|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۴۹۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
انتخاب چنین مدیری، این امکان را به او می دهد تا تمرکز خود را روی نگاه کلان اقتصادی به برنامه ریزی درباره آینده مجموعه و تعامل بیشتر با دنیا قرار دهد و در همین راستا، مسائل عملیاتی و اجرایی و نیز جزییات امور به معاونان سپرده شود.
تغییر مدیرعامل یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی کشور شاید مهم ترین خبر اقتصادی سال 94 تا کنون باشد. بر این اساس، سعید مدنی پس از حدود 3 سال، از این شرکت رفت و جای خود را به یک مدیر جوانتر با فکر جدید به نام مهدی جمالی داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، مدنی در طول دوران فعالیت خود توانست سایپا را از حالت رکود سال های گذشته اش تا حد زیادی خارج کند اما گویا برای دستیابی به اهداف بلندتر، ظاهرا یک تغییر جدی‌تر، ضروری به نظر می رسید.

اندیشه نگاه کلان اقتصادی به سایپا به جای نگاه صرفا اجرایی و عملیاتی، از مدت ها پیش در ذهن مدیران صنعتی دولت تدبیر و امید و هیات مدیره این شرکت بود. بر اساس این ایده، سایپا در شرایطی که تعاملات اقتصادی کشور با دنیا به دلیل سیاست های دولت، گسترش چشمگیر داشته است، به یک برنامه ریزی اقتصادی کلان نیاز دارد تا از طریق آن بتواند هم رضایت مشتریان خود را فراهم اورد و هم از فرصت ایجادشده برای بهبود وضعیت خود از جنبه های مختلف نهایت استفاده را ببرد.

در راستای همین نگاه، بیش از هر گزینه دیگری، نام جمشید ایمانی برای تحویل گرفتن سکان سایپا به گوش می رسد، اما حواشی پیش آمده برای او عملا راه را برای چنین انتخابی بست.

انتخاب دیگر گزینه های مطرح از جمله عموزاده و نجفیان هم عملا به معنای تداوم راهی بود که مدنی در پیش گرفته است. در این میان، هیات مدیره ساپا، تلاش کرد تا با انتخاب مدیری جوانتر، به سمت تغییر نگاه کلان در این شرکت خودروساز برود.

انتخاب مهدی جمالی، احتمالا با این مقصود انجام گرفته است که چند هدف را همزمان برآورده کند؛ اول اینکه او مدیری نسبتا جوان است که اگرچه سابقه مدیریت در چنین سطحی را ندارد اما سوابق او کاملا در این زمینه بوده و از طرفی، نیروی فکر و خلاقیت جوانی او به کمک شرکت خواهد آمد.

مورد اخیر یعنی استفاده از مدیران جوانتر به شرط تجربه مفید و مرتبط، در راستای سیاست های اصولی دولت تدبیر و امید است. جمالی از این امتیاز برخوردار است و در ضمن تجربه کافی و مرتبط با این سمت را نیز دارد. به گونه ای که به عکس برخی از مدیران پیشین، تنها ویژگی او سن و سال کم و تنها تجربه اش مدیریت بسیج دانشجویی یک دانشگاه نیست.

از سوی دیگر، جمالی پیشتر معاون طرح و برنامه سازمان اتکا، مديرکل اقتصادي سازمان بازنشستگي کشوري، مديرعامل شرکت سرمايه‌گذاري آتيه دماوند و مديرعامل شرکت ليزينگ صنعت و معدن از سال 87 تاکنون بوده است.

او همچنين سوابقی چون مشاور عالي مديرعامل منطقه آزاد چابهار، عضو هيات مديره انجمن بين‌المللي مالي و ليزينگ IFLA و شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري صنايع شيميايي و سرمايه‌گذاري ايران خودرو، عضو هيات مديره سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران رئیس هیات مدیره سرمایه گذاری ایران خودرو را در کارنامه شغلي خود دارد.

سوابق جمالی نشان می دهد او علاوه بر تجربه حضور در صنعت خودروسازی، بیشتر سمت هایش اقتصادی بوده اند. رشته تحصیلی جمالی هم این موضوع را تایید می کند. او دکترای مدیریت اقتصاد دارد و ظاهرا قرار است همین نگاه را به سایپا تزریق کند.

به این ترتیب، انتخاب چنین مدیری با ویژگی های وصف شده، این امکان را به او می دهد تا تمرکز خود را روی نگاه کلان اقتصادی به برنامه ریزی درباره آینده مجموعه و تعامل بیشتر با دنیا قرار دهد و در همین راستا، مسائل عملیاتی و اجرایی و نیز جزییات امور به معاونان سپرده شود.

حال باید منتظر ماند و دید این اندیشه یعنی انتخاب مدیری جوانتر و اقتصادی، به جای مدیری مجرب تر و عملیاتی، چه تغییراتی در آینده این خودروساز بزرگ خواهد داشتو میزان رضایتمندی مردم و مخاطبان این مجموعه چه تغییری خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین