|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۷
به نظر می‌رسد این بار واکنش نمایندگان در مقابل نعمت‌زاده بسیار تند‌تر از دفعات قبل بوده است. به گفته روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع، موضوع واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس وزیر صنعت را به پای میز استیضاح خواهد کشاند.
مدتی است زمزمه ایجاد تغییرات در کابینه دولت شنیده می‌شود. اگرچه دو روز پیش سخنگوی دولت گفت که ترمیم کابینه تا پایان سال جاری منتفی شده است اما با این حال انجام تغییرات چندان بعید به نظر نمی‌رسد. یکی از گزینه‌های احتمالی تغییر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت است. موضوع خداحافظی نعمت‌زاده با دولت اما اکنون با بحث استیضاح وزیر پیوند خورده است و به نظر می‌رسد متقاعد شدن خودروسازان برای ورود به خرید سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز در این زمینه چندان بی‌تاثیر نباشد.

نعمت‌زاده قبلا به دلایل مختلفی از جمله واردات شکر و گندم و سیگار مارلبرو پایش به مجلس باز شده بود که رهاورد آن، دریافت دو کارت زرد بود. با توجه به چنین سابقه‌ای، اکنون که واگذاری سرخابی‌های پایتخت به خودروسازان نعمت‌زاده را بار دیگر مقابل مجلس قرار داده است، گمانه‌زنی‌ها را در مورد استیضاح این وزیر قبل از تغییرات در خود دولت بالا برده است. مخالفت مجلس در شرایطی که هنوز نتیجه واگذاری استقلال و پرسپولیس مشخص نشده است، خبر از شروع یک مناقشه با وزارت صنعت در صورت برنده شدن خودروسازان در مناقصه می‌دهد.

واکنش نعمت‌زاده به خرید سرخابی‌ها توسط خودروسازان

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام حمایت از خرید سرخابی‌های پایتخت توسط خودروسازان گفت: اوضاع مالی خودروسازان ربطی به خرید دو باشگاه ندارد. محمدرضا نعمت‌زاده با حمایت از ورود خودرو‌سازان برای خرید سرخابی‌های پایتخت گفته است: یقین دارم همان‌طوری که دیگر تیم‌های وابسته به صنایع به خوبی اداره می‌شوند، خودروسازان با خرید استقلال و پرسپولیس آنها را بهتر اداره می‌کنند و هواداران هم قطعا حمایت خواهند کرد.

نعمت‌زاده ادامه داده است: اغلب یا تمام تیم‌های خوب فوتبال در آذربایجان، اصفهان، خوزستان و تهران به نحوی وابسته به یکی از صنایع کشور هستند و همین حالا هم خودروسازان در لیگ برتر فوتبال تیم دارند. وی با اشاره به اینکه درباره نحوه قیمت‌گذاری این دو تیم سوال کرده‌ام گفته است که قیمت‌گذاری با وزارت صنایع، کارخانه و خریدار نیست و ‌سازمان خصوصی‌سازی با ضوابطی و براساس میزان اموال باشگاه و برند قیمت‌گذاری کرده است.

دلایل منتقدان

این اظهارات نعمت‌زاده در حالی است که واگذاری سرخابی‌ها به خودروسازان مخالفان بسیاری در مجلس دارد. نعمت‌زاده تاکید دارد موضوع خرید دو باشگاه ربطی به وضع بد خودرو‌سازها ندارد چراکه خودرو‌سازها روزی چهار هزار خودرو تولید می‌کنند و توان مالی آنها چه ضعیف و چه قوی باشد، به خاطر مسایل دیگری است. اما نمایندگان مجلس معتقدند اقدام خودروسازان به باشگاهداری منجر به کاهش توان مالی خودروسازان می‌شود و همین مساله، نعمت‌زاده را با تهدید به استیضاح مواجه کرده است. او در عین حال گفته است در جلسه با اعضای کمیسیون صنایع مجلس خرید و برنده شدن دو خودرو‌ساز را خبردار شدم که خود نمایانگر بی‌اطلاعی وزیر از موضوع واگذاری‌هاست.

تهدید به استیضاح وزیر صنعت

اعضای کمیسیون صنایع مجلس و در راس آنها روح‌الله عباسپور در جلسه این کمیسیون از نعمت‌زاده توضیح خواستند که گزارش‌ها حاکی از آن است که این موضوع به دلیل قانع نشدن نمایندگان به تهدید به استیضاح توسط نمایندگان انجامیده است. این در حالی است که نعمت‌زاده تا‌کنون دو کارت زرد از مجلس دریافت کرده است و از لحاظ دریافت اخطار از مجلس تا استیضاح درست لب مرز قرار دارد.

به نظر می‌رسد این بار واکنش نمایندگان در مقابل نعمت‌زاده بسیار تند‌تر از دفعات قبل بوده است. به گفته روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع، موضوع واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس وزیر صنعت را به پای میز استیضاح خواهد کشاند.

اعضای کمیسیون صنایع با اشاره به بدهکار یا زیان‌ده بودن شرکت‌های بزرگ خودروساز، ورود آنها را به امور باشگاهداری آن هم در حد دو باشگاه بزرگ فوتبالی کشور، به صلاح صنعت و اقتصاد کشور ندانسته و پرداختن خودروسازان به امور تولیدی و برنامه‌ریزی برای رشد صنعت خودرو را خواستار شدند‌ نه هزینه‌کرد برای فعالیت‌های غیرتولیدی.

نگرانی از افزایش قیمت خودرو

سخنگوی کمیسیون صنایع با بیان اینکه امروز 77 درصد مشکلات صنعت خودرو، مالی است و این خرید برای خودروساز هم مشکل مالی ایجاد می‌کند، افزود: وقتی این هزینه سنگین را بر خودروسازی تحمیل می‌کنید، قیمت تمام‌شده خودرو را بالا می‌برد و باز هم خودرو را با افزایش قیمت، دست مصرف‌کننده می‌دهد. وی گفت: خودروسازان هر چقدر کمبود منابع داشته باشند، دستشان را در جیب مردم می‌کنند و از طرفی در بحث خصوصی‌سازی هم می‌بینیم شبه‌دولتی‌ها وارد می‌شوند.

عباسپور افزود: با وجود اینکه اعضای کمیسیون صنایع و معادن از وزیر صنایع در این خصوص سوال و انتقاد کردند، اما وزیر محکم ایستاد و از این موضوع دفاع کرد. به گفته وی، این دو باشگاه هر کدام 15 تا 20 میلیون طرفدار دارند و وقتی چالش در حوزه ورزش به وجود می‌آید، دولت، مجلس و وزارت صنعت و خودروسازان باید جواب بدهند. سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: این کمیسیون و مجلس وارد می‌شود و اولین کاری که می‌کنیم، بحث استیضاح و تذکر خواهد بود.

با وجود این اظهارات و حمایت بی‌شائبه نعمت‌زاده از خودروسازان باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار نعمت‌زاده است. در حالی که اظهارات ضد‌ونقیض سخنگوی دولت در مورد تغییرات احتمالی در دولت گمانه‌زنی‌ها در مورد تعویض وزرای چند کابینه را مشکل کرده است، این احتمال وجود دارد که نعمت‌زاده که یکی از کاندیداهای اصلی تغییر در دولت است، قبل از اقدام دولت توسط مجلس برکنار شود.

منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین