|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۰
کد خبر: ۴۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
آخوندی تصریح کرد: از ابتدای طرح مسکن مهر تاکنون 44 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده که از این میزان حدود 10 درصد مربوط به دوره ما بوده و 90 درصد تسهیلات در دولت قبلی توزیع و هزینه شده است.
وزیر راه و مسکن و شهرسازی با تاکید براینکه پروژه مسکن مهر در دولت یازدهم به اتمام می رسد، گفت: در دولت یازدهم یک میلیون و 180هزار واحد مسکن مهر معادل 42 درصد پروژه به متقاضیان تحویل داده شده است.

 عباس آخوندی روز سه شنبه در راستای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر کم توجهی این وزارتخانه در تسریع اجرای مسکن مهر و مسکن اجتماعی در کشور، افزود: با وجود آنکه حدود 7 میلیون نفر درگیر این پروژه هستند مکلفیم برای رفاه حال شهروندان پروژه های دولت های پیشین را اجرا کنیم در همین راستا قائم مقامی برای این بخش تعیین کرده ایم.

وی با بیان آنکه پروژه مسکن مهر در سال 87 که سال مهمی در حوزه اقتصاد ایران بود، شروع شد و این در حالی است که در کنار افزایش نرخ تورم، بخش مسکن با سقوط 60 درصدی و تولید ناخالص داخلی با افت شدید مواجه شدند، اظهار داشت: با وجود بالا بودن نرخ تورم، بخش اقتصاد کشور مسئول اجرای دو طرح هدفمندی سازی یارانه ها و مسکن مهر شد به طوری که هر دو طرح اقتصاد کشور را با تمام ظرفیت درگیر کرد.

وی تصریح کرد: در سال 91 و در بودجه سال 92 بحث توقف اعطای تسهیلات بانکی به مسکن مهر و همچنین عدم اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی به مسکن مهر در مجلس شورای اسلامی اتخاذ شد که این موضوع ربطی به دولت یازدهم ندارد.

به گفته آخوندی، با وجود این نارسایی ها، در بودجه سال 92 اعطای هرگونه خط اعتباری به مسکن مهر از سوی بانک مرکزی به بانک ها نیز متوقف شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طی این مدت پیشنهادی تامین نیازمندی مسکن مهر از طریق صندوق توسعه ملی ارایه شد، هرچند در همان زمان در بودجه 92 مجلس صندوق توسعه ملی را از ارایه هرگونه اعطای خط اعتباری منع کرد.

وی با بیان آنکه در زمانی که ما مسئولیت را برعهده گرفتیم با حجم انبوهی از تعهدات و تامین مالی در بخش مسکن مهر مواجه شدیم، اظهار داشت: آمارها نشان می دهد در دولت یازدهم نه تنها طرح مسکن مهر متوقف نشده بلکه با سرعت بیشتری در حال اجرا است.

آخوندی ادامه داد: در سال 94 حدود 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر تفکیک خودمالکین، تعاونی های مسکن و تفاهم سه جانبه با 90 درصد پیشرفت فیزیکی کار داریم.

وی اضافه کرد: در دولت یازدهم تاکنون یک میلیون و 180 هزار واحد مسکن مهر معادل 42 درصد تحویل داده شده درحالی که در 5.5 سال گذشته دولت نهم و دهم 58 درصد واحدها تحویل شده بود بنابراین نمی توان گفت طرح مسکن مهر در این دولت متوقف شده است.

آخوندی تصریح کرد: از ابتدای طرح مسکن مهر تاکنون 44 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده که از این میزان حدود 10 درصد مربوط به دوره ما بوده و 90 درصد تسهیلات در دولت قبلی توزیع و هزینه شده است.

وی گفت: در دولت یازدهم یک میلیون و 440 هزار واحد مسکونی معادل 43 درصد فروش اقساطی شده در حالیکه در دولت قبلی این میزان در 5.5 سال گذشته حدود 57 درصد بوده است.

وی درباره سند دار شدن واحدهای مسکونی مهر نیز افزود: برای اینکه مردم بتوانند معامله انجام بدهند طی این مدت 49 درصد صدور سند این واحدها انجام شده است.


** 200 هزار واحد مسکن مهرفاقد متقاضی است

وی درباره وضعیت فیزیکی پروژه های مسکن مهر گفت: از مجموع 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر حدود 1.5 میلیون واحد مسکن مهر به اتمام رسیده اما حدود 200 هزار واحد فاقد متقاضی است و این بدان معناست که هرچه در واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر هزینه شده از آورده دیگر متقاضیان بوده است.

وی افزود: بنابراین یک میلیون و 180 هزار واحد مسکونی افتتاح و یک میلیون و 750 هزار واحد مسکونی نیز کار نازک کاریشان تمام شده که معطل تاسیسات زیربنایی هستند که این موضوع ربطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد بلکه به وزارتخانه دیگری مربوط می شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، درحال حاضر حدود 274 هزار واحد مسکونی تمام شده و 261 هزار واحد مسکونی نازک کاری شده که در واقع آماده واگذاری است و پیشرفت واقعی مسکن مهر یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی است.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین