|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۴۸۹۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
گروه هشت یک عضو دیگر هم دارد و در حقیقت می توان حتی از گروه ۹ هم سخن گفت. چرا که از سال ۱۹۸۱ رئیس کمیسیون اروپا هم در این اجلاس شرکت می کند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز پنجشنبه گفت: تا زمانی که مسکو سیاست هایش در اوکراین را تغییر ندهد، نمی توانم تصور کنم که روس ها به «گروه هشت »کشور صنعتی بازگردند.
[مرکل: بازگشت روسیه به گروه هشت کشور صنعتی قابل تصور نیست]

به گزارش خبرگزاری رویترز، «مرکل» با اشاره به نشست ماه آینده «گروه هشت»، خطاب به پارلمان آلمان گفت: رخدادهای اوکراین دلیل این است که ما میزبان «گروه هفت »در آلمان خواهیم بود و نه گروه «هشت ».

وی تاکید کرد اجتماع گروه هشت ، مبتنی بر اشتراک ارزش ها است و این کشورها برای آزادی، دموکراسی و حکومت قانون همکاری می کنند.

صدراعظم آلمان یادآور شد این ارزش ها، به معنای احترام به قوانین کشورها و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دیگران است.

مرکل مدعی شد: رفتار روسیه در اوکراین، با این موارد هماهنگ نیست. تا زمانی که مسکو مطابق این ارزش ها رفتار نکند، بازگشت روسیه به «گروه هشت» تصورپذیر نیست.

نشست گروه کشورهای صنعتی جهان، ماه آینده بدون حضور روسیه در باواریای آلمان برگزار خواهد شد.

گفتنی است که کشورهای فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده آمریکا، روسیه و کانادا ، «گروه هشت» را تشکیل می دهند

این گروه در اواسط دهه هفتاد میلادی برای پاسخ به بحران های آن دوره پدید آمد .کشورهای کانادا و روسیه بعدها عضو این گروه شدند .در پایان جنگ سرد در سال ۱۹۸۹ روسیه خواستار پیوستن به این گروه شد. پذیرش روسیه در این گروه رفته رفته انجام شد و ۹ سال بعد در سال ۱۹۹۸ این کشور به عضویت رسمی گروه در آمد.

گروه هشت یک عضو دیگر هم دارد و در حقیقت می توان حتی از گروه ۹ هم سخن گفت. چرا که از سال ۱۹۸۱ رئیس کمیسیون اروپا هم در این اجلاس شرکت می کند.

از سوی دیگر گروه هفت بدون روسیه کماکان به موازات گروه هشت وجود دارد. زیرا مسکو هنوز به همهٔ نهادهای زیر نظر گروه هشت راه ندارد، از جمله رایزنی های اقتصادی که گاهی بدون شرکت روسیه انجام می گیرند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین