|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۴۹۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
آنچه كورسوي اميد را در دل فتح الله زاده زنده نگه داشته است، قهرماني در جام باشگاه‌هاي آسياست. جامي كه گفته مي‌شود در صورت تصاحب آن، مبلغ 2 ميليون دلار (معادل 7 ميليارد تومان) به قهرمان داده مي‌شود.
*سيد سجاد موسوي
مشكلات مالي پرسپوليس و استقلال همواره اصلي‌ترين دغدغه هواداران و مديران عامل بوده است و دولت‌هاي مختلف تاكنون نتوانسته‌اند راهكاري اساسي براي بهبود اوضاع اين تيم‌ها پيدا كنند.
روياي خصوصي سازي هم كه تاكنون محقق نشده است و هنوز سازمان خصوصي سازي به اين مهم جامه عمل نپوشانده است. بر طبق شواهد و قرائن خصوصي شدن دو تيم بزرگ پايتخت در صورتی عملی می شود که تراز مالی سه سال گذشته این باشگاه ها مثبت باشد، ولی آنچنان كه مديران سازمان خصوصي سازي عنوان مي‌كنند، متأسفانه تراز مالی هر دو باشگاه منفی است.
همچنین مقوله دیگر در بحث خصوصي سازي باشگاه هايي همچون استقلال و پرسپوليس، پرداختن حق پخش تلویزيوني به آنهاست؛ مسأله اي كه در ايران، به هيچ عنوان به آن بها داده نمي شود، در حالي كه حق مسلم باشگاه هاي بزرگ و پرطرفدار همچون پرسپوليس و استقلال، بهره از اين منبع بزرگ مالي است. اینها در حالی است که در دنيا، تيم هايي همچون رئال مادريد، بارسلونا، منچستر... و همه تيم هايي كه مخاطبان بي شماری دارند، تقريباً 70 درصد هزينه هايشان را از حق پخش تلویزيوني تأمين مي كنند؛ پس بی ربط نخواهد بود که چنین جریانی آن هم در نخستین گام برای خصوصی شدن در ایران نیز انجام شود؛ بنابراين هر ساله ميلياردها تومان از قبل نامشان درآمدزايي مي شود و سهم آنها از ميلياردها تنها هيچ است.
از طرفي وزارت ورزش و جوانان حال و روز خوشي نداشته و پولي در بساط ندارد كه به استقلال و پرسپوليس بدهد؛ مشكلات مالي اين وزارت‌خانه تا اندازه‌اي است كه اردوي تيم‌ ملي فوتبال و ساير رشته‌هاي ورزشي پشت سر هم در حال لغو شدن است.
البته گویا رئیس جمهور پس از مطلع شدن از مشکلات مالی استقلال و پرسپولیس، از صالحی امیری سرپرست وزارت ورزش و جوانان خواسته از بودجه وزارت‌خانه مبلغی را در اختیار این دو باشگاه قرار دهد؛ مبلغی که رقم دقیق آن مشخص نیست اما گفته مي‌شود به اندازه ای است که قسمتی از مشکلات مالی این دو باشگاه مردمی را مرتفع کند. ذکر این نکته ضروری است که قانونگذار بودجه‌اي را برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در نظر نگرفته و به همین علت وزارت ورزش و جوانان معمولا در پرداخت پول به این دو باشگاه با معذوراتی روبرو است و به طور طبيعي پولي كه قرار است به دستور رئيس دولت تدبير و اميد به استقلال و پرسپوليس پرداخت شود، نيازمند گذشت زمان است.  
پرسپوليس با كار‌هاي اقتصادي رويانيان گام‌هاي خوبي برداشته كه البته بايد نتايج آن را به قول رويانيان در سال‌هاي آتي ببينيم. در سويي ديگر استقلال يكي از سخت ترين دورانش را از نظر شرايط مالي تجربه مي‌كند و فتح الله زاده به هر دري براي پرداخت مطالبات بازيكنان مي‌زند. حتي مدير عامل استقلال براي پرداخت طلب برخي از بازيكنان از جمله حنيف عمران زاده و صادقي از اموال شخصي خودش هم فرو گذار نمي‌كند؛ اما واقعيت اين است كه پول ميلياردي بازيكنان به اصطلاح كهكشاني استقلال را با اين ترفند‌ها نمي‌توان پرداخت كرد.
در شرايط حاضر و با توجه به اوضاع وخيم باشگاه استقلال، آنچه كورسوي اميد را در دل فتح الله زاده زنده نگه داشته است، قهرماني در جام باشگاه‌هاي آسياست. جامي كه گفته مي‌شود در صورت تصاحب آن، مبلغ 2 ميليون دلار (معادل 7 ميليارد تومان) به قهرمان داده مي‌شود. واقعيت اين است كه 7 ميليارد تومان براي باشگاه باعث مي‌شود تا خون تازه‌اي در رگ‌هاي استقلال به جريان بيفتد و از اين نظر شايد مهم‌تر از قهرماني در آسيا و كسب ستاره سوم باشد.
*روزنامه نگار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین