|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۱
کد خبر: ۴۸۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
باراك اوباما، رئيس‌جمهوري آمريكا اعلام كرد كه در نشست كمپ‌ديويد، با حضور سران كشورهاي عرب منطقه به آنها اطمينان خواهد داد كه اين توافق تهديدي عليه امنيت كشورهاي منطقه نخواهد بود.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم علي بيگدلي نوشت:
 
 
۴ كشور از ۶ كشور عضو شوراي همكاري خليج‌فارس، يعني عربستان، امارات، عمان و بحرين در نشست دو روز آينده كمپ‌ديويد حضور نخواهند داشت كه حضور نيافتن سران كشورهاي عرب منطقه در نشست كمپ‌ديويد حامل پيام‌هايي بود؛ اين نشست به ميزباني باراك اوباما برگزار می‌شود و غيبت سران عرب مي‌تواند ناشي از نااميدي آنها در اثربخش بودن ابراز نگراني‌هايشان نسبت به توافق احتمالي هسته‌اي با ايران بوده باشد.

 پس از تفاهم هسته‌اي ايران و گروه 1+5 در لوزان سوئيس باراك اوباما، رئيس‌جمهوري آمريكا اعلام كرد كه در نشست كمپ‌ديويد، با حضور سران كشورهاي عرب منطقه به آنها اطمينان خواهد داد كه اين توافق تهديدي عليه امنيت كشورهاي منطقه نخواهد بود. بر اين اساس دستور كار و محور اصلي گفت‌وگوهاي رئيس‌جمهوري آمريكا با سران كشورهاي عرب منطقه، توافق احتمالي هسته‌اي ميان ايران و گروه 1+5 خواهد بود و انتظار مي‌رفت در اين نشست اعراب منطقه نگراني‌هاي خود را نسبت به اين توافق منتقل و مطرح كنند. با اين حال با وجود نگراني‌هايي كه تاكنون اعراب نسبت به توافق احتمالي هسته‌اي با ايران داشتند، ۴ نفر از سران كشورهاي عرب منطقه يعني عربستان، امارات، بحرين و عمان در اين نشست غيبت دارند كه غيبت عربستان‌سعودي نسبت به سايرين مشهود‌تر است. ملك‌سلمان، پادشاه عربستان‌سعودي در حال حاضر نمی‌شود كه به آمريكا سفر كند كه بر اساس اعلام سخنگوي كاخ‌سفيد، برنامه ديدار دوجانبه‌اي ميان او با اوباما در كاخ سفيد در روز چهارشنبه تنظيم شده بود؛ يعني قرار بود اوباما، پيش از نشست كمپ‌ديويد در ديدار با پادشاه عربستان‌سعودي كه بيش از ساير كشورهاي منطقه نسبت به توافق احتمالي هسته‌اي با ايران و همچنين نقش‌آفريني‌هاي احتمالي جمهوري اسلامي، پس از توافق احتمالي ابراز نگراني كرده بود، ديدار داشته باشد تا او را براي نشست اصلي آماده و به نوعي آرام كند. با اين حال پادشاه عربستان‌سعودي با عدم حضور خود در نشست‌هاي برنامه‌ريزي شده رئيس‌جمهوري آمريكا در كاخ سفيد و كمپ‌ديويد يك‌بار ديگر دلخوري خود از سياست‌هاي منطقه‌اي واشنگتن به‌خصوص در قبال جمهوري اسلامي ايران را علني كرد. روابط واشنگتن و رياض پيرو دو مساله منطقه يكي بحران سوريه و ديگري مذاكرات هسته‌اي با ايران دستخوش تغيير و تحول شده است و منجر به بروز شكاف ميان اين دو كشور شده است. از سوي ديگر با وجود فشارهاي اعراب منطقه به‌خصوص عربستان، آمريكا حاضر نشد كه به صورت مستقيم درگير بحران سوريه شود و ميدان جنگ تازه‌اي براي آمريكا در اين كشور ايجاد كند. همين امر هم سبب شده است كه اكنون بيش از هر زمان ديگري، حاكميت اسد در سوريه برخلاف خواسته اعراب منطقه تثبيت شود. درباره مذاكرات هسته‌اي نيز عربستان كه خود را رقيب منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران مي‌داند، خواستار ادامه فشار‌ها و تحريم‌ها عليه ايران به‌منظور توقف كامل برنامه هسته‌اي ايران و ممانعت از تثبيت خواست ايران براي در اختيار داشتن برنامه هسته‌اي شده بود. سعودي‌ها معتقدند كه توافق هسته‌اي با تهران كه از يكسو تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران را متوقف و از سوي ديگر برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي را به رسميت مي‌بخشد كه مي‌تواند جايگاه ايران در منطقه را ارتقا بخشد. از اين‌رو خواستار آن بودند كه فشار‌ها بر ايران را افزايش دهند.

 با اين حال به‌دليل آنكه راهبرد اصلي كاخ سفيد، پايان دادن به مناقشه هسته‌اي ايران پيش از پايان دوران رياست‌جمهوري باراك اوباماست كه مي‌تواند به برگ برنده‌اي براي دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري آينده تبديل شود، به خواسته سعودي‌ها و ساير كشورهاي عرب منطقه درباره توافق احتمالي با ايران توجه‌اي نشد كه اين اتفاق اعراب را به اسرائيل نزديك كرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین