|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۴۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۶
به علت عملکرد وحشیانه رژیم پهلوی، از برخی افراد حاضر در این قیام خبری نیست و بر اساس مستندات تاریخی جزو افرادی هستند که به دست ساواک به صورت دسته جمعی زنده به گور شدند.
52 سال پیش در پانزدهم خرداد ۴۲، هزاران کفن پوش از ورامین و پیشوا در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) به سمت تهران به راه افتادند که نامشان در تاریخ ایران سالهاست که ماندگار شده است.

  گزارش های ساواک تعداد شرکت کنندگان دراین قیام را بیش از چهار هزار نفر اعلام کرده بود .

اسناد ساواک را که ورق می زنی درباره قیام تاریخی 15 خرداد 42 مردم ورامین و پیشوا نوشته است در میان معترضان از دبیر، کارمند و کاسب گرفته تا کشاورز، عطار و نانوا و همه گروه ها و طبقات اجتماعی حضور داشتند.

15 خرداد یک روز عادی و معمولی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران نیست بلکه از این روز بزرگ و تاریخی به عنوان مبدا نهضت امام خمینی(ره) برای سرنگونی رژیم پهلوی یاد می شود .

دراین روز در برخی نقاط کشور قیامی رخ داد که 15 سال بعد ثمره آن به بار نشست و رژیم مسلح پهلوی از صفحات تاریخ محو شد و به گفته و تحلیل قریب به اتفاق تاریخ نگاران انقلاب، قیام 15 خرداد سال 42 به این سرنگونی سرعت بخشید.

مبارزات امام راحل در سال 1342 رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته بود، ایشان در سخنرانی های متعددشان و در میان طلاب و علمای قم، به طور علنی از شاه و عملکرد دستگاه پهلوی انتقاد می کردند که این انتقادات بی پرده و شفاف، ماهیت پلید محمدرضا شاه را برای همگان روشن و واضح ساخت.

اما سخنرانی امام در محرم همان سال، بیش از همه سخنرانی های ایشان، باعث ناراحتی شاه شد به طوری که ساواک شبانه و به دستور رژیم حاکم، امام خمینی (ره) را دستگیر و روانه زندان کرد که این امر موجب ناراحتی و خشم مردم متدین و انقلابی ایران اسلامی شد.

در این میان اولین جرقه قیام 15 خرداد سال 42 در قم زده شد و صبح روز بعد از دستگیری امام (ره)، مردم قم به همراه علما و روحانیون به خیابان ها ریختند و آزادی مرجع تقلیدشان را خواستار شدند.

خبر به سرعت به دیگر نقاط کشور رسید و در برخی شهرستان ها و مراکز استانهای کشور نیز تحرکات و اجتماعاتی علیه رژیم پهلوی انجام شد، به گواهی تاریخ و براساس نظر کارشناسان تاریخی آنچه در ورامین و پیشوا اتفاق افتاد، حرکتی بی نظیر و بی مانند در تاریخ ایران بود.

تا پیش از دستگیری امام خمینی (ره) شاه با تبلیغ اصلاحات ارضی به دنبال ایجاد رضایتمندی درمیان طبقه مستضعف جامعه بود به طوری که محمدرضا شاه اعلام کرد که به کشاورزان زمین می دهد و این امر بر اساس روال معمولی و تصور باطلش باید مورد استقبال کشاورزان قرار می گرفت.

در این میان شغل بیشتر مردم ورامین و پیشوا کشاورزی و دامپروری بود و با توجه به اتخاذ سیاست اصلاحات ارضیِ شاه، باید مردم این منطقه طرفداری خود را از شاه اعلام می کردند اما اتفاقی افتاد که مردم ورامین و پیشوا از همه امتیازات مادی گذشتند و با پوشیدن کفن به استقبال مرگ رفتند.

تاریخ ورامین حکایت از دینداری و ولایتمداری مردم این خطه دارد به طوری که بر اساس اسناد تاریخی مردم این منطقه بسیار زود به اسلام گرویدند و مسجد جامع 800 ساله این شهرستان نشان از عمق باور دینی و انقلابی مردم ورامین دارد.

براساس اظهارات شاهدان عینی و مورخان تاریخی حرکت کفن پوشان منطقه ورامین از یک مبدا خاص صورت نگرفت بلکه مردم مناطق مختلف ورامین از جمله شهر ورامین، پیشوا و روستای محمد آباد عرب ها سه مبدا اصلی قیام کفن پوشان ورامین را تشکیل دادند.

آنچه از کتب تاریخی به دست می آید آن است که حرکت کفن پوشان به صورت خودجوش و مردمی انجام شد که پس از ورود مردم پیشوا و محمدآباد به ورامین، قیام کنندگان حرکت خود را به صورت دسته جمعی به سمت تهران انجام دادند.

تعداد مشخصی برای قیام کنندگان 15 خرداد منطقه ورامین ذکر نشده است اما به گفته شاهدان عینی 15 خرداد آنچنان جمعیتی در این قیام حضور داشتند که انتهای جمعیت مشخص نبود.

به گفته اعلامی یک از قیام کنندگان شهر پیشوا ، طول جمعیت از یک کیلومتر می گذشت و به سختی انتهای آن را می توانستی ببینی .

در این قیام تاریخی هفت ستاره درخشان به نام های حسن خانی، سیدمرتضی طباطبایی، جعفر عرب مقصودی، امیر معصوم شاهی، مصیب مهابادی، ابوالقاسم اردستانی و عزت الله رجبی به درجه رفیع شهادت نائل ، تعداد زیادی از قیام کنندگان زنده به گور شدند و در حالی که جان در بدن داشتند به صورت دسته جمعی دفن شدند.

حتی رژیم پهلوی هزینه تیرهای استفاده شده در این قیام را از خانواده های مسببان اصلی و شهدای قیام 15 خرداد دریافت کرد و بسیاری از جوانان و عوامل اصلی قیام زندانی شدند و مورد شکنجه شدید قرار گرفتند.

به علت عملکرد وحشیانه رژیم پهلوی، از برخی افراد حاضر در این قیام خبری نیست و بر اساس مستندات تاریخی جزو افرادی هستند که به دست ساواک به صورت دسته جمعی زنده به گور شدند.

این حرکت آنچنان عظیم و بزرگ بود که امام خمینی(ره)، 15خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام کردند و در سخنرانی معروفشان فرمودند : « آقایان و جوانان ورامینی حق ویژه ای بر ما دارند، آنها در پانزده خرداد زحمت کشیدند و جوانان خودشان را از دست دادند.»

مقام معظم رهبری نیز در سفر به ورامین بیان داشتند که شهدای مظلوم و گمنام ورامین همچون ستاره های درخشانی نه فقط در آسمان ورامین بلکه در آسمان ایران اسلامی خواهند درخشید.

به هر ترتیب قیام 15 خرداد سال 1342 در تاریخ ماند و برای همیشه به عنوان برگ زرینی در تاریخ مبارزاتی مردم ورامین و پیشوا ثبت شد و کفن پوشان در تاریخ ایران اسلامی جاودانه شدند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین