|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۷
کد خبر: ۴۸۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
رهبر انقلاب فرمودند: جوانهای عراق هر کدام یک قهرمان بالقوه هستند که می‌توانند در شرایط مناسب و در عرصه های مختلف نقش آفرینی کنند و این، تجربه‌ای است که ما در ایران بدست آورده ایم.
 حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار فؤاد معصوم ریس جمهوری عراق و هیأت همراه، عراق را کشوری بسیار مهم و تأثیرگذار در میان کشورهای عربی و اسلامی دانستند و با اشاره به شرایط بسیار تأسف آور منطقه از جمله در یمن و سوریه تأکید کردند: عراق با توجه جایگاه خود، قطعاً می‌تواند در مسائل منطقه تأثیرگذار باشد و باید از این ظرفیت بیش از پیش استفاده شود.

رهبر انقلاب اسلامی، روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق را بسیار عمیق و برادرانه خواندند و با استقبال از گسترش روز افزون این روابط، گفتند: روابط کنونی ایران و عراق در مقایسه با سالهای گذشته، بی سابقه است و این روند که نشان دهنده حکمت و درایت برادران عراقی است، باید همچنان ادامه یابد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه کمک‌های مختلف بمنظور پیشرفت و ثبات عراق، سخنان آقای فؤاد معصوم درخصوص روابط دو کشور و شرایط عراق و منطقه را دقیق و جامع خواندند و افزودند: عراق در میان کشورهای عربی و اسلامی یکی از چند کشور مهم و دارای امتیازات منحصر به فردی است.

ایشان استقرار یک دولت مردمی و با ثبات در عراق را یکی از امتیازات کم نظیر این کشور در میان کشورهای عربی برشمردند و تأکید کردند: مسئولان و گروههای مختلف عراقی باید از این امتیاز بزرگ به شدت محافظت کنند و نگذارند برخی اختلاف‌های احتمالی، این دستاورد تاریخی مردم عراق را خدشه دار کند.

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به تأثیرگذاری دولت عراق در دنیای عرب، گفتند: امروز منطقه و دنیای اسلام شاهد مسائل تأسف آور و حقیقتاً گریه آوری همچون موضوع فلسطین، قضایای شمال آفریقا و جنگ در سوریه و یمن است که عراق قطعاً می‌تواند در این مسائل تأثیرگذار باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای نقشه دشمنان اسلام برای سوریه را بسیار خطرناک خواندند و خاطرنشان کردند: آنها به دنبال ایجاد بی ثباتی و ناامنی دائمی در سوریه هستند تا از این طریق همه منطقه را بی ثبات کنند.

ایشان با تأکید بر اینکه نقشه برخی کشورهای عربی برای سوریه بسیار ویرانگر است، افزودند: نقشه آنها، نه تنها سوریه بلکه کشورهای خودشان را نیز ویران خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی اعاده و حفظ ثبات در سوریه را مهمترین هدف دانستند و با اشاره به سخنان رئیس جمهور عراق در خصوص اقدامات تروریستی داعش در سوریه و تأثیر آن بر عراق و منطقه، گفتند: حضور گروههای متعدد تکفیری- تروریستی در سوریه و تحت عناوین مختلف، در واقع به نفع رژیم صهیونیستی و به نفع کسانی است که به دنبال بی ثباتی منطقه برای تحمیل اراده خود هستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به قضایای تأسف آور یمن نیز اشاره و تأکید کردند: سعودیها مرتکب خطای بزرگی در یمن شده‌اند و قطعاً آثار جنایتی که مرتکب شده‌اند، گریبان خود آنها را خواهد گرفت.

ایشان با تأکید بر اینکه باید هرچه سریعتر کشتار مردم مظلوم در یمن متوقف شود، افزودند: قضایای یمن نشان می دهد که یک تفکر غیر حکیمانه و جاهلانه‌ای در درون سعودیها، در مورد مسائل یمن تصمیم گیری می کند.

رهبر انقلاب اسلامی، استدلال سعودیها را برای تجاوز به یمن، احمقانه خواندند و گفتند: آنها به بهانه درخواست رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن که به کشور خود در حساس ترین شرایط، خیانت کرد، به یمن حمله کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، موضع گیری و ایفای نقش عراق را در این مسائل حائز اهمیت خواندند و با اظهار خوشبینی فراوان نسبت به آینده عراق، از ابتکار دولت عراق برای به صحنه آوردن مردم و استفاده از نیروهای مردمی در کنار ارتش، تجلیل کردند.

ایشان گفتند: جوانهای عراق هر کدام یک قهرمان بالقوه هستند که می‌توانند در شرایط مناسب و در عرصه های مختلف نقش آفرینی کنند و این، تجربه‌ای است که ما در ایران بدست آورده ایم.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین احوال آقای جلال طالبانی رییس جمهور سابق عراق را جویا شدند و از خداوند متعال سلامتی وی را مسئلت کردند.

در این دیدار که حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهوری نیز حضور داشت، فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ایشان گفت: معتقدیم جنابعالی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و به عنوان یک مرجع بزرگ دینی، از هر دو منظر می‌توانید به گسترش بیش از پیش روابط ایران و عراق و همچنین حل مسائل و مشکلات عراق کمک کنید.

رئیس جمهور عراق با تأکید بر اینکه دولت و ملت این کشور هیچگاه کمک‌های جمهوری اسلامی ایران را در زمان حمله داعش و در سخت‌ترین شرایط، فراموش نخواهند کرد، گفت: داعش در عراق و داعش در سوریه هیچ تفاوتی باهم ندارند زیرا خطر داعش برای همه منطقه است.

فؤاد معصوم مذاکرات خود با رییس جمهوری ایران را خوب خواند و اظهار امیدواری کرد گفتگوهای انجام شده، زمینه گسترش روزافزون همکاریها را فراهم آورد.


منبع: leader.ir
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین