|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۴۸۹۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
در حالی که حتی مسئولان تراکتورسازی از تجدید دیدار تیم‌شان مقابل نفت ناامید شده بودند و سرمربی‌شان را هم راهی پرتغال کردند،‌ وزیر ورزش در بدو ورود به تبریز با بر زبان آوردن یک جمله عجیب همه را شوکه کرد.
6 روز از پایان لیگ برتر فوتبال ایران می‌گذرد اما هنوز ماجرای دیداری که در تبریز به جنجال کشیده شد،‌ ادامه دارد. اتفاقات روز پایانی لیگ با سفر وزیر ورزش و همچنین رئیس‌جمهوری به تبریز وارد فاز جدیدی شده اما نتیجه‌ای که از تحقیقات گسترده دستگاه‌های ورزشی و غیرورزشی بیرون آمده،‌ عجیب به‌نظر می‌رسد چون صرفا بهترین داور آسیا در‌سال ٢٠١٤ متهم ردیف اول شناخته شده است!

تغییر موضع وزیر

در حالی که حتی مسئولان تراکتورسازی از تجدید دیدار تیم‌شان مقابل نفت ناامید شده بودند و سرمربی‌شان را هم راهی پرتغال کردند،‌ وزیر ورزش در بدو ورود به تبریز با بر زبان آوردن یک جمله عجیب همه را شوکه کرد:   «امکان تجدید این دیدار دور از ذهن نیست.» البته همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد گودرزی صرفا این جمله را برای دلجویی از مردم تبریز به زبان آورده بود و خیلی زود و پس از جلسه  با مسئولان استانی تغییر موضع داد: «با شرایط فعلی امکان برگزاری دوباره این دیدار وجود ندارد چون باید قوانین فیفا و AFC را هم در نظر گرفت.» منظور وزیر از قوانین فیفا ماده ٥ آیین‌نامه است که می‌گوید اگر داور بازی را نیمه‌کاره رها کرده باشد، می‌شود بازی را تکرار کرد. این در صورتی است که علیرضا فغانی گزارش خود را پایان داده است. از طرفی اگر بازی تکرار شود،‌ با شکایت سپاهان فوتبال ایران در خطر تعلیق قرار خواهد گرفت.

فغانی مقصر شد

مثل جلساتی که در روزهای اخیر میان مسئولان شهر تبریز برگزار می‌شد،‌ حتی جلسه وزیر ورزش در این شهر نیز بی‌نتیجه ماند. البته گودرزی به شکلی عجیب فغانی،‌ داور این دیدار که چند ماه قبل فینال جام ملت‌های آسیا را سوت زده،‌ متهم کرد:   «اشتباهات داوری در دیدار تراکتورسازی و نفت محرز شده اما هنوز سهوی یا عمدی بودن آن مشخص نیست. باید فدراسیون فوتبال جریمه و محرومیت سنگینی در نظر بگیرد.» در واکنش به این اتفاقات حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال از سمتش استعفا کرد.

قول رئیس‌جمهوری در تبریز

دکتر حسن روحانی که در سفر استانی خود دیروز راهی تبریز شده بود در آغاز سخنان خود مردم آذربایجان را ورزش‌دوست دانست: «هیچ‌کس نمی‌تواند با احساسات مردم بزرگ ایران آن‌هم مردم قهرمان آذربایجان و تبریز بزرگ بازی کند. اگر کسی در این حادثه مقصر باشد تردید نکنید که دولت با همه توان برای تنبیه او ایستادگی خواهد کرد.»

نفت زیر سایه تراکتور

با این‌که روند دیدار تراکتورسازی و نفت در دقایق پایانی طوری بود که بیشتر احتمال می‌رفت شاگردان منصوریان به گل برسند و جام را بالای سر ببرند،‌ در جریان احقاق حق تیم‌های لیگ برتری از سوی مسئولان فقط نام تراکتورسازی برده می‌شود. میرشیبانی،‌ مدیرفنی نفت نیز اینطور اعتراض این باشگاه را اعلام می‌کند:  ‌ «این چند روز مسائل اطراف این بازی حول تیم تراکتورسازی بوده و همه از نفت غافل شده‌اند. با آن فشاری که در ورزشگاه تبریز وجود داشت و من دیدم روی هر صندلی ٣ نفر نشسته بود، بازیکنان ما ٣ گل زدند و موقعیت‌های زیادی هم داشتند. به نظرم حق نفت ضایع شد و ما قهرمانی را از دست دادیم. متاسفانه تمام نگاه‌ها به سوی تراکتورسازی رفته اما آنهایی که فنی هستند، اگر آنالیز کنند می‌فهمند که قهرمانی حق ما بود.»

این همه جنجال برای محرومیت یک داور؟

با این‌که در رسانه‌ها و در میان مردم بیش از آن‌که اشتباهات داوری در دیدار تراکتورسازی و نفت آزاردهنده باشد،‌ خبر دروغی که از بازی سپاهان به ١٠٠‌هزار نفر منتقل شده بود، مورد انتقاد قرار گرفت امابه نظر می‌رسد مسئولان به دنبال یک مقصر بودند تا بار این انتقادات را از دوش خود بردارند. مردم آذربایجان قطعا با اخراج تیموریان اتفاقی حداقل از نظر جسمی و روحی برایشان نیفتاد اما با جشن دروغین قهرمانی و بعد از چند دقیقه ناراحتی بابت قهرمان نشدن خیلی از آنها تا مرز سکته پیش رفتند. پس شاید بهتر باشد که مسئولان به جای محکوم‌کردن علیرضا فغانی (که بهترین داور فوتبال ایران است) و انداختن تمام تقصیرها بر گردن کسی که پرچم ایران را در جام ملت‌های آسیا به تنهایی بالا برد، به فکر برخورد با افرادی باشند که با احساسات ١٠٠‌هزار نفر بازی کرده و خبر دروغ به آنها داده‌اند. کسانی که هنوز خبری از شناسایی‌شان نیست.

منبع:شهروند


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین