|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۴۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
وی اضافه می‌کند :" ما باید تیم مذاکره کننده مان را تقویت کنیم ولی فکر می‌کنم تعداد اندکی به دنبال تضعیف آنها هستند. این تعداد هر کاری که دولت انجام دهد به آن ایراد می‌گیرند بی آنکه به منافع ملی توجه کنند و فقط به منافع جناحی و گروهی توجه دارند.
جعفرزاده نماینده رشت:هر چند لایحه نظارت کنگره آمریکا بر توافق هسته‌ای ایران سرانجام به تصویب رسیـــــد ،اما نباید فراموش کرد که این طرح با تبصره هاو تـــعدیلات بسیاری همراه بود تا جایی که مارک میدوز سناتور جمهوری‌خواه آمریکا گفته است بعید می‌دانم لایحه‌ای که هم‌اکنون به تصویب رسیده بتواند اختیارات کنگره را در توافق هسته‌ای با ایران افزایش دهد و خبر از درخواست گروهی ازجمهوری خواهان برای تغییر در لایحه کنگره به گوش می رسد .

این خود نشان از آن دارد که آنچه که در کنگره تصویب شده خواست جمهوری خواهان تندرو را برآورده نکرده است . اما با تمامی این احوال گروهی در مجلس شورای اسلامی ترجیح دادند تا مقابله به مثل کنند و صحبت از طرحی دو فوریتی با عنوان طرح نظارت مجلس ایران بر توافقات هسته ای شد و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی هم خبر از امضای بیش از 60 نماینده در باره این طرح داد . اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده و درصحن مجلس مطرح نشده است ، که یکی از اعضای دلواپس مجلس خبر از طرح3 فوریتی برای توقف مذاکرات تا قطع تهدیدات آمریکا می دهد. او به فارس در باره جزئیات آن می گوید که این طرح امروز به امضاء نمایندگان می رسد و تقدیم
هیئت رئیسه مجلس می‌‌شود.

این نماینده با بیان اینکه این طرح دارای یک ماده واحده است، خاطرنشان می‌کند که طبق مفاد آن ،دولت موظف است مذاکرات را متوقف کند تا زمانی که آمریکایی‌ها طی بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی کرده و به تهدیداتشان پایان دهند.

اما بیان چنین موضوعی ، بیش از هر چیز این سوال را مطرح می‌کند که چرا در حالی که مذاکرات با جدیت و دشواری در حال پیگیری و پیشرفت است چنین طرحی پیش از ارائه در صحن مجلس ، رسانه ای می‌شود! و هدف از به ثمر نشاندن چنین ایده ای در مجلس چیست ؟ برای آنکه بدانیم آیا طرح قطع مذاکرات هسته ای با هماهنگی مجلسیان و به ویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی شکل گرفته یا نه با چند تن از اعضای این کمیسیون گفتگو کردیم که آنها ابراز بی اطلاعی کردند.
اعضای کمیسون امنیت ملی در جریان نیستند!

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به آفتاب یزد در اینباره می‌گوید: من هنوز چنین طرحی را نشنیده ام که وجود داردو  در جریان آن نیستم، بنابراین با توجه به اماو اگرها نمی‌توانم در اینباره صحبت کنم.

از سویی دیگر احمد بخشایش عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی هم در اینباره در گفتگو با آفتاب یزد می‌گوید : خود من هم از خبرگزاری‌ها راجع به این طرح شنیده ام!
وی ادامه می‌دهد: نظر من به صورت خلاصه این است که خود مذاکره ایران و آمریکا آن هم بعد از 35 سال به اندازه کافی پیچیده است ، کنگره آمریکا هم این فرایند را پیچیده تر کرده است، حالا ما هم می‌خواهیم در مقابل کنگره طرحی را بیاوریم تا این مسئله را پیچیده تر کنیم ! این عمل شایسته ای نیست که با مطرح کردن چنین مسائلی مذاکره را از این هم سخت تر کنیم.

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد : من فکر نمی‌کنم نظر مجلس هم در اینباره مثبت باشد و کلیات چنین طرحی دچار مشکل است.

بخشایش می‌افزاید: این طرح هنوز در مجلس مطرح نشده ولی، در خبرگزاری‌ها از قول یک نماینده عنوان شده است وبه صورت یک ایده در مجلس بحث می‌شود. وی تاکید می‌کند : با تمامی این احوال به نظر من چنین طرحی حتی با مطرح شدنش در مجلس تصویب نخواهد شد.

به سراغ یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی هم رفتیم. منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی که در اینباره به آفتاب یزد می‌گوید: " من در جریان این طرح نیستم و این چیزی است که برخی از نمایندگان درباره‌اش با هم رایزنی کردندو از امروز که صحن مجلس آغاز می‌شود می‌فهمیم که در این طرح چه گذشته است."

وی در رابطه با چرایی خبری شدن این طرح پیش از عنوان شدنش در مجلس می‌گوید: "گروهی که این طرح را رسانه ای کردند نگفتند که این طرح مصوب شده است گفتند می‌خواهیم طرح را ارائه بدهیم."

این در حالی است که حقیقت پور در گفتگو با ما خبراز دنبال شدن سناریوهای مختلف برای برخورد با مصوبه اخیر سنای آمریکا طی امروز و فردا در مجلس می‌دهد ،هرچند درمورد جزئیات آن با ما سخن نگفت.

اما آنچه که در گفتگو با این سه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نمایان است اینکه چنین طرحی بدون هماهنگی تدوین شده است و حتی ممکن است صرفا یک جو رسانه‌ای باشد. مسئولین مجلس در امنیت ملی و سیاست خارجی هم هماهنگ نیستند. پس، آن گروهی درمجلس که خواستار لغو مذاکرات در چنین شرایط حساسی هستند چه کسانی می‌توانند باشند؟

به دنبال جنجال آفرینی هستند

غلامعلی جعفر زاده نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: "بیشتر این کارها به دلیل جنجال آفرینی است و در شرایطی که مذاکرات به شکل مثبتی پیش می‌رود ،این اعمال هیچ معنایی نمی‌دهد. "

جالب اینجاست، شخصی که خبر از طرح سه فوریتی در مجلس برای توقف مذاکرات هسته ای را مطرح می‌کند در گفتگو با ایرنا گفته است : این طرح سه فوریتی در پاسخ به تهدیدات مکرر آمریکایی‌ها نسبت به ملت ایران صورت گرفت، تهیه شده است. حال اینکه این نماینده در پاسخ به این سوال که آیا قطع مذاکرات هسته ای جزو اختیارات رهبری نیست؟ پاسخ می‌دهد: این سوال را جواب نمی‌دهم.

مذاکرات یک برد است

در اینباره جعفرزاده نماینده رشت در مجلس به ما می‌گوید: " توقف یا ادامه مذاکرات ، زیر نظر مقام معظم رهبری است و کسی نمی‌تواند در آن اختلال ایجاد کند. همه مذاکرات زیرنظر رهبری انجام می‌شود و ایشان هر وقت بخواهند مذاکرات قطع خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: بنابراین، مطرح شدن چنین طرح هایی در شرایط فعلی بیشتر برای منافع جناحی است.

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: در تلاش بودند تایک طرح دیگری را اجرایی کنند آنها می‌خواستند تا از طرف مجلس کسانی همراه با "ظریف" در مذاکرات باشند. این کار در شان مجلس نبود، آقای ظریف نیاز به پاسبان یا ساقدوش ندارد! تیم مذاکره کننده از بچه‌های همین نظام هستند و ما به این افراد اعتماد داریم و این گروه ، سرداران عرصه دیپلماسی ما هستند. ما اگر اینگونه که برخی رفتار می‌کنند با فرماندهان جنگمان در دوره دفاع مقدس برخورد می‌کردیم هیچ وقت به پیروزی نمی‌رسیدیم. "

وی اضافه می‌کند :" ما باید تیم مذاکره کننده مان را تقویت کنیم ولی فکر می‌کنم تعداد اندکی به دنبال تضعیف آنها هستند. این تعداد هر کاری که دولت انجام دهد به آن ایراد می‌گیرند بی آنکه به منافع ملی توجه کنند و فقط به منافع جناحی و گروهی توجه دارند.

جعفرزاده می‌افزاید: اصلا بیان اینگونه طرحی ضرورتی ندارد، ما برای معاهده‌ها و توافقنامه‌ها، قانون مشخصی داریم ،یعنی چه که به دنبال ایجاد یک قانون دیگر هستیم؟ مهمترین موضوع این کشور بحث هسته‌ای است، اگر به هر دلیلی آمریکا از این مذاکرات خارج شود، تحریم، شکست خورده ودنیا دیگر با آمریکا همکاری نمی‌کند، چون همه کشورها می‌گویند که ایران تا آخرین لحظه پای مذاکره ایستاد ولی این آمریکا بود که مذاکره نکرد، بنابراین ما با این مذاکرات در هر شرایطی برده ایم چه به توافق برسیم و چه نرسیم. ما باید به تیم مذاکره کننده خدا قوت بگوییم نه اینکه برخی با آنها چنین بکنند."

منبع: آفتاب یزد

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
1
3
تبارک الله.

(مرحبا به جناب آقای جعفر زاده)
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین