|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۴۹۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
البته بانک مسکن در برنامه‌های خود قصد دارد وام ساخت مسکن را نیز در سال آینده افزایش دهد که در صورت اجرایی شدن این موضوع، سال آینده نیز رونق نسبی‌ای را در بازار مسکن شاهد خواهیم بود.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم حسن محتشم عضو هیات‌مدیره انبوه سازان نوشت:
 
دولت به منظورخروج بخش مسکن از رکود، وام‌ مسکن را افزایش داده است. با تحقق این موضوع، خریداران مسکن در شهرهای بزرگ و کوچک قدرت مالی بیشتری پیدا کرده و در بلندمدت در رونق بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت. البته بانک مسکن در برنامه‌های خود قصد دارد وام ساخت مسکن را نیز در سال آینده افزایش دهد که در صورت اجرایی شدن این موضوع، سال آینده نیز رونق نسبی‌ای را در بازار مسکن شاهد خواهیم بود. میزان وام 60 تا 80میلیونی در بازار خرید و فروش واحدهای کوچک تاثیرگذار خواهد بود چرا که این مقدار نمی‌تواند در بازار واحدهای بزرگ مسکن تغییری ایجاد کند. البته خروج از رکود قطعا به صورت سریع نخواهد بود ضمن اینکه در وضعیت فعلی نیز اقتصاد کشور شاهد تورمی نسبی است.

 بانک مرکزی تورم حدود 15درصد را برای کل اقتصاد پیش‌بینی کرده است از طرفی باید دقت داشت که وضعیت فعلی مسکن در حالت رکود قرار دارد و در سال 93 هیچ گونه افزایشی قیمتی را به خود ندیده است لذا اگر وام‌های پیشنهادی بانک مسکن عملیاتی شود و نوعی رونق در بازار خرید و فروش واحدهای کوچک صورت گیرد به طور حتم از میزان تورم موجود در کشور تاثیر می‌پذیرد ولی قطعا این تاثیر پذیری در حد تورم نبوده بلکه کمتر از نرخ تورم، شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود. البته اگر وام‌های وعده داده شده از طرف بانک مرکزی عملی شود نوعی امید به افزایش تولید نیز در بازار مسکن اتفاق خواهد افتاد؛ تقاضای ایجاد شده در بخش مسکن باعث خواهد شد که میزان اشتغال در این بخش افزایش پیدا کند که می‌تواند جزء عوامل تولید و عوامل پیشران اقتصادی باشد. واقعیت این است که اگر یک افزایش نسبی در قیمت مسکن و حتی کمتر از نرخ تورم نداشته باشیم انبوه‌سازان تمایلی به فعال شدن پیدا نکرده و رکود در بخش مسکن ادامه پیدا خواهد کرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین