کد خبر: ۴۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
رییس نمایشگاه کتاب اضافه کرد: درباره مواردی که تا به حال رخ داده تذکر داده شده است. این جلساتی که ما برگزار کردیم جلسات خوبی بود و با همین نگاه برگزار شد که بگوییم واقعا نمایشگاه کتاب صاحب دارد.
رییس نمایشگاه کتاب تهران درباره برخی حاشیه‌های پیش‌آمده در نمایشگاه از جمله دخالت برخی نهادها و ماجرای عذرخواهی‌اش از مهدی خزعلی - مدیر انتشارات حیان - سخن گفت.

 سیدعباس صالحی - معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران - در نشستی که عصر امروز 21 اردیبهشت‌ماه در ششمین روز برپایی نمایشگاه کتاب برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره دخالت برخی نهادها خارج از وزارت ارشاد و اقدام‌های آن‌ها در دو، سه روز اخیر در زمینه جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از نمایشگاه گفت: ما با این نگاه حرکت می‌کنیم که هیچ کسی به صورت مستقیم در حوزه مسوولیت وزارت ارشاد مداخله مستقیم نداشته باشد. امروز هم به خاطر برخی تحرک‌ها با برخی از نهادها گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم.

او افزود: امروز دو جلسه با همین نگاه که هیچ مداخله مستقیمی از مجموعه‌ای غیر از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه نشود، هم در وزارت ارشاد و هم در نمایشگاه کتاب برگزار کردیم.

صالحی گفت: ما با برخی از مجموعه‌هایی که گزار‌ش‌هایی از آن‌ها به دست‌مان می‌رسد - که طبیعی هم هست - با همین نگاه گفت‌وگو و تأکید موکد کردیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوول مستقیم نمایشگاه کتاب است و مجموعه‌های دیگر بدون هماهنگی وزارت ارشاد نباید در نمایشگاه مداخله مستقیم کنند.

رییس نمایشگاه کتاب اضافه کرد: درباره مواردی که تا به حال رخ داده تذکر داده شده است. این جلساتی که ما برگزار کردیم جلسات خوبی بود و با همین نگاه برگزار شد که بگوییم واقعا نمایشگاه کتاب صاحب دارد.

صالحی تاکید کرد:‌ حرف ما با آقایان این است که ورود مستقیم به نمایشگاه کتاب نداشته باشند.

رییس نمایشگاه کتاب تهران در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دیدارش با مهدی خزعلی - مدیر انتشارات حیان - و دلجویی از این ناشر که غرفه‌اش در روز سوم نمایشگاه تعطیل و علت آن رعایت نکردن ضوابط نشر اعلام شد، ‌گفت: با توجه به این‌که امسال ثبت نام ناشران به عهده تشکل‌های نشر بوده است طبق آیین‌نامه هر ناشر باید در سه سال گذشته 35 کتاب منتشر کرده باشد تا بتواند در نمایشگاه شرکت کند؛ اما به خاطر نقص سیستم ثبت‌ نام، این ناشر بدون رعایت این ضوابط ثبت‌ نام کرده و ثبت‌ نامش پذیرفته شده بود. ناشر دکور غرفه زده بود؛ ولی چون مسوولان نمایشگاه متوجه شدند این ناشر حق ثبت نام نداشته است، غرفه‌اش را تعطیل کردند.

او در ادامه گفت: من دیروز در نشستی اول با خانواده ایشان و بعد با خود ایشان شرکت کردم. این ناشر هم با من صحبت کرد و معتقد بود اگر ضوابط و قوانین نمایشگاه به او اجازه نمی‌داده است که ثبت نام کند پس چرا این ثبت نام صورت گرفته و او هزینه‌هایی برای حضور در نمایشگاه کتاب متقبل شده است. در این‌جا بود که من به عنوان یک مدیر فرهنگی جمهوری اسلامی اخلاقا خودم را مقید دانستم که به خاطر اشتباهی که صورت گرفته است - که نباید رخ می‌داد - عذرخواهی کنم و این اشتباه را بپذیرم.

صالحی گفت: من به فرد و علایق سیاسی کسی کاری ندارم ولی هیچ اشکالی ندارد وقتی اشتباهی در حوزه مدیریتی انجام شد مدیر آن بخش اشتباهش را بپذیرد و عذرخواهی کند. اخلاق و معرفت اسلامی به من می‌گفت که این کار را انجام دهم و من این کار را انجام دادم.

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره واسپاری بخشی از کار اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تشکل‌های نشر و تقابلی که در برخی از اظهارات مدیران میانی نمایشگاه در این خصوص ایجاد شده است، گفت: انتظار ما باید در حد مقدورات‌مان باشد. طبیعی است که برخی از این واکنش‌ها به خاطر این است که ما تجربه عملیاتی در حوزه انجام فعالیت‌های گروهی نداریم.

صالحی به محدودیت‌های مالی برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران نه تشکل‌ها منابع زیادی دارند و نه ارشاد امسال می‌توانست به آن‌ها کمک کند؛ به طوری که بدهی وزارت ارشاد به تشکل‌ها برای نمایشگاه سال‌ گذشته دیروز پرداخت شده است.

او اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که تجربه کارهای گروهی باید به مرور انجام شود و بارها هم گفته‌ام که کار گروهی زمان می‌برد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره رضایتش از این واگذاری اظهار کرد: به نظر من تشکل‌ها با مقدوراتی که داشته‌اند تا به حال حرکت خوبی داشته‌اند؛ البته این به معنی نداشتن ضعف نیست اما باید عادت کنیم وقتی می‌خواهیم به فعالیت‌ها نمره بدهیم نمره‌مان منصفانه باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین