|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۴۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
در مطلبي مربوط به ايران، روزنامه «واشنگتن پست» اظهارات يک سناتور سابق جمهوري خواه را بازتاب داده که مدعي شده وي طراح اصلي تحريم هاي وضع شده عليه ايران طي سال هاي اخير بوده است.
 افشاگري پنتاگون درباره ضعف نيروهاي ارتش عراق در مقابل داعش در رمادي، افزايش فرقه‌گرايي در ميان گروه‌هاي مبارز عليه داعش در عراق، بازتاب حمله انتحاري به وزارت دادگستري افغانستان، ادعاي يک سناتور سابق آمريکايي درباره ايران و بالا گرفتن تنش‌هاي ناتو و روسيه، از جمله مهم‌ترين موضوعاتي است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

امروز نيز تحولات مربوط به نبرد با تروريست هاي داعش در شهر رمادي، در مرکز توجه مطبوعات بين المللي قرار دارد. روزنامه «تلگراف» با انتشار گزارشي در اين زمينه، از سردرگمي و انفعال ارتش عراق در مبارزه با داعش در اين شهر پرده برداشته است. اين روزنامه به نقل از سخنگوي وزارت دفاع آمريکا مي نويسد، ارتش عراق در پي عقب نشيني از رمادي پس از حمله داعش، شمار زيادي تانک، خودروي زرهي و انواع تسليحات را در اين شهر رها کرده که اکنون به دست تروريست ها افتاده است. اين گزارش در حالي منتشر مي شود که اخيراً گمانه هايي درباره احتمال رشوه گرفتن برخي افسران ارتش از داعش براي رها کردن مقاومت در مقابل تروريست ها مطرح شده است. گفته مي شود اين افراد در ازاي دريافت پول، نقشه هاي نظامي و اطلاعات حساس را در اختيار داعش گذاشته اند.

روزنامه «نيويورک تايمز» نيز يکي از مطالب خود را به اوضاع رمادي اختصاص داده و مي نويسد، در پي سقوط اين شهر، اختلافات فرقه اي ميان گروه هاي مختلف در عراق نيز برجسته تر شده است. اين روزنامه اشاره مي کند که حيدر العبادي، نخست وزير عراق، با حمايت و تشويق آمريکا وعده مسلح کردن قبايل سني منطقه براي مبارزه با داعش را داده است. با اين حال، اين قبايل به اين موضوع با ‌بدبيني مي‌نگرند، زيرا مشابه همين وعده در زمان سقوط موصل نيز به آن ها داده شده بود، اما محقق نشد. از سوي ديگر، گروه هاي شيعه در داخل دولت عراق نيز با مسلح کردن قبايل سني مخالف بوده و اين موضوع را به صلاح نمي دانند. اين در حالي است که نيروهاي نظامي شيعه خود براي مبارزه با داعش به رمادي رفته و در نزديکي اين شهر مستقر شده اند.

وقوع يک حمله انتحاري در کابل که روز گذشته رخ داد، از جمله ديگر موضوعاتي است که در عرصه بين المللي بازتاب زيادي داشته است. سايت شبکه خبري «ان بي سي نيوز» مي نويسد، يک عامل انتحاري روز گذشته در پارکينگ وزارت دادگستري افغانستان اقدام به بمب گذاري کرده که در نتيجه آن، چهار تن کشته و دستکم ۲۴ نفر زخمي شده اند. اين تروريست خودروي خود را به زور به داخل پارکينگ هدايت ‌و در ميان خودروهاي کارمندان وزارتخانه مذکور منفجر کرده است. طالبان افغانستان مسئوليت انجام اين حمله را بر عهده گرفته است. ان بي سي نيوز اشاره مي کند که اين واقعه تنها دو روز پس از آن رخ مي دهد که يک انفجار مهيب در نزديکي فرودگاه کابل، به کشته شدن سه تن و مجروحيت ده ها نفر ديگر منجر شد.

اما در ديگر کشور همسايه، يعني پاکستان، روز گذشته واقعه جالب توجهي اتفاق افتاد‌. به نوشته «گاردين»، نيروهاي پليس پاکستان روز گذشته به يک شرکت فن‌آوري که خود را مؤسسه اي فعال در عرصه تجارت معرفي مي کرده، اما عملاً به کار فروش گسترده مدارک جعلي از دانشگاه هاي ناموجود مي پرداخته، حمله کرده اند. در اين حمله، دفاتر اين شرکت با نام Axact در کراچي، راولپندي و اسلام آباد مورد بازرسي پليس قرار گرفته و کارمندان اين دفاتر نيز بازجويي شده اند. اين عمليات پس از آن انجام مي گيرد که اخيراً روزنامه نيويورک تايمز با انتشار گزارشي، فاش کرده که شرکت مذکور ميليون ها دلار از راه فروش مدارک تقلبي درآمد دارد. اين شرکت در راستاي اقدامات خود، تعداد زيادي وب‌سايت طراحي و به عنوان وب‌سايت هاي وابسته به دانشگاه هاي معتبر دنيا معرفي کرده است.

در مطلبي مربوط به ايران، روزنامه «واشنگتن پست» اظهارات يک سناتور سابق جمهوري خواه را بازتاب داده که مدعي شده وي طراح اصلي تحريم هاي وضع شده عليه ايران طي سال هاي اخير بوده است. به نوشته اين روزنامه، ريک سنتروم در اين زمينه گفته: «دوازده سال پيش، من طرحي ‌براي اعمال تحريم ها عليه ايران ارائه کردم. اين تحريم هاي سخت بود که ايران را به ميز مذاکره آورد. من نويسنده اصلي اين تحريم ها بودم و در اين روند هيچ کس به غير باراک اوباما و هيلاري کلينتون با من مخالفت نکردند». اما واشنگتن پست معتقد است که سنتروم درباره نقش خود در تحريم هاي ايران اغراق مي کند؛ طرحي که سنتروم دوازده سال پيش ارائه کرده بود، بيشتر خواستار ارائه کمک براي «حمايت از دموکراسي» در ايران بود و اصلا هيچ ربطي به تحريم ها نداشت و به رأي گيري هم گذاشته نشد.

در ميان ديگر مطالب، خبرگزاري «رويترز» گزارشي ‌منتشر کرده که نمايانگر شدت گرفتن تنش ها ميان روسيه و غرب بر سر اوکراين است. به نوشته اين خبرگزاري، ينس استولتنبرگ، دبير کل ناتور روز سه‌شنبه گفت که در ديدار با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه تأکيد کرده که روسيه بايد تمامي نيروها و تسليحات سنگين خود را از اوکراين خارج کرده و حمايت خود از مخالفان را متوقف کند. وي افزود که پس از نشست بروکسل به لاوروف اعلام کرده که درباره رزمايش‌هاي نظامي فراواني که روسيه انجام مي‌دهد و اندکي پيش از آغاز آن را اعلام مي‌کند نگران است. از سوي ديگر، آلکساندر ورشباو معاون دبير کل ناتو در مجمع پارلماني ناتو در شهر بوداپست تصريح کرد که اگر توافق‌نامه مينسک ‌شکست بخورد، روسيه با تحريم ها و انزواي بيشتري روبه‌رو خواهد شد.
منبع: تابناک
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین