|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۴۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
رحماني فضلي پس از آنكه روحاني به وضعيت احزاب در كشور انتقاد كرد جلسات متعددي براي بالا بردن كركره تشكل‌هاي سياسي انجام داد.
كليد تدبير بالاخره به قفل زنگ زده خانه احزاب خورد و در اين خانه را بعد از 5 سال باز كرد. سال 89 بود كه سيد صولت مرتضوي، معاون وزير كشور وقت اعلام كرد فعاليت خانه احزاب غير قانوني است. از نگاه او دليل اين مسئله ايراداتي بود كه كميسيون ماده 10 احزاب وزارت كشور به اساسنامه آنها گرفته بود. اما همزمان با غيرقانوني خواندن فعاليت‌ اين خانه، محمدعلی پورموسوی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور وقت پرده از تعطيل كردن خانه احزاب برداشت. بر اساس آنچه كه اين مسئول در دوران تصدي‌اش گفته بود عدم تمدید پروانه این تشکل به دلیل وجود اختلافات داخلی میان اعضای آن، قفلي بر در خانه احزاب زد كه تا امروز اين قفل با هيچ تدبيري باز نشد مگر با تدبيري كه اكنون به كار بسته‌اند.

  كركره احزاب بالا رفت

حسن روحاني پايان سال 92 بود كه فعاليت احزاب در كشور را زير سوال برد و گفت كركره احزاب تنها در زمان انتخابات بالا مي‌رود و بايد اين روند در كشور تغيير كند. از آن زمان بود كه دولت با سردمداري عبدالرضا رحماني فضلي و اين اواخر با حضور محمد حسين مقيمي در معاونت سياسي وزارت كشور، موضوع احزاب و بازگشايي خانه اين تشكل‌ها با جديت بيشتر دنبال شد. هر چند كه نقدهايي به طولاني شدن احياي خانه احزاب وجود دارد و برخي‌ها اعتقاد دارند كه اين اقدام در سال انتخابات شائبه سياسي كاري وزارت كشور در خانه احزاب و تشكيل مجلس آينده را به دنبال خواهد داشت اما در نهايت با پيگيري‌ها و رايزني‌هاي وزارت كشور هيات رئيسه موقت خانه احزاب شكل گرفت.

  از دولت اصلاحات تا اعتدالگرا

بايد تاكيد كرد كه خانه احزاب محصول دولت اصلاحات است. قطار خانه احزاب با ريل گذاري دولت اصلاحات حركت كرد اما در ايستگاه دولت احمدي‌نژاد متوقف و پلمب شد اما در نهايت كليد دار پاستور در دوران اعتدالگرايي، مجدد خانه احزاب را در ريل قرارداد تا قطار تشكل‌هاي سياسي در مسير دموكراسي حركت كنند. در سال 79 اولین شورای مرکزی خانه احزاب در سالن اجتماعات وزارت کشور به ریاست حسین موسوی تبریزی از دبیران‌کل احزاب اصلاح‌طلب برگزار شد. این نهاد به عنوان محلی برای جمع شدن احزاب و اتحاد میان آنها به وجود آمد كه براساس اساسنامه خانه احزاب این تشکل نهاد مدنی، غیردولتی، دارای شخصیت حقوقی مستقل، متشکل از نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی پروانه دار است. خانه احزاب جمعا تا سال 88 پنج بار تشکیل جلسه داده است. در سال 90 که خانه احزاب برای ششمین بار تصمیم می‌گیرد تا برای انتخابات جدید شورای مرکزی، تشکیل جلسه دهد با ممانعت وزارت کشور روبه‌رو می‌شود. دلیل وزارت کشور برای جلوگیری از فعالیت این تشکل عدم تمدید مجوز اعلام شده بود. اما در نهايت بعد از کش و قوس‌های بسیاردر نهایت کار به آنجا رسید مکانی که در اختیار «خانه احزاب» بود، از سوی دولت پس گرفته و اسناد و مدارک این تشکل نیز در وزارت کشور بایگانی شد. 

  اقدامات وزارت كشور

رحماني فضلي پس از آنكه روحاني به وضعيت احزاب در كشور انتقاد كرد جلسات متعددي براي بالا بردن كركره تشكل‌هاي سياسي انجام داد. وزير كشور براي اين منظور جلسات متعددي با دبيران كل احزاب مختلف و نمايندگان تشكل‌هاي فعال و داراي پروانه تشكيل داد تا ضمن اينكه به نظرات آنها گوش ‌دهد. فضايي براي همگرايي و نزديكي ديدگاه گروه‌هاي سياسي مخالف ايجاد كند. البته اين كار، به راحتي صورت نگرفت و يك سال و چند ماه از دولت وقت گرفت و در جريان اين مسير، اصلاح‌طلبان و اصولگرايان مجدد در بازي متهم كردن يكديگر به ميدان آمدند و هر بار ديگري را متهم به بسته شدن خانه احزاب كردند و تاكيد داشتند اگر گروه مقابل در خانه ساكن شود، آنها به نشانه اعتراض اسباب كشي خواهند كرد. اما از آنجا كه قرار است خانه احزاب محلي براي گفتمان غيرسياسي تشكل‌هاي سياسي باشد در نهايت رحماني فضلي موفق شد هيات رئيسه موقت اين خانه را روز پنج شنبه گذشته با نماينده 127 حزب تشكيل دهد تا اساسنامه اصلاح و تدوين شود.

  خانه احزاب پرچم دار قانون‌گرايي باشد

ششمین مجمع عمومی و فوق العاده خانه احزاب پس از گذشت سال‌ها از برگزاری پنجمین مجمع عمومی این تشکل در سالن 600 نفره وزارت کشور با حضور دبیران کل و نمایندگان 127 حزب از مجموع 180 حزب عضو خانه احزاب به هر ترتیب برگزار شد. عبدالرضا رحماني فضلي پيشتاز باز گشايي اين خانه و عملي شدن يكي از مهم‌ترين وعده‌هاي سياست داخلي دولت يازدهم بود، ضمن بيان اين انتقاد كه اين نشست با تاخير برگزار شد، عنوان كرد: انتظار ما این بود که یک ماه پس از تحویل دولت، خانه احزاب کار خود را شروع کند. 21 ماه مدت زیادی است. افراد زیادی برای هماهنگ کردن و برگزاری این مجمع فعالیت کردند. امیدواریم که فعالیت‌ها هدف‌دار شود و گام بلندی را در فعالیت حزبی کشور برداریم. وزير كشور با تاكيد بر اينكه اساس كار احزاب مشارکت و رعایت قانون است، گوشزد كرد كه اگر در هر کدام از این موارد یعنی مشارکت عمومی و رعایت قانون در فعالیت احزاب دچار مشکل شویم، در آینده نیز از مسیری که تعیین کردیم دور خواهیم شد. وي كه اعتقاد دارد بايد بررسي شود چرا پس از  گذشت 100 سال از تشكيل نهاد قانونی در كشور برخی افراد نسبت به رعایت آن توجه جدی ندارند، گفت: بنابراین عقلانی است که احزاب پرچمدار قانون‌گرایی باشند زیرا همه باید قانون را بپذیریم. رحماني فضلي كه اين روزها متهم به تبعيض بين گروه‌هاي اصلاح‌طلب و اصولگراست متعهد مي‌شود هر آنچه که در توان دارد در حمایت از احزاب و تشکل‌ها به کار گرفته و هیچ تعارفی نداشته باشد. وي همچنين با اشاره به انتخابات پيش رو يعني مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري عنوان مي كند: ‌با توجه به شرایط فعلی و فضایی که در کشور و منطقه حاکم است و دو انتخاباتی که پیش رو داریم لزوم توجه به قانون و رعایت آن و توجه به منافع ملی و همراهی و همدلی صدچندان است. وزیر کشور ادامه داد: انتخابات پیش روی ما صحنه آزمایش خواهد بود که چگونه با تجربه 36 ساله خود در این صحنه حاضر می‌شویم و در انتخابات شرکت می‌کنیم و قطعا رقابت‌های سیاسی برای تحقق دموکراسی موجب رونق و نشاط سیاسی در جامعه می‌شود. البته در حالی که این رقابت‌ها تبدیل به مجادله نشود.
  هيات رئيسه موقت با رياست اصلاح‌طلبان
در نهايت انتخابات هيات رئيسه موقت خانه احزاب با هدف اصلاح و تنظيم و تدوين اساسنامه خانه احزاب برگزار مي‌شود و مصطفي كواكبيان از اردوگاه اصلاحات كرسي رياست آن را بر عهده مي‌گيرد. اين انتخاب با توجه به اينكه جبهه پيروان خط امام و رهبري در دو نامه اخير خود به معاونت سياسي وزارت كشور  نوشت، خوشايند اصولگرايان نباشد. گروه اصولگرايان از اينكه مجدد اصلاحات سردمدار فعاليت‌هاي سياسي در كشور شود هراس دارند . اما در نهايت مصطفی کواکبیان و محمدحسن غفوری‌فرد به ترتیب با ۷۱ و ۳۳ رأی به عنوان رئیس و نایب رئیس موقت مجمع عمومی فوق‌العاده خانه احزاب انتخاب شدند. در این جلسه ۶ نفر از اعضای حاضر شامل غفوری‌فرد، کواکبیان، فومنی، یاری، علی کیهانیان و مرتضوی کیاسری به عنوان کاندیداهای ریاست خانه احزاب نامزد شدند. در ادامه ابوالقاسم رئوفیان نماینده اصولگرایان و دبیرکل حزب ایران زمین پیش از انجام رأی‌گیری برای تعیین ریاست خانه احزاب به نفع حجت‌الاسلام مرتضوی‌کیاسری دیگر کاندیدای ریاست خانه احزاب انصراف داد. همچنين صفرزاده و نمازی به ترتیب با 64 و 49 رأی منشی اول و منشی دوم و حشمتیان و خانم نقیئی به ترتیب ناظر اول و دوم مجمع فوق‌العاده خانه احزاب شدند. بايد ديد اكنون كه بخت خانه احزاب با همه اختلاف‌ها بين اصولگرايان و اصلاحات باز شده است، چه اندازه باعث افزايش ميزان مشاركت سياسي مردم اثرگذار خواهد بود. همچنين اين انتظار وجود دارد در سالي كه به همدلي و همزباني ملت و دولت مزين شده است دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا تلاش ‌كنند اختلاف‌هاي ديدگاهي را كنار بگذارند و در مسير پيشرفت و توسعه كشور در كنار دولت معتدل روحاني قرار ‌گيرند.

محمدنبی حبیبی
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی

این جلسه بدون پیش‌بینی‌های لازم برگزار شد. ما مجمعی را قبول داریم که تمام مقدمات تشکیل آن براساس آيین‌نامه‌های قبلی شکل گرفته باشد.

محمدحسن غفوری‌فرد
رئیس اسبق خانه احزاب

‌ خانه احزاب به نفع دموکراسی و حکومت پارلمانی است بنابراین باید به این سمت حرکت کرد.فعالیت خانه احزاب باعث تلطیف فضای سیاسی کشور و کاهش تنش احزاب شده بود.

موسوی‌تبریزی
دبیرکل
مجمع محققین

بنده نکته‌ای را علیه هیأت رئیسه می‌گویم و آن هم این است که هیأت رئیسه فقط حق داشت هیأت رئیسه موقت را انتخاب کند و باید طبق مصوبات آن هیأت رئیسه عمل کنند.

سعید یاری
نماینده احزاب مستقل

 خشت اول برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب بد گذاشته شده است. احزاب به رسمیت شناخته شده حائز اهمیت هستند نه جریانات سیاسی چرا که جریانات سیاسی طیف‌های مختلفی را در بر مي‌گيرد.

محسن کوهکن
عضو جبهه پايداري

خانه احزاب باید زیر سقف خانه فعالیت صنفی کند و خروجی آن باید طریقه صحبت با یکدیگر باشد.  پیشنهاد ما این است که از لشكرکشی حزبی پیشگیری شود و لازمه همدلی با دولت همدلی و همزبانی بین خودمان است.

مرتضوی کیاسری
رئيس هيات اجرايي
 مجمع عمومي خانه احزاب

ما به کار تحزب پایبند هستیم و از دولت انتظار حمایت داریم. دولت قبل اوقاتش تلخ شد و خانه ما را قفل زد، لذا انتظار ما این است که وزارت کشور یک مکان مناسب و مطلوب در اختیار خانه احزاب قرار دهد.

منبع: قانون
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین