|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۴۸۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
معاون رییس جمهور در امور بانوان اظهارداشت: ایران دومین کشور پناهنده پذیر در دنیا است و بعد از پیروزی انقلاب و اتفاقات رخ داده در کشورهای همسایه از جمله افغانستان به گونه ای رقم خورد که از نظر پناه دادن به برادران و خواهران افغان، این جایگاه در عرصه بین الملل برای ایران رقم خورد.
معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده گفت: شرایط کشور طی 36 سال گذشته از پیروزی انقلاب تا کنون جمهوری اسلامی ایران را به دومین کشور پناهجو در دنیا مبدل ساخته است.

 شهیندخت مولاوردی و هیات همراه عصر چهارشنبه در دیدار از مرکز آموزش پایه شماره یک انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی) واقع در شورآباد بخش کهریزک طی سخنانی با اشاره به درپیش بودن عید مبعث ، پیامبر خدا (ص) را رحمت العالمین برای کل بشریت دانست.

وی افزود: بعثت رسول خدا (ص) برای کامل کردن اخلاق و اشاعه آن در بین کل بشریت بود.

وی گفت: همه انسان ها ذاتا از اهداف بشردوستانه برخوردارند ولی زمانی پیش می آید که خشونت و جنایت در یک گوشه از دنیا به دست همین بشر رخ می دهد و در این رهگذر صلح و ثبات در کل جهان به خطر می افتد، در اینجاست که حس نوع دوستی برای کمک رسانی و رفع نیازهای اولیه و گرفتاری زنان و کودکان و آوارگان در گوشه ای دیگر از جهان رقم می خورد.

وی با اشاره به تقارن ایام با هفته هلال احمر ، گفت: شعار امسال هلال احمر 'انسان مهربان و جهان آرام ' بود و در این بین دو صفت بشدت نیازمند انسان ها مهربانی و آرامش می باشد که خوشبختانه در جمهوری اسلامی با وجود امنیت کامل وجود دارد ، ولی اخباری که در گوشه کنار می شنویم که به نوعی این آرامش را از همه گرفته و نگرانی های شدیدی و شرایط سختی بر زندگی همنوعان در حال جریان است.

ملاوردی اظهارداشت: ایران دومین کشور پناهنده پذیر در دنیا است و بعد از پیروزی انقلاب و اتفاقات رخ داده در کشورهای همسایه از جمله افغانستان به گونه ای رقم خورد که از نظر پناه دادن به برادران و خواهران افغان، این جایگاه در عرصه بین الملل برای ایران رقم خورد.

معاون رییس جمهوری گفت: کارهای بزرگی بویژه از سوی سازمانهای مردم نهاد در طول سالهای بعد از پیروزی انقلاب تاکنون انجام شده و قطعا دولت نمی توانست این مقدار کارهای بزرگ و با ارزش را انجام دهد و باید با مشارکت مردم خیر و سازمانهای مردم نهاد برای انجام اینگونه امور بشردوستانه گام برداشت.

ملاوردی بیان کرد: آموزش کلید توسعه و توانمند سازی است و تا کلید آموزش را در اختیار نونهالان ، کودکان و زنان و دختران قرار ندهیم نباید انتظار توانمندی از آنان داشت از این رو برای مقابله با آسیب هایی که در مسیر زندگی آنها وجود دارد و همچنین برای زندگی بهتر و برخورداری از یک منش انسانی باید هزینه کرد همانطورکه این مطلب در یونسکو و حتی در داخل کشورها جزو سرمایه گذاری انسانی محسوب می شود.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهارداشت: در حال حاضر در شرایطی بسر می بریم که منطقه درگیر آشوب و خشونت و افراطی گری است که متاسفانه به نام دین دارد صورت می گیرد و همگان را متوجه این مسوولیت می سازد که آوارگی و جنگ افروزی ها که اخیرا در منطقه در حال وقوع است و در این مسیر زنان و کودکان قربانی آن هستند ، همه را متوجه مسوولیت عظیم انسانی می کند تا هرکسی قدمی را در این راه بردارد.

ملاوردی گفت: درصدی از کودکان افغان مادران ایرانی دارند و این موضوع بطور جدی از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حال پیگیری است، موضوع ازدواجی هایی که در حال شکل گیری است و کودکانی که در این بین به دنیا می آیند در حال حاضر مشکلاتی را بوجود آورده که در این خصوص اقدامات صورت گرفته و کمیته مشترکی با حضور معاونت حقوقی ریاست جمهوری تشکیل و مکاتباتی با رییس جمهوری شده است.

وی افزود: وظیفه کمیته مشترک برای تعیین تکلیف تابعیت و هویت کودکان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با افغانها می باشد. در این خصوص گزارش های متعدد خدمت ریاست جمهوری ارسال شده و تلاش می شود به یک نتیجه مشخصی دست پیدا کنیم.

معاون رییس جمهوری گفت: در سالی که به نام همدلی و همزبانی ملت و دولت نامگذاری شده از این طریق می توان همکاری های گسترده و صمیمانه در جهت رفع مشکلات و نیازهای سازمانهای مردم گام برداشت و امید است این همدلی و همزبانی به معنای واقعی شکل گیرد و چالش های مهم و اساسی در کشور و جهان به زودی و به نحو شایسته مرتفع شود.

این گزارش حاکیست در ابتدای این جلسه رییس هیات مدیره انجمن حامی طی سخنانی آمار و عملکرد این سازمان مردم نهاد از بدو تشکیل در سال 87 و در راستای آموزش کودکان بازمانده از تحصیل پناهنده در مراکز تحت پوشش آموزشی ، بهداشتی ، مددکاری و سایر خدمات حمایتی این نهاد ، برای معاون رییس جمهوری و هیات همراه بیان کرد.

فاطمه اشرفی گفت: هم اکنون بیش از هفت هزار کودک بازمانده از تحصیل مناطق پرجمعیت افغانی های ساکن در استانهای تهران، خراسان رضوی و سمنان تحت پوشش فعالیت های آموزشی انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده قرار دارند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین