|
|
امروز: دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۱
کد خبر: ۴۸۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۸
وزیر عزل شده نتونست افکار عمومی الحزایر را متقاعد کند که طرح گاز شل خطری برای محیط زیست و چاه های آب جنوب کشور در پی نخواهد داشت.
عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهور الجزایر روز پنجشنبه اقدام به تغییر در کابینه دولت این کشور کرد که براساس آن عبدالمالک سلال نخست وزیر درسمت خود ابقا و وزرای کشور، دارایی، انرژی و فرهنگ تغییر کردند.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری الجزایر آمده است که عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهور و وزیر دفاع الجزایر «بر اساس ماده 79 قانون اساسی و بعد از مشورت با عبدالمالک سلال نخست وزیر این کشور احکامی را برای تغییر در پست های وزارتی و تعیین اعضای کابینه» صادر کرد.

بوتفلیقه همچنان عبدالمالک سلال را در سمت نخست وزیر حفظ کرد؛ ژنرال احمد قاید صالح معاون وزیر دفاع ملی و فرمانده ستاد مشترک ارتش ملی مردمی الجزایر و نیز رمضان لعمامره وزیر امور خارجه را ابقا کرد.

مهمترین تعدیل های بوتفلیقه، تعیین وزیر کشور و گروه های داخلی جدید است. رییس جمهور 78 ساله الجزایر به جای «طیب بلعیز» که حالا مشاور بوتفلیقه در ریاست جمهوری با رتبه وزیر است، «نورالدین بدوی» را به صدارت وزارت کشور منصوب کرد.

گفته می شود بلعیز خود خواستار کنار رفتن از این پست به دلیل وضعیت جسمانی اش شده بود.

بوتفلیقه همچنین «عبدالرحمان بن خالفه» کارشناس اقتصادی و کمیسر ارشد جمعیت بانک ها و موسسات مالی الجزایر را به جای «جلاب» در سمت وزارت دارایی این کشور گمارد.

وزیر دارایی جدید به گفته ناظران اقتصادی با ماموریت دشواری به علت کاهش درآمدهای کشور در اثر کاهش قیمت نفت و کاهش مداوم ارزش پول ملی آن (دینار) است؛ امری که بارها دولت الجزایر تلاش کرد آن را پنهان کند اما وزیر جدید بارها هشدار داد که بهای دینار در حال سقوط است و این واقعیت نه قابل انکار و نه قابل تداوم است.

«یوسف یوسفی» نیز از وزارت انرژی کنار گذاشته شد و «صالح خبری» به جای او بر مسند وزارت تکیه داد.

برخی منابع مطلع به خبرنگار ایرنا در الجزایر گفتند که «برکناری یوسفی بعد از آن صورت گرفت که نتوانست طرح استفاده از گاز شل را توجیه کند و از قانع کردن معارضان سیاسی و افکار عمومی این کشور به ویژه جنوبی های الجزایر (جایی که طرح باید به سرانجام می رسید) برای ضرورت روی آوردن به این نوع جدید از بهره برداری انرژی عاجز ماند.

وزیر عزل شده نتونست افکار عمومی الحزایر را متقاعد کند که طرح گاز شل خطری برای محیط زیست و چاه های آب جنوب کشور در پی نخواهد داشت.

تغییرات در کابینه الجزایر به همین جا ختم نشد و خانم «نادیه العبیدی» وزیر فرهنگ این کشور نیز جای خود را به «عزالدین میهوبی» داد؛ شخصیتی که پیش از این منصب ریاست شورای عالی زبان عربی (معادل فرهنگستان زبان) را دارا بود. او پیش از این مدیر کتابخانه ملی الجزایر بود.

عزل وزیر فرهنگ نیز پس از آن بود که «لویزه حنون» نماینده پارلمان و دبیر کل حزب کار او را متهم به استفاده شخصی از منصب خود کرد؛ امری که جنجال گسترده ای را در پارلمان به راه انداخت به گونه ای که نادیه العبیدی شکایتی علیه لویزه حنون به دادگاه ارائه کرد.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین