|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۴۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
دعوت رامبد جوان از رئیس جمهور برای حضور در برنامه اش جالب توجه است. هرچند چنین حضوری دور از ذهن و در کشورمان مسبوق به سابقه نیست اما به خاطر داشته باشیم در کشورهای توسعه یافته و اروپایی مقامات ارشدشان همیشه در برنامه های خبری و جدی حضور ندارند و بعضا به شوهای فان دعوت شده و در چنین برنامه هایی حضور دارند.
اواسط خرداد سال گذشته بود که رامبد جوان با برنامه ای موسوم به خندوانه مهمان خانه های مردم شد، برنامه ای که سعی بر آن داشت خنده ی  رفته از روی لبان مردم را دوباره به سرجایش برگرداند و الحق و الانصاف هم برنامه خوبی بود و توانست در مدت زمان کوتاهی جایگاه خوبی در بین مردم پیدا کند، این برنامه برنامه ای مردم محور بود که عده ای از مردم را به عنوان تماشاچی در لوکیشن خود جای داده بود و رامبد جوان هم به عنوان مجری مقابل مردم می‌ایستاد و با آنها گفتگو می‌کرد . رامبد جوان که ید طولایی در کارهای طنز داشت اندک اندک برنامه خود را در دل مردم جا کرد و توانست به محبوبیت خود بیفزاید اما از آنجا که هر برنامه ای در طول روند حیاتش آرام آرام بر جذابیت خود می‌افزاید خندوانه نیز از این موضوع استفاده کرده و با افزودن آیتمهای جدیدی توانست بر جذابیت خود بیفزاید. یکی از این آیتم ها آمدن جوان شوخ و طنزی بود که گویا در آغاز خود جزو مهمانان این برنامه بود اما توانست حضور خود را از یک برنامه به برنامه های بعدی گسترش دهد و جای خود را در برنامه باز کند، هدف اصلی برنامه خندوانه در آغاز این بود که بتواند خستگی حاصل از روزمرگی و فشارهای اجتماعی و اقتصادی مردم را کاسته و بتواند ساعات خوبی را در زمان استراحت مردم پیشکش‌شان کند، رامبد جوان آن زمان در گفتگو با آفتاب یزد اذعان کرده بود که هدف من از این برنامه این است که خنده گمشده در میان زندگی مردم را دوباره پیدا کرده و نشانشان بدهم تا دوباره یادشان بیاید که شاد هم می‌توان زندگی کرد. او در آن زمان در گفتگو با خبرنگار ما با طرح این پرسش که چرا جامعه ما دارد به سمت عبوسی می‌رود اظهار کرده بود که این مسیر نباید تداوم داشته باشد و ما می‌خواهیم کاری کنیم که خنده دوباره روی لبان مردم بیاید. خندوانه که در آغاز راه با این هدف به جعبه جادویی رفته بود با آوردن میهمانان هنری و گاهی رسانه ای سعی کرده بود که زندگی اقشار مختلف مردم را مقابل دوربین خود بیاورد و نشان دهد که هر کسی در هر جایگاهی می‌تواند زندگی شاد و مفرحی داشته باشد. می‌توان اذعان کرد که هدف اصلی برنامه خندوانه یافتن پاسخ این پرسش بود که چرا وقتی می‌توان شاد بود و خندید با چهره ای غم گرفته زندگی را می‌گذرانیم.

مهمانان خندوانه چه کسانی هستند؟

از آنجا که رامبد جوان یک چهره فرهنگی و به عبارت بهتر هنری است این انتظار از این برنامه می‌رفت که مهمانان هنری و فرهنگی داشته باشد این موضوع در آغاز توسط رامبد جوان انجام می‌شد اما آرام آرام شائبه هایی پیش آمد مبنی بر اینکه برنامه خندوانه صرفا یک برنامه هنرمند محور نیست. هنگامی‌که این حرف به گوش رامبد جوان رسید با اندکی تعجب اذعان کرد که این حرف درست است و خندوانه هنرمند محور نیست. او آن زمان در خصوص مهمانان برنامه اش ضمن تاکید بر این موضوع که هدف برنامه ما تاکید بر هنرمندان خنده رو نیست ، اظهار کرد:« ما در برنامه هایمان نشان دادیم که انسان های موفق و محبوب در هر تخصصی قطعاً آدم هایی شوخ طبع هستند. ما آدم موفق عبوس نداریم و تحقیقات علمی‌بیانگر این نکته است که شادی تنها راه رسیدن به موفقیت و محبوبیت است . شک نداریم که آدم دلخور و ناراحت قطعاً در تصمیم گیری هایش دچار اشتباه می‌شود. بغض داشتن به جهان و موضوعات آن انسان را آهسته آهسته شبیه هیتلر می‌کند. این انسان ها شاید موفق شوند اما موفقیتشان پلید خواهد بود . این افراد در جهت موفقیت جهان حرکت نمی‌کنند بلکه مسیرشان به سوی تخریب است.همه ما مشکلاتی نسبت به دنیا در دلمان داریم و تا زمانی که نتوانیم این اعتراضات را نرم کنیم همچون موجودات خطرناکی در اجتماع رفتار خواهیم کرد.»

اما با اینکه رامبد جوان با بیان این موضوع دیدگاه خود را در خصوص مهمانان برنامه خندوانه اظهار کرد:
حاشیه ها و انتقادهایی به این برنامه می‌شد - که از آن جمله می‌توان به انتقاد به موسیقی زنده، انتقاد به دکور و لوکیشن، انتقاد به حضور تماشاگران، انتقاد به شبیه بودن خندوانه به یک تاکشوی خارجی و ... اشاره کرد - همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه سری اول این برنامه در سوم آبان ۱۳۹۳ با نقش آفرینی رامبد جوان در نقش جد بزرگ و حضور عوامل سریال خانه سبز به کار خود پایان داد.

آغاز سری دوم و حاشیه های جدید

سری دوم آن از ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ با دکور جدید به روی آنتن رفت. سری جدید اما تغییراتی کرده بود به عنوان مثال خندوانه جدید صاحب دکور جدیدی شده و حضور مردم در استودیو نیز سه برابر شده یکی دیگر از تغییراتی که البته ربطی به خندوانه نداشت این بود که شبکه نسیم سراسری شده بود و مردم همه استانها هم به تماشاگران تلویزیونی این برنامه افزوده شده بودند. به هر روی سری دوم برنامه خندوانه آغاز شد و چندی طول نکشید که سیل انتقادها به سوی این برنامه سرازیر شد. عمده انتقادها در خصوص مهمانان سری جدید بودند. منتقدین معتقد بودند که برخی از مهمانان این برنامه بیشتر از آنچه چهره های موفقی باشند چهره های سیاسی هستند و این با گفته رامبد جوان در خصوص مهمانانی که قرار است به برنامه بیایند در تعارض است. این انتقادها تا جایی ادامه پیدا کرد که خود رامبد جوان نیز در نشست خبری برنامه خندوانه با آوردن چند نام میدان را برای انتقاد منتقدین بازتر کرده به صورت غیرعلنی صحه بر درستی انتقاد منتقدین گذاشت. او در این نشست گرچه عنوان کرد که برنامه خندوانه یک برنامه سیاسی نیست اما اعلام کرد که دوست دارد حتی افرادی مثل محمد جواد ظریف، فرج الله سلحشور و حسین شریعتمداری هم در برنامه اش شرکت کنند. تازه این نامها کسانی بودند که رامبد دوست داشت در برنامه اش شرکت کنند. او در طول مدت یک ماهه اجرای سری دوم برنامه کسانی مانند خسرو معتضد، پروفسور کردوانی و ... را که به عنوان افراد نخبه در جامعه پذیرفته شده اند به برنامه‌اش دعوت کرد اما چرایی حضور آنها در این برنامه برای مخاطبان محرز نشد، گرچه خود رامبد در آن نشست خبری درباره این موضوع گفت: مگر چقدر افراد نخبه باحال و آدم های خاصی داریم که گفتگوهای جذابی با آنها شکل بگیرد؟ افرادی که نه آنها با تلویزیون قهر باشند و نه تلویزیون با آنها. ما می‌گوییم همه اقشار، اصناف و تخصص ها باید به برنامه ما بیایند و ما می‌خواهیم از آدم های مختلف الگوبرداری کنیم تا به مردم نشان دهیم آنها چگونه سعی می‌کنند، شاد باشند. ما می‌خواهیم این را یاد بدهیم که خودمان باید حال خودمان را خوب کنیم. شاید مردم روش های شادی میهمانان ما را امتحان کنند و رویشان جواب بدهد.وی در ادامه سخنانش درباره کسانی که دوست دارد به برنامه اش بیایند گفت: من دوست دارم مردم کسانی را که در این مملکت کار می‌کنند، تماشا کنند. افرادی که جدی هستند، دلخورند یا اعتراض دارند. آنهایی که حوصله شادی الکی که به نظر ما خیلی هم واجب است، ندارند. دوست دارم آقای ظریف به برنامه ما بیاید. «خندوانه» هیچگونه موضع سیاسی ندارد و برای مردم کار می‌کند. اگر در این برنامه از جنگ می‌گوییم به خاطر این است که مردم جنگ را دیده اند، خود من هم جنگ را دیده‌ام. بنابراین می‌خواهم یادآوری کنم چرا ما جنگیده ایم و شهید داده ایم. از هیچ چیزی هم نمی‌خواهم بالا بروم بلکه وظیفه دارم حقیقت را بگویم. اینکه انسانی دو چشم و دو پایش را از دست داده، اما درس خوانده، بچه دار شده و می‌خندد اما ما که همه چیزمان سالم است، اما مدام می‌گوییم همه دشمن هستند و این مملکت جای کار نیست. وی در ادامه درباره نامهایی چون فرج الله سلحشور و حسین شریعتمداری با بیان اینکه دعوت این افراد به معنی تاییدشان نیست نیز اعلام کرد که دلیل اینکه دوست دارد این افراد به خندوانه بیایند این است که دوست دارد بداند آنها چگونه فکر می‌کنند و چگونه می‌خندند.

روحانی را به «خندوانه» دعوت می‌کنم

رامبد جوان اما به لیست کسانی که دوست دارد به برنامه خندوانه دعوت کند یک نام دیگر را نیز اضافه کرد و آن نام کسی نبود جز نام رئیس دولت تدبیر و امید دکتر حسن روحانی. جوان در تازه ترین گفتگوی خود با باشگاه خبرنگاران در خصوص مهمانان سری دوم این برنامه گفت: «به طور جدی می‌گویم که «خندوانه» به هیچ وجه به سمت سیاسی شدن نمی‌رود این حرف سوء استفاده کسانی است که می‌خواهند تلویزیون را به جناحی بودن و جهت‌گیری محکوم کنند. واقعیت این است که ما در برنامه‌های تلویزیونی باید تابع یکسری قانون باشیم اما به نظر من سیاستمداران از هر دو گروه چپ و راست می‌توانند مهمان خندوانه شوند هر سیاست‌گذاری که به طور رسمی‌کار می‌کند باید در رسانه بیاید و از سبک زندگی به مردم بگوید من بارها از دکتر ظریف و دکتر هاشمی‌دعوت کرده‌ام که به برنامه بیایند.» وی افزود: من عاشق این هستم که از آقای روحانی به برنامه دعوت کنم و ایشان راجع به شادی با مردم صحبت کنند. تمام طیف‌ها، پزشکان ، هنرمندان و ... باید بیایند و در خندوانه از زندگی حرف بزنند.

دعوت رامبد جوان از رئیس جمهور برای حضور در برنامه اش جالب توجه است. هرچند چنین حضوری دور از ذهن و در کشورمان مسبوق به سابقه نیست اما به خاطر داشته باشیم در کشورهای توسعه یافته و اروپایی مقامات ارشدشان همیشه در برنامه های خبری و جدی حضور ندارند و بعضا به شوهای فان دعوت شده و در چنین برنامه هایی حضور دارند. دعوت جوان از حسن روحانی را بایستی به فال نیک گرفت و امید داشت که رئیس جمهور با پذیرش این دعوت تابوشکنی نماید.

منبع: آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین