|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۴۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
کاسترو روز سه شنبه گفت مذاکرات خوب پیش می رود و کشورها به محض خارج کردن نام کوبا از فهرست تحریم آمریکا سفیران خود را تبادل خواهند کرد.
وزیر خارجه کوبا اعلام کرد، هاوانا و واشنگتن در هفته های آتی درباره بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در واشنگتن مذاکره می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از هاوانا، 'برونو رودریگز' وزیر خارجه کوبا گفت: آمریکا و کوبا در هفته های آتی بار دیگر به منظور مذاکره درباره بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در واشنگتن دیدار می کنند.

وی در مصاحبه اختصاصی با فرانس پرس افزود: در هفته های آینده دور جدید مذاکرات درباره برقراری دوباره روابط دیپلماتیک و سفارتخانه های دو کشور برگزار خواهد شد.

این مقام کوبایی خاطرنشان کرد که هنوز تاریخ دقیق این مذاکرات مشخص نشده است.

دو طرف از زمان اعلام تاریخ از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک دو کشور در 17 دسامبر ( 26 آذر 93) تاکنون چند بار مذاکره کرده اند.

روابط دیپلماتیک این دو دشمن دیرینه جنگ سرد در سال 1961 قطع شد.

هدایت مذاکرات را 'روبرتو جاکوبسون' معاون وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی و و 'ژوزفینا ویدال' دیپلمات ارشد کوبا در امور آمریکا برعهده دارند.

وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن با تایید خبر دیدار مقام های کوبایی و آمریکایی گفت: ما انتظار داریم این دیدار هفته آینده انجام شود. اما هنوز تاریخ آن مشخص نشده است.

رودریگز گفت: مذاکرات پیشرفت 'قابل ملاحظه ای' در زمینه بازگشایی حساب بانکی هیات دیپلماتیک کوبا در واشنگتن داشته است. کوبا قبل از این، به دلیل تحریم های مالی و تجاری که آمریکا از سال 1962 علیه این کشور وضع کرده است، چنین اجازه ای نداشت.

دور قبلی مذاکرات کوبا و آمریکا در 16 مارس ( اسفند) در هاوانا برگزار شد. این دیدار به دنبال نشست نمادین باراک اوباما و رائول کاسترو رییسان جمهوری آمریکا و کوبا در نشست کشورهای آمریکای لاتین در پاناما برگزار شد.

حذف نام کوبا از فهرست تروریستی آمریکا یکی ازموضوعات مهم مذاکرات است. قرار گرفتن نام یک کشور در این فهرست باعث جلوگیری از دسترسی آن به بانک جهانی و دیگر نهادهای مالی شده است.

کاسترو روز سه شنبه گفت مذاکرات خوب پیش می رود و کشورها به محض خارج کردن نام کوبا از فهرست تحریم آمریکا سفیران خود را تبادل خواهند کرد.

وی با این حال گفت که عادی سازی کامل روابط دو کشور مساله دیگری است و لازمه آن لغو تحریم های تجاری و بازگرداندن پایگاه نظامی آمریکا در خلیج گوانتانامو به کوبا است.

رودریگز گفت: فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه که این هفته از کوبا دیدار کرد نقش مهمی را در بهبود روابط کوبا و اتحادیه اروپا ایفا کرده است.

دو طرف در حال مذاکره درباره توافقی برای ارتقای مذاکرات سیاسی و همکاری تا پایان سال جاری میلادی هستند، توافقی که به گفته رودریگز دستیابی به آن در چارچوب زمانی تعیین شده امکان پذیر است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین