|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۴۸۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
این مسئول اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری گفت: یک موضوع واحد و آشکار برای همه در منطقه وجود دارد و آن این است که وضعیت فعلی گزینه‌ای قابل پذیرش نیست.
مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در آستانه سفر خود به خاورمیانه گفت: اتحادیه اروپا قصد دارد در روند ایجاد صلح میان اسرائیل و فلسطین نقش فعال‌تری داشته باشد.

 به نقل از روزنامه لبنانی السفیر، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل با موضوع خاورمیانه گفت: سفر اول من به خاورمیانه دارای اهداف سیاسی است.

موگرینی افزود: اتحادیه اروپا آماده و مایل است در از سرگیری روند صلح میان فلسطین و اسرائیل با هدف تشکیل دو کشور نقش اساسی ایفا کند.

این مسئول اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری گفت: یک موضوع واحد و آشکار برای همه در منطقه وجود دارد و آن این است که وضعیت فعلی گزینه‌ای قابل پذیرش نیست.

موگرینی (41 ساله)، وزیر خارجه سابق ایتالیا پس از آنکه آمریکا سال گذشته موفق نشد در راستای برقراری توافق صلح براساس تشکیل دو کشور مستقل گامی بردارد، در ظرف شش ماهی که از انتصابش به سمت مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا می‌گذرد، تلاش کرد از شرایط اروپا به عنوان بزرگترین شریک تجاری اسرائیل و نیز بزرگترین حامی فلسطینی‌ها استفاده کند.

برخی دیپلمات‌ها بر این باورند موگرینی که چهارشنبه و پنجشنبه جاری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد کرد، در غیاب تلاش‌های جدید آمریکا و همزمان با پایان دوره ریاست جمهوری اوباما، فرصت خوبی در مقابل دیپلماسی این اتحادیه در اختیار دارد.

اما این اتحادیه با شکاف‌های عمیقی پیرامون خاورمیانه مواجه است. بسیاری از فلسطینی‌ها، آمریکا را بیشتر متمایل به اسرائیل می‌دانند این در حالی است که طرف اسرائیلی نیز همین نظر را در مورد اعضای اتحادیه اروپا دارد.

موگرینی به دلیل روابط قبلی خود با رهبران فلسطینی با انتقادات شدیدی از سوی اسرائیل مواجه است ولی وی اعلام کرده به ویژه پس از تشکیل کابینه جدید نتانیاهو، به حرف‌های دو طرف گوش فرا دهد.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین