کد خبر: ۴۸۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
این هنرمند به تأثیر استانبول در مسیر عکاسی‌اش نیز اشاره و اظهار کرد: مسلما حضور در استانبول و فضای متفاوت این شهر در عکاسی من تأثیر داشته است.
یک عکاس نمایشگاهی از عکس‌های موبایلی و مینی‌مالی خود از چند شهر دنیا را به‌نمایش گذاشته است.



فرساد غفاریان  درباره‌ی برگزاری نخستین نمایشگاه عکس‌های موبایلی خود در ایران، گفت: در این نمایشگاه 24 عکس از شهرهای استانبول، مشهد، پاریس، فرانکفورت، برلین، پراگ و آمستردام به‌نمایش گذاشته شده است. عکس‌های این نمایشگاه یکسری کادرهای بسته مینی‌مال دارند که در هر جای دنیا می‌توان آن‌ها را دید و شاخصه خاصی از یک شهر در آن‌ها وجود ندارد.

او ادامه داد: در نمایشگاه، مکانی که عکس در آنجا گرفته شده، عنوان نشده است و برای خودم هم مهم نبود که مخاطب بداند عکسی که می‌بیند، از کدام شهر است. در 90 درصد مواقع هم این اتفاق نمی‌افتد که مخاطب بپرسد اینجا کجاست. در این‌گونه عکس‌ها تلاشی برای پیدا کردن سوژه و کادرهای مینی‌مال نداشته‌ام، بلکه بیشتر حسی که من را به سمت سوژه و کادر می‌کشد دنبال کرده‌ام.

عکس‌های مینی‌مال فرساد غفاریان



این عکاس درباره‌ی استفاده از موبایل به‌عنوان ابزاری برای عکاسی، اظهار کرد: از یک سال و نیم پیش تصمیم گرفتم در کنار عکاسی با دوربین از موبایل استفاده کنم. از همان زمان به موبایل به‌عنوان یک ابزار جدی برای عکس گرفتن نگاه کردم. به نظر من موبایل با تمام محدودیت‌هایی که دارد یک وسیله‌ی خوب برای عکاسی است و محدودیت‌های موبایل روی عکاسی من تأثیر نداشته است. یکی از محدودیت‌های عکاسی با موبایل این است که زوم ندارد و لنزش عوض نمی‌شود، اما در خیلی از موارد می‌توان راهکارهایی برای این محدودیت‌ها پیدا کرد.

غفاریان در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی نحوه‌ی ورودش به دنیای عکاسی گفت: من عکاسی را 10 سال پیش و به‌صورت تجربی آغاز کردم. در این مدت هم نمایشگاهی نداشتم تا این‌که به این نتیجه رسیدم که پس از چند سال کار، عکس‌هایم به نقطه‌ای رسیده است که می‌تواند در یک نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گیرد. تصمیم دارم بعد از این، چند نمایشگاه دیگر از آرشیو عکس‌هایم در سال جاری برگزار کنم.

این عکاس ادامه داد: من در این 10 سال، شاخه‌های مختلفی از عکاسی را تجربه کردم. نخستین کارهایم عکاسی از منظره بود و بعد به عکس‌هایی رسیدم که مینی‌مال بودند و دید شخصی‌ام را در آن‌ها داشتم. از سه سال پیش که به استانبول منتقل شدم و در آنجا زندگی می‌کنم، در سفرهایی که به چند شهر اروپایی داشتم، عکاسی خیابانی را هم تجربه کردم و در این زمینه عکس‌های زیادی گرفتم. یک مقاله هم به‌صورت ترجمه و تألیف درباره‌ی عکاسی خیابانی دارم. به احتمال زیاد نمایشگاه بعدی‌ام از عکس‌های خیابانی‌ام باشد.

عکس‌های مینی‌مال فرساد غفاریان



این هنرمند به تأثیر استانبول در مسیر عکاسی‌اش نیز اشاره و اظهار کرد: مسلما حضور در استانبول و فضای متفاوت این شهر در عکاسی من تأثیر داشته است. فضای این شهر به‌دلیل وجود مهاجران و گردشگران زیاد با فضاهای دیگر تفاوت دارد. محیط زیبای شهر استانبول، معماری خانه‌ها، رنگ‌ها و ساختمان‌های متفاوت آن روی عکاسی من تأثیر داشتند. به‌طور کلی به هر محیط جدیدی که وارد می‌شوم بیشتر به سمت عکاسی سوق پیدا می‌کنم.

نمایشگاه عکس‌های موبایلی فرساد غفاریان از 26 تا 30 اردیبهشت‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری «شلمان» به نشانی خیابان میرداماد، رودبار غربی، کوچه کاووسی، شماره ۲۷ میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین