|
|
امروز: شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۵۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
باتوجه به قیمت بالای مسکن و همچنین هزینه‌های بالای ساخت و ساز مسکن، توان اقتصادی مردم برای خرید مسکن بسیار پایین است و تسهیلات محدود بانکی جبران کننده این ضعف نیست.
یک کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیر وام مسکن بر رفع کود حاکم بر این بازار، گفت: باتوجه به قیمت بالای مسکن و همچنین هزینه‌های بالای ساخت و ساز مسکن، توان اقتصادی مردم برای خرید مسکن بسیار پایین است و تسهیلات محدود بانکی جبران کننده این ضعف نیست.
علیرضا عرفانی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir) گفت: وام مسکن ۸۰ میلیونی ممکن است تا حدی بتواند رکود حاکم بر بازار مسکن را کمتر کند اما با توجه به کاهش توان اقتصادی مردم برای خرید مسکن و تسهیلات محدود بانکی، برای خروج از رکود مسکن باید هزینه‌های ساخت و تولید آن بخصوص تاثیر قیمت بالای زمین در قیمت تمام شده مسکن، کاهش پیداکند.
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان ادامه داد: باتوجه به این‌که لیزینگ‌های مسکن جدیدا توافقی مبنی بر تعیین نرخ سود ۲۵درصدی برای متقاضیان مسکن انجام داده‌اند، باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی هرچه نرخ سود تسهیلات اعطایی بالاتر باشد، تقاضا برای استفاده از این تسهیلات کمتر خواهد بود و هرمقدار که استفاده از این تسهیلات پایین‌تر باشد میزان تولید و خرید مسکن نیز کاهش پیدا می‌کند و بازار مسکن نیز به ورطه رکود کشیده می‌شود.
وی ادامه داد: رکود حاکم بر بازار مسکن صرفا ناشی از کمبود تقاضا نیست و بدون شک تولیدکنندگان نیز در این مساله بسیار مهم نقش اساسی دارند.
عرفانی در خصوص کارایی با عدم کارایی وام ۸۰میلیون تومانی خرید مسکن تصریح کرد: باید بررسی های بیشتری انجام داد تا مشخص شود که رکود بازار مسکن، تنها ناشی از کمبود تقاضا است یا بالا بودن هزینه‌های ساخت مسکن.
وی افزود: اینکه ارائه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن تا حدودی بخشن مسکن را تحریک می کند شکی در آن نیست اما آیا میزان تحریک بخش مسکن متناسب با میزان تسهیلات پرداختی هست یا خیر و این مسائل به بحث ها و بررسی های بیشتری نیاز دارد.
رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان ادامه داد: باید به این نکته نیز توجه داشت که متاسفانه در ایران انحراف تسهیلات اعطایی از اهداف اصلی آن بسیار زیاد است و بخش عمده ای از این تسهیلات تقاضای کل را زیاد و قیمت هارا تحریک می کند و بخش عرضه کمتر تحت تاثیر آن قرار می گیرد.
وی در پاسخ به سوال اخبارپول مبنی بر چگونگی استقبال خانه اولی‌ها از وام ۸۰میلیونی مسکن، گفت: باتوجه به شرایط رکود مسکن، قیمت‌های بالای مسکن و شرایط اقتصادی که در کشور بوجود آمده است، هرگونه تسهیلاتی که در عرصه اقتصادی بخصوص با بهره پایین و اقساط بیشتر ارائه شود مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.
عرفانی با اشاره بر تاثیر کوتاه مدت و بلند مدت این وام بیان کرد: ما معتقدیم که تسهیلات اعطایی مسکن در کوتاه مدت بر کاهش رکود حاکم بر گرانی بازار مسکن مثبت است اما باتوجه به اینکه این تسهیلات متقاضیان مسکن را افزایش می دهد،از جنبه قیمت تولید مسکن و در نتیجه قیمت خود مسکن،احتمال می رود که تاثیر بلند مدت آن خنثی شود.
وی ضمن اشاره بر علل رکود مسکن گفت: در کشورما مساله رکود حاضر بر بازار مسکن صرفا ناشی از کمبود تقاضا نیست و طرف عرضه، به‌خصوص تولید کنندگان مسکن هم در این مساله نقش موثری را ایفا می‌کنند. آن‌ها اگر مایل باشند تا سرمایه خود را در فعالیت های سودآورتر و کم دردسر تر مانند خرید و فروش زمین و طلا و ارز پس انداز کنند؛ بازار مسکن دچار رکود قابل توجهی خواهد شد و ما علت این فرار از تولید را در دو عامل می‌دانیم یکی بالابودن هزینه‌های تولید و ساخت مسکن و موانع قانونی و آیین نامه ای فراوان شهرداری ها و دستگاه های اجرایی.
رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان تاکید کرد: معمولا میزان تسهیلاتی که دولت یا بانک می تواند تامین کند متناسب با قیمت مسکن تعیین می شود. بدیهی است هر مقدار که قیمت مسکن بالاتر باشد، تسهیلات بالاتری باید به مردم ارائه شود. برای مثال در برخی از کشورهای جهان بیش از ۷۵ درصد قیمت مسکن را تسهیلات بانکی تامین می کنند و متقاضی تنها با پرداخت۲۵ درصد صاحب خانه می شود.

سیدمحمدصادق سیادت/

منبع:پول پرس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین