|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۸
کد خبر: ۴۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
شهردار تهران در سخنانی که در این مراسم مطرح کرد، با اشاره به خصایص اخلاقی حجت‌الاسلام دعایی گفت: «سیدمحمود دعایی هیچ گاه از اعتدال و انصاف عبور نکرد، ایشان درخصایص اخلاقی نام‌آورند و زبانزد خاص و عام‌.
 پوستر تقدیر از ۳۵سال خدمت در موسسه اطلاعات در گوشه سالن چشم‌نوازی می‌کند. در کنار پیر و مرادش امام راحل ایستاده، در تلاطم دوران و گذر ایام، بسیاری رنگ باخته و عده‌ای واماندند اما او با همان عمامه ساده و عبای بی‌آلایش گویی از سه دهه و اندی قبل به زمان ما هبوط کرده بی‌هیچ پیرایش و تغییری، با همان سادگی و صفا و متانت همیشگی یک به یک به استقبال میهمانان عالیرتبه‌اش می‌رود و جا عوض می‌کند و تا منتهی‌الیه جایگاه عقب می‌آید گویی این همه بزرگان کشوری و علمای فاضل و میهمانان فرهیخته و نام و نشان‌دار عرصه فرهنگ و قلم به قصد تقدیر از فرد دیگری آمده‌اند.
 
پیرغلام انقلاب از همان ابتدا هم اهل جلوت و خودنمایی نبوده و سپس نیز نشد، صدای انقلاب در زمان عسرت، السابقون مبارزه و جهاد، نماینده امام و رهبری در موسسه رسانه‌ای اطلاعات و مصداق بارز اعتدال به تعبیر نغز یادگار گرانمایه امام راحل انقلاب را نه پله ترقی که عرصه خدمتگزاری می‌دیده و می‌بیند. او سیدمحمود دعایی است از یاران امین بنیانگذارانقلاب. کتابخانه ملی ایران عصرگاه پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۴ حال و هوای دیگری داشت، اینبار نه سخن از گنجینه‌های مکتوب و مفاخر موخره که تقدیر از رجلی سیاسی، انقلابی و مذهبی بود که عمر خود را بی‌هیچ هیاهویی وقف خدمت به انقلاب و ایران و اهالی فرهنگ و اصحاب هنر کرده است. همایشی که به سبب میهمانان ویژه نیز در نوع خود منحصر به‌فرد بود. از آیت‌ا... سیدحسن خمینی و علمای اعلام و فقهای مبرز تا معاون اول رئیس‌جمهوری و تنی چند از وزرای کابینه. پیام رئیس‌جمهوری در تجلیل و گرامیداشت سیدمحمود دعایی نیز خوانده شد و  محمدرضا تابش نیز پیام رئیس دولت اصلاحات را قرائت کرد و آیت‌ا... جوادی‌آملی نیز در پیام ویدئویی به تجلیل از شخصیت دعایی پرداخت. فرزند شهید مطهری اولین سخنران مجلس بود و حجت‌الاسلام دعایی آخرین آن مردی که گفتارش اشک بر چشمان بسیاری جاری کرد و خود را با همان صفا و شکسته‌نفسی همیشگی شایسته تقدیر نمی‌دانست و راضی به آن هم نبود و هر چه کرده بودند، نپذیرفته بود اما اصرار یادگار گرانمایه امام(ره) کارش را کرده بود. آیت‌ا... سیدحسن خمینی درخواست پذیرش می‌دهد و دعایی سر تعظیم فرود می‌آورد که او نام و نشان پیر و مقتدایش را داشته و دارد.

 روحانی متواضع که تجربه‌هایی گرانبها دارد

 آغازگر این مراسم قرائت پیام دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور بود. سیدرضا صالحی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی متن پیام رئیس‌جمهور را قرائت کرد. حسن روحانی در این متن به همراهی حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی با امام راحل اشاره کرده و در پیام خود تاکید کرده بود، او همواره از تندروی‌ها به دور بوده است و صداقت او همواره می‌تواند راهی معتدل برای سیاستمداران و روزنامه‌نگاران باشد. در متن پیام رئیس‌جمهور آمده است: «حق‌شناسی و سپاس از مجاهدان و فرهیختگان که جلوه‌های شکر نعمت‌ها هستند، از تعالیم اسلام و آموزه‌های فرهنگی ماست و نقشی شایان در نهادینه شدن روحیه قدرشناسی در جامعه دارد. اصحاب قلم و اندیشه، ناشران و مروجان معارف اسلامی و تلاشگران بسط ارزش‌های بنیادینی چون خردگرایی، اعتدال و تدبیر هستند و تکریم خدمات انسانی فرهیخته که عمر خود را همراه با ثبات قدم، سادگی و مشی اعتدالی در راه سربلندی دین و ملک و ملت صرف نموده، وظیفه‌ای اخلاقی و ملی و تعالی‌بخش جامعه است. روحانی متواضعی که تجربه‌هایی گرانبها همچون حضور فعال و موثر از آغازین روزهای شکل‌گیری نهضت اسلامی را داراست و بی‌وقفه دفاع از حقوق مردم و تنویر افکار عمومی را در سنگرهای مختلف خدمتگزاری وجهه همت خود قرار داده است. او ثابت کرد که در سخت‌ترین و سهل‌ترین شرایط نیز می‌توان از افراط و تفریط دوری گزید و با پیش گرفتن و پیمودن مسیر اعتدال به مردم خدمت کرد. ایشان چه در دوران مبارزه و چه در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی طی دهه‌های سپری شده از نظام جمهوری اسلامی ایران، همواره در کنار و معتمد امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بوده و از افتادن در دامن تندروی‌ها پرهیز کرده است». پس از قرائت پیام رئیس‌جمهور بود که آیت‌ا... جوادی‌آملی مرجع تقلید در پیامی تصویری به آیین نکوداشت تقدیر از ۳۵ سال خدمات فرهنگی حجت‌الاسلام و المسلمین دعایی، رسالت مهم مطبوعات را حق‌نگاری عنوان و تاکید کرد: «مطبوعات، رسالت مهمّشان در حق‌نگاری است یک، پرهیز از باطل‌روی، بر صدق‌نویسی است دو، پرهیز از دروغگویی، در خیرروی است سه، پرهیز از شرّخواهی، در حسن‌روی است چهار، پرهیز از قبیح‌گویی، آنچه قبح دارد و شرّ می‌باد و باطل است و کذب از حوزه قلم باید بیرون باشد تا ذات اقدس الهی به چنین قلمی سوگند یاد کند، به چنین مسطورات و مکتوباتی سوگند یاد کند.» اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم با اشاره به نامگذاری سال94 به نام «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: «حجت‌الاسلام دعایی الگوی واقعی همدلی و همزبانی است. دولت و نظام به چنین شخصیت‌هایی نیاز دارد و این‌گونه افراد حلقه اتصال بین گروه‌های مختلف هستند.آقای دعایی در طول عمر خود کارهای بزرگی انجام داده و این جلسه بیانگر اقداماتی است که وی انجام داده است.»

 ماجرای فراکسیون مه‌رویان

غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز خاطره‌ای از احیای مدرسه‌ای در رشته علوم انسانی را روایت کرد و در ادامه یادآور شد همواره خاطرات مربوط به حجت‌الاسلام دعایی را در ذهن دارد و مانند عکسی زیبا در نظر او ماندگار شده است. او همچنین به خاطره دیگری اشاره کرد و گفت: «ایشان در مجلس فراکسیونی به نام فراکسیون «مه‌رویان» دایر کرده بودند و می‌گفتند ما «مه‌رویان» مجلس هستیم.» عضو شورای شهر تهران دیگر سخنگوی این مراسم بود. احمد مسجدجامعی با اشاره به اینکه در خانه دعایی میهمان او بوده، گفت: «در ملاقاتی که به اتفاق خبرنگاران و برخی از مدیران شهری و فرهنگی با دعایی داشتیم نوع برخورد او بیانگر چندین نکته بود؛ اول اینکه او در خانه‌ای زندگی می‌کرد که برخلاف خانه‌های کناری‌اش چیزی حدود 35 سال بازسازی نشده بود. نکته بعدی پذیرایی‌ای بود که وی و خانواده‌اش شخصا از ما انجام دادند. احترام به همسایگان و مهمانان و نوع نگرش ایرانی اسلامی‌ وی از جمله موارد حائز اهمیت بود». او به نوع نگاه دعایی در روزنامه اطلاعات هم اشاره کرد و گفت: «در هیچ شماره روزنامه اطلاعات شما نخواهید دید که عکس یا گزارشی از دعایی منتشر شود. برایم زیبا و لذت‌بخش بود، شخصیتی ایرانی- اسلامی‌ که متعادل و فراتر از عنوان‌ها سعی در مطرح کردن خود ندارد.»

 دعایی بحق فرزند انقلاب است

شهردار تهران در سخنانی که در این مراسم مطرح کرد، با اشاره به خصایص اخلاقی حجت‌الاسلام دعایی گفت: «سیدمحمود دعایی هیچ گاه از اعتدال و انصاف عبور نکرد، ایشان درخصایص اخلاقی نام‌آورند و زبانزد خاص و عام‌.  روزی که جناب آقای دعایی مبارزه را آغاز کردند، من و امثال من در دامن مادر بودیم و بعدها نیز در جنگ تحمیلی مسئولیت پاسداشت دستاورد مبارزات ایشان را بر عهده داشتیم و لذا آشنایی من با آقای دعایی به دهه 70 و زمان حضور من در تهران برمی‌گردد». محمدباقر قالیباف یادآور شد: «ادب،‌ گذشت و متانت ایشان برای امثال من یک درس بوده است، ایشان بحق فرزند انقلاب و دست‌پروده امام(ره) بودند و هستند».

 
حجت‌الاسلام دعایی:

افتخار و پیشینه‌ام در پرتو حضور در کنار خاندان امام راحل است

مدیر موسسه اطلاعات هم با بیان اینکه شرمنده همه بزرگواران و افرادی هستم که در این محفل حضور دارند، گفت: اگر افتخار و پیشینه‌ای دارم هرچه هست در پرتو حضورم در کنار خاندان عزیز امام خمینی(ره) است. ایرنا نوشت؛ حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی افزود: اصرار داشتم این همه عزیز، وقت گرانمایه خود را صرف یک عنصر نالایق و ناشایست نکنند و من با دیدن برخی از مسئولان نظام و انقلاب از خجالت آب شدم. وی با بیان اینکه راضی نبودم این مجلس با حضور بزرگان از دولت و نظام برای من برگزار شود، ادامه داد: اگر من افتخار و پیشینه‌ای دارم هرچه هست در پرتو حضورم در کنار خاندان عزیز امام خمینی(ره) است. دعایی گفت: خاک پا و شرمسار همه شما هستم؛ افراد دیگری در نظام و انقلاب با پیشینه و لیاقت وجود دارند که می‌توانستید از آنها تجلیل کنید. وی افزود: من در گذشته کارگری می‌کردم و به خاطر اینکه خانواده‌ام توان مالی خوبی نداشت، مادرم من را با تنگدستی بزرگ کرد؛ من مجبور بودم سه ماه تعطیلی مدارس به‌عنوان کارگر و شاگرد بنا کار کنم تا بتوانم در مهرماه لباس نو و کتاب بخرم و از این طریق باری از دوش مادرم برمی‌داشتم. دعایی ادامه داد: سال 1359، امام راحل امر فرمودند که من در موسسه اطلاعات به عنوان فردی بی‌طرف و بدون وابستگی به هیچ جناحی فعالیت کنم. در دوران انقلاب شخصیت‌های بزرگی در زندگی من تاثیرگذار بودند و افراد بزرگی را در آن دوران می‌شناختم که باید از آنها تجلیل شود؛ چرا ما نباید به یاد آنها باشیم. وی خاطرنشان کرد: در 35 سال تلاش در موسسه اطلاعات، اقدام‌های خوبی صورت گرفت که این اقدام‌ها حاصل تلاش کسانی است که در این موسسه فعالیت داشته‌اند و نباید نتیجه کار آنها به نام من نوشته شود. من دست همه شما را می‌بوسم.
 

یادگار امام نیز در مراسم تجلیل از حجت‌الاسلام دعایی، او را معتقد به تمام ارزش‌هایی دانست که برای آنها انقلاب شکل گرفت و سپس گفت: اما متاسفانه بسیاری از ما انقلابی بودن را با یکطرفه ماندن و ارزش‌گرایی را با تندخویی یکسان می‌بینیم. آیت‌ا... سیدحسن خمینی در ادامه بیان کرد: درخصوص موسیقی متن فیلم تعبیری وجود دارد که بر اساس آن بهترین نوع موسیقی آن است که شنیده نشود اما در طول فیلم، مخاطب آن را احساس کرده باشد و من نیز به صحت این تعبیر معتقدم؛ موسیقی خوب آن موسیقی است که شنیده نشود اما حضور داشته باشد و احساس و ادراک شود. تفاوت خوبی‌های جناب آقای دعایی نیز با سایرین در این نکته است که خوبی‌های او هیچ‌وقت شنیده نشد، اما احساس شد. وی افزود: همه افراد نام این بزرگوار را به عنوان یک نقطه توأم با صفا، بلندی و رافت و در یک کلام خوبی به یاد می‌آورند اما هیچ‌کدام از ما هیچ‌جا این موسیقی را نشنیده‌ است. یادگار امام یادآور شد: آقای دعایی یک انقلابی است که روزی به این قطار پیوسته که توأم شدن با این مسیر مشکلاتی را داشته است؛ سال‌هایی که او هر روز از نجف به بغداد می‌رفت و برمی‌گشت تا مشخص نشود سخنگوی رادیو «صدای روحانیت مبارز» چه کسی است. دعایی بیش از هر کسی انقلابی بود اما انقلاب سکان و پلکان شخصی او نشده است، در حالی که بی‌تردید هرکس جای دعایی با این سابقه بود ادعاهای فراوانی داشت اما دعایی بی‌ادعا زندگی کرده است.  سیدحسن خمینی سپس به نقل خاطره‌ای درخصوص چگونگی مجاب کردن حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی برای برگزاری این مجلس پرداخت و گفت: دوستی کرمانی دارم که در شب جمعه آخر سال در حرم امام به من گفت می‌خواهیم مجلسی برای نکوداشت آقای دعایی برگزار کنیم، اما لطفا ایشان نداند زیرا چنین مجلسی را قبول نمی‌کند که به او پاسخ دادم من مهره ماری دارم که او (دعایی) حتما قبول می‌کند و آن ارثی است که من از نام امام دارم. اما آقای دعایی با این وجود چندین و چند بار می‌خواستند که بنده را مجاب کنند این جلسه شکل نگیرد و در ابتدای همین جلسه به من گفت من اینجا که نشستم دارم از خجالت آب می‌شوم که من هم به شوخی به ایشان گفتم یک بار هم شما آب شو! وی با بیان اینکه دعایی انقلابی است اما انقلاب را پلکان ترقی شخصی نکرده است، افزود: او چوب خورده اما آن را تبدیل به کینه نکرده است؛ از کسانی که بدی دیده بغض پیدا نکرده و متواضع است اما تواضع او رنگ انظلام (ظلم‌پذیری) ندارد؛ دعایی روی اصول می‌ایستد اما پرخاشجو نیست و اصولگرایی او توام با پرخاش و کینه نبوده است. یادگار امام ادامه داد: آقای دعایی معتقد به تمام ارزش‌هایی است که برای آنها انقلاب شکل گرفت؛ اما متاسفانه بسیاری از ما انقلابی بودن را با یکطرفه ماندن و ارزش‌گرایی را با تندخویی یکسان می‌بینیم. در حالی که مخالفین ما یا عقایدی برای خود دارند یا نهایتا اشتباه می‌‌کنند، ولی به چه حقی نسبت به کسانی که با ما همدل و همراه نیستند محبت نداشته باشیم؟! وی با اشاره به سخن یکی از حضار در جلسه مبنی بر اینکه دعایی هیچگاه تندخو نبوده است، گفت: آقای دعایی که ما از روز اول او را با همین نام خطاب قرار داده‌ایم بعضا تندخو هم بوده است، اما در مسیری که انتخاب می‌کند برای محبت بیش از تندخویی ارزش قائل است.

منبع: آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین