کد خبر: ۴۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۳
مذاکرات صلح سوریه در سال گذشته بدون هیچ نتیجه ای با استعفای اخضر ابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل و جانشینی استفان دمیستورا در امور سوریه به پایان رسید.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل درسوریه درادامه تلاش های خود برای از سرگیری مذاکرات صلح سوریه در دیدار بااعضای کمیته سیاسی ائتلاف به اصطلاح ملی نیروهای مخالفت و انقلاب این کشور، بر ضرورت هرچه سریع تر توقف درگیری ها و کشتار غیر نظامیان سوری تاکید کرد.

استفان دمیستورا نماینده ویژه بان کی مون در سوریه که ظرف هفته های اخیر تلاش های گسترده اما بی نتیجه ای را برای گرد هم آوردن گروه های مختلف درگیر در سوریه و از سرگیری مذاکرات صلح ژنو آغاز کرده روز پنجشنبه در شهر استانبول ترکیه با ریاست و اعضای کمیته سیاسی گروهی که خود را 'ائتلاف ملی نیروهای مخالفت و انقلاب سوریه' می نامند، دیدار و گفتگو کرد.

به گفته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، دمیستورا در این دیدار بار دیگر بر ضرورت فوری توقف کشتار غیرنظامیان در درگیری های جاری در سوریه تاکید کرد.

نماینده بان کی مون هدف از این دیدارها را فراهم کردن زمینه ای برای مشارکت و گفتگوی نمایندگان اقشار مختلف مردم سوریه در مورد بحران جاری در این کشور عنوان کرده است.

همزمان با این دیدارها رمزی عزالدین معاون دمیستورا نیز در ژنو با برخی دیگر از نمایندگان گروه های مخالف سوریه دیدار و درمورد وخامت اوضاع جاری در سوریه با آنان گفتگو کرده است.

دمیستورا از آغاز سمت خود به عنوان نماینده دبیرکل سازمان ملل در ماه ژوئیه سال گذشته درتلاش بوده است با دنبال کردن رویکردهای بی نتیجه همتای سابق خود اخضر ابراهیمی، مذاکرات شکست خورده صلح سوریه را بار دیگر در چهارچوب اعلامیه موسوم به اعلامیه ژنو 2 ازسر گیرد.

وی درماه های گذشته در پی سفرهای متعدد به منطقه خاورمیانه بارها با مسئولین دولت سوریه و رهبران گروه های مخالف این دولت و نمایندگان برخی دیگر از کشورهای منطقه و جهان دیدار و گفتگو کرده است.

بحران سوریه که پنجمین سال خود را می گذراند تاکنون علاوه بر ویرانی های گسترده و نابودی زیرساخت های اقتصادی این کشور بیش از 200هزار کشته و 600 هزار مجروح بر جای گذاشته و بیش از 10میلیون نفر از مردم این کشور را آواره کرده است.

در همین حال آمریکا و برخی کشورهای منطقه با حمایت آگاهانه از گروه های تروریستی و مزدوران مخالف دولت سوریه بر آتش جنگ های داخلی در این کشور دامن زده اند.

نشست های مشورتی ژنو که به گفته نماینده بان کی مون به منظور شرکت دادن نمایندگان اقشار مختلف مردم سوریه در سرنوشت کشورشان از ماه گذشته در ژنو برگزار شد تاکنون نتیجه امید بخش حاکی از امکان ازسرگیری این مذاکرات در برنداشته است.

مذاکرات صلح سوریه در سال گذشته بدون هیچ نتیجه ای با استعفای اخضر ابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل و جانشینی استفان دمیستورا در امور سوریه به پایان رسید.

دمیستورا با آگاهی بر نقش حساس و سرنوشت سازی که ایران می تواند دراین گفتگوها داشته باشد در پی گفتگوهای طولانی با سران کشورهای منطقه، سرانجام رسما از محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه ایران برای شرکت دراین گفتگوها دعوت نمود.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین