|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۷
کد خبر: ۴۷۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
هاشمی بیان کرد: آن چنان که حذف مالاریا درجمهوری اسلامی ایران که در سال های طولانی به هیچ وجه در تصور کارشناسان و مدیران سازمان جهانی بهداشت نمی گنجید، در شرف به بار نشستن است، آنهم در مجاورت ایالت بلوچستان کشور پاکستان که از آلوده ترین مناطق به شمار می رود.
  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ازطریق مدیریت صحیح منابع، تلاش موثر کارکنان و برنامه ها و حمایت همه جانبه مدیران استانی، زمینه حذف مالاریا در کشور فراهم شده است.

دکترسید حسن هاشمی روز چهارشنبه درپیامی به همایش بین المللی روز مالاریا دربوشهر که توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان خوانده شد، افزود: درایران وضعیت ناهمگون انتقال مالاریا و توقف انتقال محلی آن دربیش از 90 درصد مناطق، این بیماری را در بسیاری از استان ها به یک مشکل فراموش شده تبدیل کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین مهاجرت های کنترل نشده از مرزهای شرقی و گسترش آثار آن به تمام مناطق کشور، شرایط را برای حذف مالاریا بسیار دشوار کرده است اما این مشکلات با وجود بهره مند نبودن از ردیف اختصاصی بودجه، به شکل قابل توجهی تقلیل یافته و زمینه حذف مالاریا در کشور فراهم شده است.

هاشمی یادآورشد: یکی از مسائل جدی درحوزه بهداشت و مهمترین بیماری انگلی درتعدادی از کشورهای جهان بویژه درمناطق گرمسیری، مالاریا است و براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت درسال گذشته میلادی، 103 کشور جهان همچنان برای این بیماری اندمیک به شمار می رود و دراین سال 198 میلیون مورد بیماری در جهان گزارششد که منجر به مرگ 528 هزار نفر شده است.

وزیر بهداشت اظهارکرد: درایران نیز این بیماری از سال های دور وجود داشته و پزشکان با آن آشنا بوده اند، موارد بومی مالاریا (ناشی از انتقال محلی عفونت) درجنوب و جنوب شرق کشور از جمله استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش گرمسیری استان کرمان (هفت شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت) دیده می شود.

وی با اشاره به روز جهانی مالاریا افزود: روز جهانی مالاریا، فرصت مناسبی برای تبادل بیشتر تجربیات کشورها در زمینه کنترل این بیماری، حمایت از تلاش های انجام شده، ارائه نتایج مطالعات و کشف داروها و حشره کش های جدید در سراسر جهان است.

هاشمی بیان کرد: آن چنان که حذف مالاریا درجمهوری اسلامی ایران که در سال های طولانی به هیچ وجه در تصور کارشناسان و مدیران سازمان جهانی بهداشت نمی گنجید، در شرف به بار نشستن است، آنهم در مجاورت ایالت بلوچستان کشور پاکستان که از آلوده ترین مناطق به شمار می رود.

وزیر بهداشت دراین پیام ضمن قدردانی از هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد و نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران به پاس حمایت هایشان از برنامه حذف مالاریا، پیشرفت های به دست آمده در پنج سال اخیر را به روسای دانشگاه های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی و مجموعه تحت مدیریتشان تبریک گفته است.

وی افزود: براساس گزارش های دریافتی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور، موارد بومی مالاریا در پنج سال گذشته از 11 هزار نفر به 246 مورد در پایان سال 1393 کاهش یافته که موفقیت بزرگی برای کشور محسوب می شود و بزودی شاهد روزی باشیم که موردی از مالاریای بومی در کشور گزارش نشده و گواهی حذف مالاریا توسط مراجع رسمی بین المللی به نام جمهوری اسلامی ایران صادر شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین