|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۴۸۹۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن به همشهری گفت: افزایش مبلغ وام مسکن تا حدودی هدف وزارت راه و شهرسازی را محقق می کند و می تواند رونق را در معاملات ایجاد کند.
روزنامه همشهری در صفحه اقتصاد نوشت: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار به غیر از خانه اولی ها که در تهران مجوز دریافت وام 80میلیون تومانی را دریافت کرده اند، مبلغ وام مسکن در تهران 60 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ 50 میلیون تومان و در سایر شهرها 40میلیون تومان تعیین شده است.

این گزارش خبری که در شماره روز پنجشنبه سی و یکم اردیبهشت 1394 هجری خورشیدی انتشار یافت، می افزاید: شورای پول و اعتبار سرانجام با افزایش مبلغ وام مسکن موافقت کرد تا شاید زمینه خروج بازار از رکود را فراهم کرده باشد.

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار به غیر از خانه اولی ها که در تهران مجوز دریافت وام 80میلیون تومانی را دریافت کرده اند، مبلغ وام مسکن در تهران 60 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ 50 میلیون تومان و در سایر شهرها 40میلیون تومان تعیین شده است. شورای پول و اعتبار اما به منظور تقویت فرهنگ پس انداز برای خرید مسکن، دریافت این وام ها از بانک مسکن را منوط به سپرده گذاری کرده است.

بر این اساس انحصار بانک مسکن در پرداخت وام شکست و ممنوعیت سایر بانک ها در پرداخت وام مسکن برداشته شد. دریافت وام مسکن با مبالغ جدید اما شرایط ویژه ای دارد. طبق اعلام معاون اقتصادی بانک مرکزی، خانه اولی ها برای دریافت تسهیلات 40، 60 و 80 میلیون تومانی خرید مسکن باید سپرده گذاری 20، 30 و 40میلیون تومانی انجام دهند. پیمان قربانی به تسنیم گفت: تسهیلات 80میلیون تومانی پس از طی 2دوره سپرده گذاری 6ماهه و بعد از یک سال و با سود 14درصد پرداخت خواهد شد.

قربانی افزود: بانک های تجاری از سال87 تاکنون از پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن منع شده بودند اما این ممنوعیت با مصوبه شورای پول واعتبار رفع شد. ضمن آنکه دریافت تسهیلات خرید مسکن از بانک های تجاری نیاز به سپرده گذاری ندارد و بانک های تجاری می توانند براساس مقدورات و منابع و مصارف خود این تسهیلات را ارائه کنند.

هنوز بانک ها ضوابط و جزئیات اقساط وام های جدید را اعلام نکرده اند اما برآوردها نشان می دهد که نحوه بازپرداخت وام 80میلیون تومانی با نرخ سود 10درصد و مدت 12سال، با اقساط ماهانه حدود یک میلیون و 150هزار تومان همراه خواهد بود. در مجموع مانند وام های فعلی، با دریافت هر یک از این ارقام باید حدود 2برابر به بانک بازپرداخت شود. برای دریافت وام 80میلیون تومانی در قالب صندوق پس انداز مسکن با سود 14درصد و دوره بازگشت 12سال، اصل و سود مبلغ قابل برگشت حدود 161میلیون تومان خواهد بود.اقساط وام 60میلیون تومانی ماهانه حدود 860هزار تومان خواهد بود و وام 40میلیون تومانی نیز 600هزار تومان قسط خواهد داشت.

بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن به همشهری گفت: افزایش مبلغ وام مسکن تا حدودی هدف وزارت راه و شهرسازی را محقق می کند و می تواند رونق را در معاملات ایجاد کند. اما این ایجاد رونق و افزایش قیمت محدود خواهد بود. این میزان وام معمولا به سمت معاملات خانه های با قیمت حدود 160میلیون تومان خواهد رفت که سهم وام در آنها حدود 50درصد است اما به طور کلی می تواند گردش پول در بخش مسکن را تقویت کند.

وی ادامه داد: هدف بانک مرکزی برای ایجاد رونق در اقتصاد اما با این محرک محقق نخواهد شد. اگر بانک مرکزی به دنبال ایجاد شوک مثبت در اقتصاد برای رونق است، باید محرک های قوی تری با منابع و اثرگذاری بیشتر ایجاد کند. به عنوان مثال پرداخت مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی ازجمله راهکارهای شوک بخش ساختمان به اقتصاد محسوب می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین