|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۶
کد خبر: ۴۷۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
اين يک توافق ١٠ ساله نيست و تا ابد ادامه خواهد داشت. ما بر تاسيسات آنها نظارت داريم».همچنين بهروز کمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران در واکنش به سخنان «کري» در مصاحبه با خبرگزاري صداوسيما، گفت: «اين موضوعي بسيار عادي است.
 براساس برنامه‌ای که پیش‌از‌این اعلام شد، مذاکرات میان نمایندگان سیاسی​ ایران و کشورهای موسوم‌به گروه ۵+۱، روز سه‌شنبه در نیویورک پایان یافت و قرار است از هفته آینده، نگارش متن توافق نهایی، در «وین»، پایتخت اتریش، ​ادامه پیدا کند. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان که در نیویورک به‌سر می‌برد، کار نگارش پیش‌نویس متن توافق جامع را آهسته و پیوسته خواند و گفت: «درحال پیشرفت هستیم و امیدواریم بتوانیم این کار را در موعد مقرر به پایان برسانیم.» به گزارش ایسنا، سید‌عباس عراقچی افزود: «هنوز درباره بعضی‌ موارد، مثل ادبیات نگارش و برخی‌ مسائل اختلافِ نظر وجود دارد و هنوز مواردی که در کروشه یا پرانتز قرار دارند، تعدادشان زیاد است.» معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه، در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا، که از بازرسی‌های ابدی در ایران خبر داده بود، گفت: «فکر نمی‌کنم خیلی‌چیز عجیب‌وغریبی باشد، این یکی ‌از اصول اولیه اِن‌پی‌تی ‌است؛ براین‌اساس، کشورهایی که به اِن‌پی‌تی‌ ملحق می‌شوند، از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار می‌شوند، فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود را دنبال می‌کنند و در مقابل، بازرسی‌های آژانس و اعتمادسازی به آژانس را می‌پذیرند».

او تأکید کرد: «اینکه نظارت‌هایی وجود داشته باشد که از صلح‌آمیز‌بودن این برنامه‌ها اطمینان حاصل شود، یکی‌ از اصول اولیه اِن‌پی‌تی‌ است و ما سال‌هاست به اِن‌پی‌تی ‌پیوسته‌ایم و براین‌اساس، یک موافقت‌نامه پادمان میان ایران و آژانس امضا شده که دائمی است و این چیز عجیب‌و‌غریبی نیست. عراقچی افزود: در مذاکرات نیز بحث نظارت‌ها یکی ‌از بخش‌های جدی برای ماست و آنچه جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به‌طرف مقابلش عرضه می‌کند، اعتماد‌سازی است». او تأکید کرد: «ما هیچ امتیاز خاصی‌ نمی‌دهیم و در مقابل، آنها غنی‌سازی، آب سنگین و ادامه برنامه‌های ما را در خیلی‌ از حوزه‌ها می‌پذیرند، همکاری‌ها و رفع تحریم‌ها را می‌پذیرند و ما در مقابل، اعتمادسازی را مقداری بیشتر می‌کنیم».پيش از اين «جان کري»، وزير خارجه آمريکا در مصاحبه با شبکه ١٠ تلويزيون رژيم اسرائیل، گفته بود: «پارامترهاي توافقي که در حال کار روي آن هستيم به غرب اجازه دسترسي به تاسيسات هسته‌اي کليدي جمهوري اسلامي ايران را مي‌دهد که بيش از ١٠ يا ١٥ سالي که رايزني کرده‌ايم، ادامه خواهد داشت». او در ادامه افزوده «بازرسان ما هر روز آنجا (ايران) خواهند بود.

 اين يک توافق ١٠ ساله نيست و تا ابد ادامه خواهد داشت. ما بر تاسيسات آنها نظارت داريم».همچنين بهروز کمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران در واکنش به سخنان «کري» در مصاحبه با خبرگزاري صداوسيما، گفت: «اين موضوعي بسيار عادي است؛ زيرا اين جمله درباره خود آمريکا هم صدق مي‌کند چراکه اين کشور هم عضو پروتکل الحاقي است و علي‌الابد تحت بازرسي خواهد بود همچنان که ايران بدون پروتکل الحاقي و حتي در چارچوب پادمان از تاسيساتش بازرسي مي‌شود. پس اين موضوع خيلي عجيبي نيست منتها با زرنگي مطرح کرده است تا بتواند از آن بهره‌برداري سياسي کند. شيطنت رسانه‌هاي آمريکايي نيز سبب برجسته‌کردن اين موضوع بسيار ساده و معمولي شده است». همچنین معاون وزیر امور خارجه که با خبرگزاری صداوسیما در نیویورک گفت‌وگو می‌کرد، به لزوم تصویب پروتکل الحاقی از سوی قوه‌مقننه نیز اشاره کرد و گفت: «یکی ‌از مواردی که موضوع مذاکره است، پروتکل الحاقی است که اگر مجلس شورای اسلامی بپذیرد، پروتکل الحاقی هم اجرایی خواهد شد و آن‌هم هیچ‌چیز عجیب‌و‌غریبی نیست».

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین