|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۴۸۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
تازه‌ترین حاشیه‌سازی از این دست به سخنرانی اخیر رئیس دولت‌های نهم و دهم در شهرستان بابل و حضور فرماندار این شهرستان در مراسم استقبال و سخنرانی او بازمی‌گردد.
وزیرکشور: مسئولان مراقب حضور در محافل و استقبال از شخصیت‌ها باشند ... ما هم‌اکنون برنامه‌ای برای تغییر استانداران و مدیران نداریم اما اینکه یک ماه دیگر مدیری عوض شود امری جاری است ... عضو فراکسیون رهروان ولایت با تاکید بر اظهارات وزیر کشور: استانداران برای دولت حاشیه‌سازی انتخاباتی نکنند

 وزیر کشور به استانداران هشدار داد؛ هم هشدار انتخاباتی و هم هشدار مسئولانه. عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح دیروز، در نشست مشترک استانداران سراسر کشور با اعلام خبر «آغاز رقابت‌های انتخاباتی» در سراسر کشور به استانداران و مسئولان هشدار داد که «مراقب حضور در برخی محافل و استقبال از شخصیت‌ها باشند.» اتفاقی که به نظر می‌رسد نیازمند هشدار و نهیب وزیر کشور بود که از سوی برخی مقامات استانی مورد توجه قرار گیرد تا از حاشیه‌سازی‌ها جلوگیری شود.

تازه‌ترین حاشیه‌سازی از این دست به سخنرانی اخیر رئیس دولت‌های نهم و دهم در شهرستان بابل و حضور فرماندار این شهرستان در مراسم استقبال و سخنرانی او بازمی‌گردد. امری که با واکنش‌های متفاوت از سوی رسانه‌ها و توجه دادن به ضرورت تغییر و تحول گسترده در سطح مدیران دولتی در استان‌ها و شهرستان‌ها روبه‌رو شد.

در همین حال سایت محلی مازندنومه، در گزارشی درباره حاشیه‌های سخنرانی محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت سابق نوشته بود: «بنرهای تبلیغاتی سخنرانی احمدی‌نژاد از چند روز قبل فضای شهر بابل و اطراف را پر کرده بود. در حالی که چهره‌های همسو با دولت حتی در مناسبت‌های خاص نمی‌توانند سخنرانی و برنامه داشته باشند.»

بر این اساس این سخنرانی در حالی برگزار شد که فرمانداری بابل همه امکانات و شرایط را برای تبلیغات و برگزاری مراسم خوب در این شهرستان فراهم کرده بود. این همراهی تا آنجا ادامه داشت که حتی بسیاری از مسئولان شهرستان بابل ازجمله فرماندار و معاون استانداری مازندران در این مراسم، حضور داشتند. پس از این مراسم هم بر اساس اعلام برخی گزارش‌ها به جز مقامات مختلف فرمانداری، برخی فرمانداران و بخشداران که از دوره قبل همچنان مشغول فعالیت هستند، در جلسه خصوصی با وی شرکت کردند.

در همین حال، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با نشریه اندیشه پویا، اعلام کرد: «برخی از سفرهای استانی برای تیم رئیس‌جمهور روشن کرد که بر خلاف تصور اولیه بعضی از استانداران توانایی کافی برای اداره استان را ندارند لذا تغییرات در دولت هم در سطح وزرا و هم در سطح استانداران اتفاق خواهد افتاد.» هرچند این ادعای آشنا، دیروز از سوی رحمانی‌فضلی رد شد، اما نه قاطعانه. وزیر کشور دیروز در واکنش به سخنان مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری درباره تغییر و تحول در سطح استانداران گفت: «بحث جا‌به‌جایی مدیران یک امر جاری در تمام دولت‌ها بوده است. اگر دولت و رئیس‌جمهور بــــــراسـاس مـطابقت‌هـــای شاخص‌ها به این نتیجه برسند که مدیری عوض شود، یک امر جاری و محتمل است.» با این حال او تاکید کرد: «ما هم‌اکنون برنامه‌ای برای تغییر استانداران و مدیران نداریم اما اینکه یک ماه دیگر مدیری عوض شود امری جاری است.»
با این حال برای آنکه این تغییر و تحول در یک ماه آینده هم اتفاق نیفتد، رحمانی‌فضلی در جمع استانداران هشدارهای لازم را داد.

او با بیان اینکه رقابت‌ها از الان یا قبل از سال جدید به صورت پنهان شروع شده و با جلساتی که در استان‌ها برگزار شده و جلساتی که احزاب و گروه‌ها دارند و شناسایی کاندیداهای مختلف توسط گروه‌ها و احزاب امسال یک رقابت بسیار فشرده، با نشاط و قوی را در عرصه رقابت‌های سیاسی خواهیم داشت، گفت: «ما در این موضوع به عنوان مجریان انتخابات باید تلاش کنیم در چارچوب مقررات، قوانین و مصالح و منافع کشور اقدام کنیم.»

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه ما حق نداریم در مسائل و قوانین تفسیر شخصی کنیم، گفت: «ما همچنین باید تلاش کنیم از شتاب‌زدگی و عجله کردن و ورود به محافل سیاسی له یا علیه کسی پرهیز کنیم حتی در رفتارهای روزانه خودمان هم باید این مسائل را در نظر بگیریم. همچنین حضور در برخی جلسات، محافل و استقبال از برخی از شخصیت‌ها نباید به گونه‌‌ای باشد که تلقی طرفداری و حمایت از جریان یا فرد خاصی بشود و خواهشم از استانداران این است که به این موضوعات دقت کرده و به آن عمل کنند.»


  توضیح وزیر کشور درباره حادثه مهاباد
رحمانی‌فضلی در پایان نشست استانداران در جمع خبرنگاران درباره حادثه مهاباد با بیان این مطلب که متاسفانه از این اتفاق ضدانقلاب بهره‌برداری کرد و همین بهره‌برداری آنان موجب تحریک جوانان این شهرستان شد، گفت: «معتمدین مهاباد و همچنین فرماندار این شهرستان که از افراد بومی به حساب می‌آیند نقش بسیار خوبی در آرام‌سازی فضا داشتند. به هر حال فضای مقابل هتل یک جمع اجتماعی بود که عده‌ای ضدانقلاب می‌خواستند آن را به فضای امنیتی تبدیل کنند.»
وزیر کشور با بیان اینکه 21 نفر از ماموران ناجا بر اثر سنگ‌پرانی تجمع‌کنندگان زخمی شدند، اظهار داشت: «صدا و سیما در این زمینه و در جهت روشنگری کمک شایانی کرد. باید بگویم که فرد خاطی به هیچ وجه عنصر امنیتی نبوده و تنها کارشناس ارزیابی خدمات رفاهی هتل بوده است.» وی همچنین از تشکیل یک تیم کارشناسی برای بررسی ابعاد حادثه مهاباد خبر داد.


عضو فراکسیون رهروان ولایت با تاکید بر اظهارات وزیر کشور:

استانداران برای دولت حاشیه‌سازی انتخاباتی نکنند

معصومه معظمی: عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دیروز در گردهمایی استانداران سراسر کشور به استانداران هشدار داد که مراقب عملکردشان باشند و این‌طور مطرح کرد که اگر در آینده عملکرد مدیری با شاخص‌های دولت مغایرت داشته باشد، احتمال برکناری او وجود دارد. باید دید منظور وزیر کشور از طرح این موضوع چیست و چرا به استانداران تاکید کرده است در برنامه‌های انتخاباتی و سیاسی شرکت نکنند. در این باره با ابراهیم نکو، نماینده رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.
 
وزیر کشور در جلسه‌ای با استانداران سراسر کشور اعلام کرده است «با توجه به شاخص‌های ارزیابی از مدیران، هر وقت دولت احساس کند نیاز به جابه‌جایی مدیران وجود دارد، این احتمال دور از ذهن نیست و انجام می‌شود»، البته گفته ‌است که الان این قصد را ندارد، ولی احتمال آن وجود دارد. به نظر شما این موضوع در راستای همفکر نبودن برخی استانداران با دولت یازدهم مطرح شده، یا مساله دیگری در میان است؟

نه. بعید به نظر می‌رسد که این موضوع به دلیل همفکر نبودن برخی استانداران با دولت بیان شده باشد. این موضوع حکایت از این دارد که دولت مصمم به خدمت‌رسانی بیشتر به مردم است. بنابراین وزیر کشور هشدار داده است که دولت در خدمت‌رسانی به مردم با نزدیکانش هم شوخی ندارد و اگر مدیری از برنامه‌های دولت عدول کند و همراه مردم نباشد، از او عبور می‌کند و در لیستی قرار می‌گیرد که نبودش بهتر از بودنش است. همچنین معتقدم اظهارات آقای رحمانی‌فضلی را نباید در جهت مخالفت با فردی خاص دانست و برای همه سطوح بیان شده است.

به نظر شما نمی‌توان این را هشدار به استانداران غیرهمسو با دولت تلقی کرد؟
به نظر من دولت مدیری را به خاطر گرایش‌های فکری و تمایلات سیاسی برکنار نمی‌کند و در تلاش است از نیروهایی کارآمد با همه تفکرات و گرایش‌های سیاسی که توانمند هستند، استفاده کند. برای دولت اهمیت دارد که هر فردی با هر سلیقه سیاسی، بیشترین خدمت‌رسانی را به مردم داشته باشد. در برخی پست‌ها مدیرانی حضور دارند که متعلق به گرایش و سلیقه سیاسی دولت نیستند، ولی دولت با آنها همکاری می‌کند و نگاه سلیقه‌ای به این موضوع ندارد.

چه اتفاقی افتاده که وزیر کشور چنین هشداری داده است؟
این مساله دو حالت دارد؛ اول اینکه ممکن است وزارت کشور و در راس آن وزیر این موضوع را مطرح ‌کند که اگر مدیری در برابر برنامه‌های دولت کارشکنی کند، در دولت جایگاهی ندارد. دوم اینکه ممکن است برخی مدیران در اجرای برنامه‌های دولت خللی ایجاد کرده‌ باشند و دولت مجبور شده برای اینکه این مدیران را به چارچوب برنامه‌های دولت برگرداند، به آنها هشدار دهد که مراقب عملکرد خود باشند.

رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، استانداران را از شرکت در برنامه‌های حزبی و انتخاباتی منع کرده و درباره این موضوع به آنها هشدار داده است. نظر شما در این‌باره چیست؟
وقتی شخصی از طرف دولت به‌عنوان استاندار یا فرماندار مسئولیتی گرفته، خارج از انصاف است که وی در برنامه‌های سیاسی و انتخاباتی گروه مخالف یا منتقد همان دولت شرکت کند. اخیرا شنیده شده است که برخی استانداران دولت یازدهم در جلسات انتخاباتی فلان رقیب سیاسی دولت شرکت کرده‌اند. البته منظور دولت و وزیر کشور از این تذکر این است که برنامه‌های مهم و اولویت‌های زیادی وجود دارد که نباید مدیران و مسئولان دولتی از آنها غافل شوند و وقت خود را برای برنامه‌های انتخاباتی هدر دهند که الان در اولویت نیستند و زمان زیادی تا برگزاری آن وجود دارد.

وزیر کشور احساس نیاز کرده است تا به استانداران در این باره هشدار دهد؟

 این هشدار و حساسیت بالای وزیر دولت یازدهم را باید ستایش کرد. این نکته که رحمانی‌فضلی از احتمال برکناری برخی مدیران و استانداران در آینده صحبت کرده، ممکن است به این دلیل باشد که اگر این روند ادامه داشته باشد، می‌تواند باعث برکناری آنها شود. به نظرم اگر استانداران یا فرمانداران در انتخابات علیه یا له فرد یا گروه سیاسی خاص ورود کنند، این اختیار را باید به دولت بدهیم که با آنها برخورد کرده و آنها را از سمت‌شان برکنار کند.

حضور استاندار یا فرماندار در فلان جلسه انتخاباتی یک حزب یا گروه سیاسی خاص، چه آثار و تبعات منفی‌ای دارد؟

حضور استاندار در جلسات انتخاباتی یک گروه و طیف فکری خاص می‌تواند باعث متزلزل شدن جایگاه استاندار یا استانداری شود و از طرفی افرادی که باید قاعده بازی سیاسی را در انتخابات رعایت کنند، چون قانون‌شکنی را از طرف خود استاندار یا فرماندار مشاهده کرده‌اند، از اجرای قانون سرپیچی خواهند کرد. بنابراین استاندار و فرماندار باید قداست این جایگاه را به‌عنوان عاملان اجرایی سیاست‌های مربوط به انتخابات حفظ کنند و نباید در این عرصه مداخله کنند. امروز باید به این نکات توجه کنیم تا فردا منتقدان و معاندان نتوانند دولت را به حمایت از گروه یا جریان سیاسی خاص متهم کنند و موضوعات حاشیه‌ای برای آن درست کنند. بنابراین باید مراقب باشیم دیگران نتوانند جایگاه دولت را متزلزل کنند.
  

منبع: فرهیختگان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین