|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۴۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
اما دولت نباید فراموش کند که از جمعیت 75 میلیون نفری ایران، براساس جمعیتی که در فقر مطلق بسر می برند، حدود 30 میلیون نفر استحقاق دریافت یارانه را دارند و 45 میلیون نفر باقی جمعیت، نباید مشمول دریافت یارانه نقدی باشند.
روزنامه اطلاعات به مدیرمسوولی سید محمود دعایی در یادداشت شماره چهارشنبه با بررسی یارانه های نقدی به این نتیجه رسید که این کار نه سامانی به بخش اقتصاد و توان مالی دولت داده و نه موجب رونق تولید شده است.

در این یادداشت که به قلم ابوالقاسم قاسم زاده نوشته شده، آمده است: طرح هدفمندی یارانه ها که برای سامان بخشی اقتصاد و رونق تولید داخلی تنظیم شد. امروز نه سامانی به بخش اقتصاد و توان مالی دولت داده و نه موجب رونق تولید شده است! این طرح بزرگ مصوب مجلس به اینجا رسیده که از تمامی اهداف آن، تنها و تنها دریافت یارانه های نقدی در صدر قرار گرفته و موضوع روز در کشور شده است.

شعار احمدی نژاد رئیس دولت گذشته که همه را مشمول دریافت یارانه نقدی ماهانه می خواند، چنان بلبشویی ایجاد کرد که مدت ها دولت بعد از او ـ دولت روحانی ـ با مشکل شناسنامه های مردگان که باطل نشده بود و هر ماه یارانه می گرفتند، گرفتار بود و با اندکی محاسبه معلوم شد افراد بسیاری مشمول دریافت یارانه نقدی شده اند که مستحق دریافت آن نیستند.

دولت دهم ـ دولت احمدی نژاد ـ خیلی زود برای تأمین پرداخت مستقیم نقدی ماهانه به نزدیک 70 میلیون نفر دچار کسری شدید منابع مالی شد، اما به جای حل مشکل، با استقراض از نهادهای دولتی و برداشت از صندوق ذخیره ملی در حالی که در آن زمان درآمدهای بالا و بسیار هنگفت از فروش نفت نیز داشت، بر این مشکل سرپوش گذاشت، تا آنجا که دولت بعد از او اولین میراث را با سنگینی بار مالی یارانه ها و کسری شدید تأمین منابع مالی برای ادامه پرداخت ها، دریافت کرد.

همه راه ها از سوی مجلس و دولت برای ترمیم این کاستی بررسی شد تا پذیرفتند که باید با حذف تدریجی یارانه های کسانی که مستحق دریافت آن نیستند، اجرای صحیح قانون هدفمند کردن یارانه ها را بستر سازی کنند و از این طریق در جهت جبران کسری بودجه برآیند.

دیروز دکتر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرد «حدود4 میلیون نفر از آغاز امسال از فهرست یارانه بگیران حذف شده اند و در تلاش برای ایجاد بانک های اطلاعاتی قوی، هستیم تا تبعیض به وجود نیابد.» از دیروز دوگونه نقد، یکی مثبت و دیگری منفی برای چنین اقدامی از سوی دولت را شاهد هستیم.

بسیاری از کارشناسان مالی و کسانی که از دولت گذشته تا دولت کنونی مسیر اجرایی غلط طرح هدفمندی یارانه ها را دنبال کرده اند و آگاه به حجم بزرگ از کسری مالی دولت برای پرداخت های بدون ضابطه دقیق و هر ماهه نقدی یارانه هستند، از این اقدام حمایت کرده اند و آن را به فال نیک گرفته اند و نوشته اند که «… اصولاً باید در نظر داشت که هر اقدامی از سوی دولت برای حذف افرادی که استحقاق دریافت یارانه را ندارند، کاری اصولی محسوب می شود و باید از این رفتار دولت قدردانی کرد.

اما دولت نباید فراموش کند که از جمعیت 75 میلیون نفری ایران، براساس جمعیتی که در فقر مطلق بسر می برند، حدود 30 میلیون نفر استحقاق دریافت یارانه را دارند و 45 میلیون نفر باقی جمعیت، نباید مشمول دریافت یارانه نقدی باشند.

به این ترتیب 4 میلیون نفر حذف شده فقط یک یازدهم افرادی هستند که باید از فهرست یارانه بگیران حذف می شدند.» دولت برای اجرای طرح مجلس در مورد حذف یارانه ها، برنامه ریزی دارد و می خواهد براساس آئین نامه مصوب اقدام کند و بسیار تأکید دارد در انجام آن، به افراد و خانواده هایی که باید هر ماه یارانه نقدی دریافت کنند آسیب نرسد و حذف نگردند. دولت هوشیار است تا در اجرای حذف یارانه ها و کوچک سازی فهرست یارانه بگیران، به اشتباه اقدام به حذف یارانه افراد مستحق نکند.

اما نقد منفی، از این اقدام دولت آشکارا جهت گیری سیاسی دارد و با هجوم تبلیغاتی به تهییج منفی افکار عمومی می پردازد. فضاسازی منفی هدف تخریب دولت و این اقدام قانونی آن را در نظر دارد. چنین نقد منفی را در رسانه های مخالف دولت و از قلم و زبان کسانی که رقابت های سیاسی با دولت را دنبال می کنند، می توان دید.

امروز، مخالف و موافق دولت و همه محافل سیاسی با گرایش های گوناگون، شعار «اقتصاد مقاومتی» می دهند. اولین گام برای اجرای اقتصاد مقاومتی برآورد هزینه و فایده اجرای بودجه در کشور است.

دولت در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی موظف است تا از هرگونه پرداخت های مالی هرز و غیرضروری ممانعت به عمل آورد. آیا پرداخت یارانه مستقیم نقدی، آنهم هرماه به کسانی که هیچ نیازی به دریافت آن ندارند و آشکار از اقشار پردرآمد محسوب می شوند، در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است؟ باید اندکی از سیاست زدگی فاصله گرفت و دریافت که میراث فاجعه بار اجرای طرح هدفمندی در دولت گذشته، امروز یارانه ها را به مشکل دولت و ملت تبدیل کرده است. آنهم در زمانی که همین دیروز وزیر اقتصاد دولت گفته است «تاکنون 150 میلیارد تومان بدهی های قطعی شده دولت است» یا دکتر نوبخت سخنگوی دولت گفت: «2900 طرح عمرانی نیمه تمام روی دست دولت مانده است که نیاز به تأمین منابع لازم مالی برای انجام این طرح های عمرانی 400 هزار میلیارد تومان است. در حالیکه بودجه سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان بود.»

تردیدی نیست که اصلاح پرداخت یارانه های نقدی یک گام، اما گام بلندی در راه سالم سازی صورت هزینه های دولت و پرداخت های مالی از بودجه کلان کشور است. اگر می خواهیم یارانه مشکل دولت ـ ملت نباشد، نیاز به عزم ملی با حمایت از برنامه ریزی های دولت در این راستا است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین