخالفت شد. ولی خیلی معتقد به شکایت نیستم» اینکه اتفاقات آن روز مجلس، صرفا یک سوءتفاهم خوانده می شود شاید نشان از نوعی عقب نشینی در موضع نمایندگان داشته باشد.
شکایتمان را به رسانه ها کردیم
برای همین بد ندیدیم تا نظرات " روح اله بیگی" نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که او نیز از معترضین و شاکیان این حرکت کریمی قدوسی بوده است را هم بدانیم. وی در این‌باره می‌گوید: « قبلا هم در مصاحبه‌ها گفته بودم، یکی از نمایندگان این امضا ها را با بیان اینکه برای طرح دوفوریتی نظارت است جمع می کرد، ما هم به اعتماد اینکه ایشان راست می‌گویند آن را امضاء کردیم ولی بعد کشف شد که این طرح سه فوریتی توقف مذاکرات بوده است. فردای همان روز من، به صورت کتبی به هیئت رئیسه نامه نوشتم که متاسفانه از سوی این نماینده بداخلاقی صورت گرفته است لذا از امضای خود پای این طرح انصراف دادم.»

بیگی درباره اینکه آیا شکایتی را در این مدت از نماینده خاطی صورت داده یا خیر؟ گفت: «اینکه شکایتی کنم خیر، انجام ندادم ولی لحن نامه و مکاتبه‌ای که با هیئت رئیسه داشتم گویای همه مسائل از جمله بداخلاقی از سوی این نماینده بوده است.»

روح‌اله بیگی در جواب این سوال ما که چرا به کمیته نظارت تا به امروز شکایتی نکردید پاسخ می‌دهد:« نیازی ندیدم تا به کمیته نظارت نامه‌ای بنویسم؛ همان نامه و مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها داشتم گویای همه مسائل بود و افکار عمومی، خود در موردآن فرد قضاوت خواهد کرد، به جای اینکه بخواهیم شکایت را به دادگاه یا کمیته نظارت ببریم شکایتمان را به رسانه‌ها و مطبوعات بردیم تا افکار عمومی حکم صادر کنند نه دادگاه.»

بیگی ادامه می‌دهد:« برای احترام به مردمی که به این نماینده رای دادند این شکایت را علنی نکردیم ».

کسی شکایت نکرد؛من هم نکردم

محسن بیگلری یکی دیگر از نمایندگان مجلسی بود که به حرکت آن روز مجلس اعتراض داشت. وی درباره اینکه چرا تاکنون شکایتی نکرده است به آفتاب یزد می‌گوید: «ما در ابتدا 12 نفر بودیم که نسبت به این حرکت اعتراض جدی داشتیم، برخی از این دوستان خودشان عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بودند به هرحال در انتها شکایتی نشد، وقتی کسی شکایت نکرد ما هم شکایت نکردیم.»

بیگلری بار دیگر اتفاقی که در جمع آوری آن امضا رخ داد را اینگونه توصیف می‌کند: « این نماینده یک نامه برای ما آورده بود که قرار است خطاب به رئیس‌جمهور یک نامه نوشته شود که بعدا فهمیدیم نامه ای در کار نبوده است بلکه یک طرح در میان بوده است».

بیگلری درباره اینکه چرا این تخلف را با همه اهمیتی که داشت پیگیر نشدید و اقدام قانونی در این باره نکردید می‌گوید: «اگر همان 12 نفر یک شکایتی را مطرح می‌کردیم خیلی بهتر بود ولی وقتی کسی شکایتی نکرد من هم شکایتی نکردم، اگر قرار بود اعتراضی باشد به صورت دسته‌جمعی موثرتربود تا اینکه به صورت تکی صورت بگیرد».

نماینده سقز و بانه ادامه می‌دهد: «من بیشتر از باقی نمایندگان نسبت به حرکت آن نماینده اعتراض کردم و به این دلیل که این نارضایتی خودم را بارها با رسانه‌های مخالف مطرح کردم، احساس می‌کنم با اعتراض‌هایم آنچه را که باید می‌گفتم گفتم. و باز هم می‌گویم که ازمذاکرات هسته ای به شدت حمایت می‌کنم ».

وی درباره این سوال ما که آیا شکایت نزد رسانه‌ها کافی است؟ می گوید :«بعید نیست که دوباره بحث شکایتی دراین‌باره صورت بگیرد ولی دیگر حقیقت این است که بعداز آن روزها کسی پیگیر این موضوع نشد ».

از صحبت های نمایندگان مجلس نهم می توان چنین استنباط کرد که ماجرای جمع آوری غیر قانونی امضا از نمایندگان مجلس در باره طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای، و عمل ضد اخلاقی شخصی که اقدام به این کار کرده است خیلی ساده تر از آنچه که فکر می شد به باد فراموشی سپرده شده است. اقدامی که شاید در هر جای دیگر بود به این آسانی ها از ذهن‌ها دور نمی‌شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین