|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
وی به نمونه هایی از همکاری سازنده پیشین ایران و آمریکا در افغانستان اشاره کرد پیش از اینکه این همکاری ها به دلیل سخنان بوش و محور شرارت نامیدن ایران، قطع شود.
بارون پائول فان مالتسان' سفیر پیشین آلمان در ایران،بنیاد تحقیقاتی-سیاسی وابسته به حزب دموکرات مسیحی به رهبری 'آنگلا مرکل' را به دلیل آنچه تلاش برای دامن زدن به اقدامات ایران هراسانه با دعوت از کارشناسان جنگ طلب آمریکایی برای سخنرانی در نشست های کارشناسی خواند،به باد انتقاد گرفت.

،فان مالتسان در حاشیه نشست پرسش و پاسخ با مخاطبان و دو کارشناس آمریکایی مسائل خاورمیانه که روز دوشنبه در در بنیاد 'کنراد آدناور' در شهر برلین برگزار شد، اعتراض شدید خود را نسبت به برگزاری مناقشه برانگیز نشست های ضدایرانی اعلام کرد و این اعتراض با تشویق بلند حاضران روبرو شد.

وی افزود: متاسفانه آنچه امروز در این نشست به اصطلاح کارشناسی شنیدم 'اظهارات به شدت یکجانبه و نامتوازن' دو کارشناس آمریکایی علیه ایران بود.

فان مولتسان که طی سال های 2003 تا 2006 سفیر آلمان در ایران بوده است یادآور شد: واقعا احساس کردم امروز در کنگره آمریکا و میان جمهوری خواهانی نشسته ام که می خواهند اجرای سیاست های جنگ طلبانه 'جرج بوش' رییس جمهوری پیشین آمریکا را از سربگیرند.

وی به سخنرانی های 'پاتریک کلاوسن' رییس موسسه واشنگتن و 'لی اسمیت' یکی از سردبیران ارشد نشریه آمریکایی 'ویکلی استاندارد' در نشست کارشناسی مسائل ایران در بنیاد 'کنراد آدنور' اشاره کرد و افزود: چنین اظهاراتی بشدت یکجانبه و نامتوازن است.

کلاوسن که به حمایت از رژیم صهیونیستی مشهور است و اسمیت که به گفته خود هرگز ایران را از نزدیک ندیده است در اظهارات ضد ایرانی خود در این نشست کارشناسی، جمهوری اسلامی را یک خطر راهبردی مهم توصیف کرده و بارها در سخنان خود تاکید کردند که راهکار نظامی نباید از میان گزینه های مد نظر آمریکا درمورد ایران حذف شود.

اسمیت و کلاوسن همچنین مدعی شدند که ایران مهم ترین خطر برای منطقه است و این درحالی بود که فون مالتسان در واکنش به اظهارات دو کارشناس آمریکایی گفت که تهران منافع منطقه ای قابل توجیهی دارد که از دیدگاه مقامات ایرانی باید از این منافع دفاع شود.

وی که پیش از این سمت ریاست شورای روابط خارجی آلمان را برعهده داشته است تاکید کرد که تهران و واشنگتن هر دو تمایل خود را برای مذاکره به منظور حل و فصل موضوعات منطقه ای اعلام کرده اند و گفت و گو برای حل این مسائل بسیار ضروری است.

وی به نمونه هایی از همکاری سازنده پیشین ایران و آمریکا در افغانستان اشاره کرد پیش از اینکه این همکاری ها به دلیل سخنان بوش و محور شرارت نامیدن ایران، قطع شود.

در همین حال یکی از مقام های بلندپایه بنیاد کنراد آدنائور که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار ایرنا گفت این بنیاد تحقیقاتی از برگزاری چنین نشست های نامتوازن و یکسویه ای احساس شرمساری می کند. وی تاکید کرد به نظر می رسد کلاوسون و اسمیت از واقعیات در حال وقوع در تهران کاملا بی خبر هستند.

وی هشدار داد که میزبانی چنین نشست های به اصطلاح کارشناسی می تواند در نهایت به اعتبار علمی بنیاد کنراد آدنائور در زمینه تحقیقات خاورمیانه شناسی آسیب بزند.

بنیاد تحقیقاتی کنراد آدنائور سابقه طولانی در زمینه برگزاری نشست ها و همایش ها برای بررسی نقش منطقه ای ایران دارد بدون اینکه حتی از یک دیپلمات یا محقق ایرانی برای توضیح یا دفاع از دیدگاه تهران در این نشست ها دعوت کند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین