|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۴۹۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
شاید بیش از هر چیز اینکه باید ارتباطی بین آن بازرسی‌ها و شهادت دانشمندان هسته ای باشد نشانی از عبور از خط قرمزها و در اختیار قرار گرفتن اطلاعات محرمانه در آن زمان دارد. تا جایی که معاون سیاسی سپاه می‌گوید:« شهادت دانشمندان هسته ای ما ناشی از همین مصاحبه هایی بود که در قالب پادمان‌ها گرفته شد.
دفتر رییس جمهور سابق ایران طی اطلاعیه‌ای اینگونه می‌نویسد: به اطلاع ملت شریف ایران می‌رساند که ادعای آقای "محمدجواد ظریف” وزیر امورخارجه، مبنی بر اجازه‌ی دولت قبل به انجام مصاحبه ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دانشمندان هسته‌ای ایران، کذب محض است. خردمندانه آن است که مسئولین و مذاکره کنندگان هسته‌ای به‌جای نشر اکاذیب، ملت ایران را به طور کامل در جریان جزییات و روند مذاکرات هسته‌ای جاری قرار دهند."

کذب محض اعلام کردن سخنان ظریف از سوی احمدی نژاد، اشاره به همان صحبت هایی از ظریف است که تا کنون احتمالا بسیاری در جریان آن قرار گرفتند؛ بخشی از صحبت‌های ظریف که می‌گوید « دولت قبل اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته ای را داده بود »ظریف در جلسه غیر علنی اخیرکه با مجلس شورای اسلامی داشت چنین گفته بود که: «موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، ارتباطی به اصل مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 ندارد و این یک مسئله کناری و فرعی بوده و حدود 10 سال است که کشور برای حل این ادعاها و بهانه‌ها اقداماتی کرده است. در این رابطه روش‌هایی برای رفع ابهامات صورت گرفت و حتی در دولت پیشین مصاحبه‌هایی با دانشمندان هسته‌ای کشورمان از سوی ماموران آژانس انجام شد.»

او افزود: «در آن دوران با افراد مختلف در ایران مصاحبه شد و حتی آن‌ها از مراکز و اماکن مربوطه بازدید کردند.»

صحبت‌های ظریف در حالی مطرح شد که در جلسه غیرعلنی اخیر او و عراقچی با مجلس گویی دو چالش بیش از هر چیز در این جلسه مطرح بوده است، نخست بحث دیدار از مراکز نظامی و دیگری مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای. دو نکته ای که به عنوان خط قرمزهای مذاکرات مطرح شده اند. ولی آیا پیش از این هم این دو موضوع جزو خط قرمزها بودند؟ و اگر مسئولین وارد آن می‌شدند مجلس به آن اعتراض می‌کرد؟ و آیا کذاب خطاب کردن وزیر امور خارجه ایران در باره این موضوع که در گذشته بازدید هایی از تاسیسات نظامی و یا مصاحبه‌هایی با افراد درگیر درفعالیت‌های هسته‌ای صورت گرفته صحت دارد؟

حقیقت کدام است؟

حقیقت آن است که صحبت‌های ظریف زمانی به واقعیت نزدیک می‌شود که بدانیم در طول این سالها، بسیاری دلیل شهادت دانشمندان هسته ای را همان اقدامی می‌دانند که در دولت گذشته رخ داد و آن بد عهدی بازرسان آژانس از افشای اطلاعات محرمانه‌ای بود که ایران در آن زمان، اجازه دسترسی به آن را به بازرسان داده بود. شاید بیش از هر چیز اینکه باید ارتباطی بین آن بازرسی‌ها و شهادت دانشمندان هسته ای باشد نشانی از عبور از خط قرمزها و در اختیار قرار گرفتن اطلاعات محرمانه در آن زمان دارد. تا جایی که معاون سیاسی سپاه می‌گوید:« شهادت دانشمندان هسته ای ما ناشی از همین مصاحبه هایی بود که در قالب پادمان‌ها گرفته شد و بعدها اطلاعات این دانشمندان در اختیار تروریست‌ها قرار گرفت و منتهی به شهادت آنها شد.» البته صحبت‌های او صحبت‌های جدیدی نیست چرا که چند سال پیش از این، هم علی ‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم سعید جلیلی این موضوع را بیان کرده بودند و به آژانس اعتراض داشتند که با افشای اطلاعات دانشمندان سبب به شهادت رسیدن آن‌ها شده اند.

شاید در باره آنچه که طی هشت سال گذشته در این رابطه صورت گرفته است گفته‌های علی خرم کارشناس بین الملل در گفتگو با فرارو در اینباره هم خالی از لطف نباشد وی می‌گوید:« مروری اجمالی بر گزارش‌های آژانس بین الملل انرژی اتمی در ۸ ساله دولت گذشته، درباره برنامه هسته‌ای ایران که با ارسال پرونده هسته‌ای کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل متحد به صورت فصلی و هر سه ماه یکبار صادر می‌شود نشان می‌دهد که دسترسی‌های ویژه‌ای برای آژانس فراهم شده بود.»

دسترسی به تاسیسات غیرهسته‌ای؟!

وی می‌افزاید:«در برخی از گزارش‌های آژانس ثبت شده که برای رفع ابهام نسبت به برخی موضوعات و ادعا‌ها، ملاقات‌ها و گفتگوهایی با دانشمندان هسته‌ای کشورمان انجام گرفته است.»

خرم ادامه می‌دهد: « برپایه همین گزارشات و اسناد هم آژانس توانسته بود به برخی از مراکز غیر هسته‌ای دسترسی پیدا کند از جمله برای دو شرکت که ارتباطی با فعالیت‌های هسته‌ای نداشتند چنین دسترسی فراهم شد همچنین دوبار آژانس امکان ورود به یکی از مراکز کشورمان یعنی پارچین را پیداکرده بود. »

وی تصریح می‌کند:« بنابراین دسترسی به دانشمندان هسته‌ای و مراکز نظامی امر تازه‌ای محسوب نمی‌شود و آقای ظریف هم منظورشان این بود که قرار نیست که یک اتفاق خارق العاده و ویژه‌ای رخ دهد. بنابراین اگر در دوره گذشته شاید خیلی راحت‌تر چنین دسترسی فراهم شده بود اکنون تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تلاش دارد در چارچوب خطوط قرمز تعیین شده نظام به راه حلی برسد که هم به نگرانی‌های امنیتی ایران پاسخ داده شود و هم نگرانی‌های آژانس رفع شود. »
اما برای اینکه بهتر بدانیم بازرسی هایی که در دولت گذشته صورت گرفته تا چه میزان بوده است وآنچه که "خرم" پیرامون ادعایش درباره مصاحبه با دانشمندان و بازدید از مراکز غیرهسته‌ای ایران در دولت گذشته به آن استناد می‌کند چیست، سری به آنچه که ایسنا از مدارک و اسناد گزارش‌های آژانس ارائه می‌دهد می‌زنیم.
در گزارش‌های آژانس از سال 2005 که مصادف با دولت نهم می‌شود و البته در زمانهایی که علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود به بازرسان اجازه بازدید از سایتی در تاسیسات پارچین داده شد. گزارش ماه ژوئن ٢٠٠۶ (تابستان١٣٨۵، در زمان دولت نهم) از بازدید آژانس از یک دانشگاه فنی به تاریخ ژانویه ٢٠٠۵ نیز خبر می‌دهد، و خواهان توضیحات بیشتری از ایران در خصوص نتایج بازرسی است.

این دو گزارش آژانس خود نشان می‌دهد که در دولت نهم به نوعی هم بازدید از تاسیسات غیرهسته‌ای مسبوق به سابقه بوده است و هم بازدید از دانشگاه‌های فنی. البته اگرچه لفظ اجازه بازدید از دانشگاه‌ها، ناخودآگاه ذهن‌ها را به سمت امکان مصاحبه دانشمندان و دانشگاهیان هسته‌ای هم می‌کشد اما نمونه‌های عینی اجازه مصاحبه‌های مختلف را می‌توان در بخش‌هایی دیگر از گزارش‌های آژانس دید.

"بنا به گزارش مدیرکل آژانس از سپتامبر 2005، ایران همکاری بیشتری در ارائه دسترسی به اسناد اضافی و اجازه مصاحبه با افراد درگیر در بحث‌ها با شبکه خرید را داده است. از 20 تا 24 اکتبر 2007 یک تیم فنی آژانس برای مرور جزیی پاسخ‌ها و اسناد پشتیبانی کننده و مصاحبه با مقامات درگیر در برنامه غنی‌سازی اورانیوم پی 1 و پی 2 از تهران بازدید کرد.از 29 اکتبر تا
1 نوامبر 2007 آژانس به بحث‌هایش با مقامات ایرانی در مورد برنامه غنی‌سازی سانتریفیوژ ادامه داد. ایران اسناد پشتیبانی کننده و مکتوبات تقویت کننده اضافی را ارائه داد و آژانس بحث‌های بیش‌تر و مصاحبه‌هایی با مقامات ایرانی درگیر در فعالیت‌های هسته‌ای در دهه‌های 80 و 90 انجام داد. بر اساس مصاحبه با مقامات ایرانی در دسترس و اعضای شبکه تامین؛ اسناد محدود ارائه شده توسط ایران و اطلاعات خرید جمع‌آوری شده توسط تحقیقات مستقل آژانس؛ آژانس نتیجه گرفت که بیانیه‌های ایران با اطلاعات در دسترس آژانس در خصوص کسب فن‌آوری سانتریفیوژ پی 1 در 1987 هم‌خوانی دارد."

این گزارش‌ها و اسناد همگی نشان از آن دارد که بارها در دولت گذشته با افراد مختلفی که به نوعی در ارتباط با مسائل هسته‌ای ایران بودند مصاحبه‌های مختلفی صورت گرفته است. مصاحبه هایی که البته امروز ازسوی دفتر رییس جمهور سابق تکذیب می‌شود !!! جالب آنجاست آن‌طورکه آنا می‌نویسد محمود احمدی نژاد در تاریخ 23 سپتامبر سال 2009 در گفتگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفته«ایران تمایل دارد کارشناسان هسته‌ای با دانشمندان آمریکایی و دیگر قدرت‌های جهانی به عنوان یک اقدام اعتمادساز با هدف از بین بردن نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار کنند.»

شاید بیان این حرف از سوی احمدی نژاد در آن زمانها، نشاندهنده آن باشد که حتی قرار بود گفتگو با دانشمندان هسته‌ای ایران، چهره ای علنی به خود بگیرد و اینکه برخلاف آنچه که رییس جمهور سابق می‌گوید این موضوع جزو خط قرمزهای دولت گذشته هم نبوده است.
به هر حال شواهد و قرائنی که از بیانات مسئولین، برخی گزارش‌های آژانس و اخبار ثبت شده در رسانه‌ها مطرح می‌شود نشان از آن دارد که باید کذب‌بودن بیانات را نه در گفتار وزیر امور خارجه کشورمان بلکه در جای دیگر مشاهده کرد.

منبع: آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین