|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۴۹۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه به قانون هدفمندی یارانه‌ها هم اشاره کرد و افزود: یارانه از آن داستان‌های پرغصه‌ای است که جمهوری اسلامی با آن درگیر است.
همایش سراسری فرمانداران در دومین روز برگزاری‌اش میزبان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بود. به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، جهانگیری در این همایش اگرچه از سختی‌های پیش پای دولت گلایه نکرد اما گفت که دولت در سختی‌ها تنهاست. او دیروز با انتقاد از این‌که هیچ‌کس در سختی‌ها به دولت کمک نمی‌کند، گفت: آن‌جا که ما را تشویق به اصلاحات بزرگ می‌کردند و ما در دل مشکلات رفتیم، آنها که خوب بودند، سکوت کردند و بقیه با استفاده از رسانه‌هایشان علیه دولت اقدام کردند. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این همایش با تأکید بر این‌که مردم نباید فریب دروغ‌ها را بخورند، اظهار کرد: این‌که گاهی اوقات دیگران سعی می‌کنند یک خبر دروغی بسازند و آن خبر را در رسانه‌هایی که متکی به خودشان است، بپرورانند و بعد هم شما و دولت را منفعل کنند، فریب اینها را نخورید. ما که می‌گوییم این دولت، دولت افراد مجرب، کارکشته و مدیرانی است که چکیده نظام جمهوری اسلامی است، معنایش این است که با این حرف‌ها نمی‌توانید ما را بترسانید. معاون اول رئیس‌جمهوری خطاب به فرمانداران سراسر کشور تأکید کرد: فرمانداران باید با مردم صمیمی بوده و ارتباط خوبی با مردم داشته باشند. باید روزهای خاصی برای برگزاری جلسه با مردم در نظر گرفته شود. جهانگیری گفت: فرمانداران باید اقتدار مدیریتی خود را حفظ کنند. نباید جلسات سخنرانی‌های قانونی در شهرستان‌ها به هم بخورد و نباید اجازه داد عده‌ای مقابل قانون بایستند. همواره باید قوانین ملاک باشد.

او با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری در روز اول همایش فرمانداران افزود: هیچ‌یک از مقامات دولتی حق مداخله در امور انتخابات ندارند و نه دولت فقط، هیچ نهاد اداری، حاکمیتی حق ندارد در انتخابات مردم دخالت کند. همه ما موظف به، به‌وجود آوردن شرایطی هستیم که انتخابات خوب برگزار شود. جهانگیری در ادامه سخنان خود به خواسته‌های مردم اشاره کرد و گفت: مردم می‌خواهند کرامت‌شان حفظ شود و بی‌جهت به آنان بی‌احترامی نشود. می‌خواهند جامعه قانونمدار و از فساد و ناکارآمدی به دور باشد. جهانگیری افزود: مردم از این‌که ببینند عده‌ای نان شب خود را به سختی درمی‌آورند و عده‌ای دیگر با رانت و ارتباطات به پول‌های میلیاردی دست می‌یابند به‌طور جدی متنفرند. آنها می‌خواهند اقتصادشان رونق یابد و فرهنگ‌شان از دروغ، تظاهر و ریا دور باشد و لبخند امید به زندگی‌شان برگردد.

مفاسد اقتصادی به صورت سیستماتیک در کشور ورود کرده است

او در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مفاسد اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: مفاسد اقتصادی به صورت سیستمی در کشور ورود کرده و متاسفانه در سال‌های قبل مبارزه با مفاسد به حربه‌ای برای مقابله با رقیب تبدیل شده بود و مفسدین نیز فهمیده بودند که با افراد کارنابلد روبه‌رو هستند. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به پرونده بابک زنجانی و مشخص نبودن محل ٢‌میلیارد و ٧٠٠‌میلیون دلار از ثروت کشور که در اختیار این فرد قرار گرفته بود، گفت: این پول در نظام بانکی دنیا جابه‌جا شده و باید مشخص شود که کجا رفته و همچنین باید مشخص شود که بابک زنجانی چگونه توانسته به سیستم نفوذ کند. او ادامه داد: این دولت مصمم است یک پیشگیری جدی در زمینه مبارزه با مفاسد اجرا کند زیرا فساد همانند غده سرطانی است که اگر فورا با آن مبارزه نشود همه جا را درگیر می‌کند و مانند خوره امید مردم را می‌خورد. معاون اول رئیس‌جمهوری معوقات بانکی و زمین‌خواری را دو بخش مهم در مفاسد اقتصادی دانست و از فرمانداران سراسر کشور خواست نسبت به این موضوعات حساسیت نشان داده و تغییر کاربری و مقابله با تصرف اراضی و منابع طبیعی را به شکل جدی دنبال کنند.

یارانه داستان پرغصه‌ای است

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه به قانون هدفمندی یارانه‌ها هم اشاره کرد و افزود: یارانه از آن داستان‌های پرغصه‌ای است که جمهوری اسلامی با آن درگیر است. جهانگیری با بیان این‌که در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده بود که قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد، گفت: قرار بود از این افزایش قیمت ٥٠‌درصد میان افراد توزیع شده و ٥٠‌درصد نیز به بخش تولید و بهداشت اختصاص یابد. او ادامه داد: طبق چه مجوز قانونی، میزان واگذاری یارانه‌ها به افراد دو سه برابر پولی بود که در قانون آمده بود؟ چرا مجلس و نهادهای نظارتی از این اقدام جلوگیری نکردند؟ حالا می‌گویند پولدارها را حذف کنید. عده‌ای در گذشته به مردم پول دادند و حالا که ما می‌خواهیم یارانه پولدارها را حذف کنید، بدهکار می‌شویم.

مشکلات اقتصادی  زاییده سوءمدیریت‌ها و تحریم‌هاست

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: ما همواره گفتیم مشکلاتی که در زمینه‌های مختلف به‌خصوص اقتصادی وجود دارد، زاییده دو مسأله است اول سوءمدیریت و نابلدی مدیران در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور و دوم تحریم‌ها است. جهانگیری افزود: تحریم‌های بانکی و نفتی، مسائل اقتصادی ما را مورد هدف قرار داده است. این تحریم‌های ظالمانه باید از پیش‌روی ملت ایران برداشته شود. بنابراین با امید مذاکرات را ادامه می‌دهیم و به آینده مذاکرات خوشبین و امیدواریم هستیم که این مذاکرات با رعایت خطوط قرمزی که اعلام شده حتما به نتیجه خواهد رسید و تحریم‌های ظالمانه برداشته خواهد شد. او تأکید کرد: من به دوستانی که گاهی اوقات می‌گویند این دولت چشمش به خارج است، می‌گویم والله این حرف دروغ و کذب است. این دولت خودش را آماده کرده است که اگر تحریم‌ها تشدید بشود هم این کشور را اداره کند. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: گاهی اوقات شنیده می‌شود که حالا بگذار ببینم تحریم‌ها چه می‌شود؛ تنها دستگاهی که فعلا به صورت جدی درگیر مذاکره است، وزارت خارجه است، هیچ دستگاه دیگری درگیر توافق نیست و از هیچ مدیری پذیرفته نیست که این واژه را یعنی به نتیجه رسیدن مذاکرات را به کار ببرد. باید در این شرایط حتما به صورت جدی کار شود. جهانگیری تصریح کرد: حال که ما درحال مذاکره هستیم، نمی‌خواهیم روی خیلی از این موضوعات مانور بدهیم، بعد از توافق صحبت خواهیم کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده و نیز رئیس‌جمهوری مرتب مسائل هسته‌ای را خدمت مقام معظم رهبری گزارش می‌دهند و راهنمایی‌هایی از ایشان می‌گیرند و وارد مرحله بعد می‌شوند.

لاریجانی: کاندیداهای انتخابات از سوی دستگاه‌ها تهدید به ردصلاحیت نشوند

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این همایش گفت: کاندیداها در انتخابات حقوقی دارند که نباید از سوی دستگاه‌ها تهدید شوند که اگر چنین حرفی بزنید شما را رد می‌کنیم. این افراد کاندیدای مجلس هستند و باید از حق مردم دفاع کنند؛ اگر تهدید شوند، آن‌قدر شخصیت‌شان له می‌شود که نمی‌توانند از حق مردم دفاع کنند. رئیس قوه مقننه گفت: در فضای انتخابات٬ اولین مسأله ایجاد فضای امیدوارکننده است. در یک فضای یأس‌آلود و پر از سیاه‌نمایی، اهمیت حضور در انتخابات کم می‌شود که باید به این موضوع توجه کرد. انتخابات امری سرنوشت‌ساز برای کشور است و ایجاد یک فضای امیدوار‌کننده در آن رکن اساسی است. لاریجانی خاطرنشان کرد: ما امر مهم انتخابات را در پیش داریم و اگر نقدی هم می‌کنیم، باید منصفانه باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسأله دیگر در انتخابات، امنیت است. هرچه امنیت بیشتر باشد٬ انگیزه برای حضور در انتخابات بیشتر خواهد شد. باید فضا را برای حضور رجال ملی فراهم کنیم. رجال ملی در شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنند که آرامش و امنیت ملی وجود داشته باشد. توهین و تخریب به غرور افراد لطمه می‌زند و حضور آنها را در انتخابات کمرنگ می‌کند. برخی افراد وقتی چنین صحنه‌هایی می‌بینند، وارد صحنه انتخابات نمی‌شوند.

او با بیان این‌که انتخابات پشتوانه امنیت ملی است، نه این‌که سبب شود امنیت ملی خدشه‌دار شود، درباره برگزاری انتخابات سالم تأکید کرد: انتخابات و رأی مردم حق‌الناس است و باید استراتژی‌مان حفظ رأی مردم باشد. اگر کسی تخلف کرد، آن فرد را از مسیر انتخابات کنار بگذاریم. چراکه با تخلف افراد٬ مردم ضرر می‌کنند. استراتژی ما باید این باشد کسانی که مخل انتخابات هستند، کنار گذاشته شوند تا انتخابات فضایی آرام داشته باشد. نباید بگذاریم انتخابات مشوش شود و بعد اعلام کنیم انتخابات باطل است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان گفت: نکته‌ای که از رأی مردم صیانت می‌کند، سرعت عمل در رسیدگی به تخلفات است. به محض این‌که تخلفی صورت گرفت٬ باید به آن رسیدگی شود، چراکه در فضای غبارآلود حضور مردم کمرنگ می‌شود. توصیه من این است که از کوچکترین مسأله‌ای که اعتماد مردم را بیشتر می‌کند٬ نگذریم. هرچه شفاف‌تر عمل کنیم، بهتر است. او گفت: بین مردم نباید این توهم ایجاد شود که سازمان یا گروهی می‌تواند در انتخابات نقش و تأثیر داشته باشد.

منبع: شهروند

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین