|
|
امروز: جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
یک کارشناس تغذیه گفت: باید توجه داشت که مصرف چربی زیاد به ویژه در افرادی که زمینه ارثی مساعد دارند سبب افزایش کلسترول بدخون و عوارض قلبی عروقی خواهد شد.
«سمیه سعیدی» اظهار کرد: کلسترول به عنوان یکی از چربی‌ها وجود آن برای بدن ضروری و با اهمیت است و تنها زمانی مشکل‌ساز خواهد شد که مقدار زیاد آن در خون تجمع پیدا کند.

وی ادامه داد: کلسترول موجود در بدن از دو منبع غذاهایی که منشاء حیوانی دارند مانند گوشت قرمز، فرآورده‌های لبنی، تخم‌مرغ، چربی و روغن‌های حیوانی مانند کره، پیه و... و کبد انسان که بخشی از کلسترول موجود در خون را می سازد تامین می‌شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان تصریح کرد: معمولاً دو نوع عمده کلسترول خون با عناوین کلسترول خوب و کلسترول بد وجود دارد که زمانی کلسترول بد برای بدن مشکل ساز است که مقدار آن در خون از حد طبیعی بالاتر رود و در این صورت سبب سفت و سخت شدن دیواره رگ‌ها شده و احتمال بالا رفتن فشارخون و بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهد بنابراین باید توجه داشت که مصرف چربی زیاد به ویژه در افرادی که زمینه ارثی مساعد دارند سبب افزایش کلسترول بدخون و عوارض قلبی عروقی خواهد شد.

سعیدی در مورد اقدامات پیشگیرانه جهت کنترل کلسترول بالا گفت: اولین قدم و موثرترین راه کاهش وزن بدن در صورت وجود اضافه وزن است.همچنین استفاده روزانه از مواد غذایی حاوی فیبرهای محلول و نامحلول مثل انواع سبزی‌ها و میوه‌ها، دانه‌های کامل غلات و حبوبات، نان‌های سبوس‌دار نیز در کنترل کلسترول خون موثر هستند.

وی کاهش مصرف شیر، ماست و پنیر پرچرب، روغن‌های جامد حاوی اسیدهای چرب اشباع مثل روغن‌های حیوانی، نباتی هیدروژنه و استفاده از روغن‌های نباتی مایع به خصوص روغن زیتون، کلزا، آفتابگردان، سویا، پنبه‌ دانه و ذرت به جای روغن جامد می تواند را در کنترل کلسترول خون موثر دانست.
 

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین