کد خبر: ۴۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
سپس زماني كه اتومبيل‌هاي همراهان هاشمي از دانشگاه خارج مي‌شد، دانشجويان با دادن شعارهايی مانند «درود بر هاشمي» موافقت خود را با حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در دانشگاه ابراز كردند.
  «بايد با آزادي، ادب، منطق و با پذيرش نظر اكثريت، وحدت خود را حفظ كنيم.» اين جملات مرهمي بر 8 سال گذشته دانشجويان و اساتيد ميانه‌روي دانشگاه اميركبير بود كه آيت‌ا... هاشمي با بيان آن لبخند را به آنها هديه داد. ديروز اتومبيل‌هاي سفيدي كه از زير پل كالج رد مي‌شدند با نگاه كنجكاو عابران همراه بودند زیرا بسياري از افراد خبر داشتند قرار است روز دوشنبه شخصيت بزرگی در دانشگاه اميركبير سخنراني كند كه مخالفاني هم دارد؛ آن مخالفان نفعي از اعتدال و ميانه‌روي نداشتند و خيلي زود يعني يك روز يا شايد بيشتر از يك روز مانده به حضور آيت‌ا... هاشمي در دانشگاه اميركبير هويت خود را فاش كردند.
 
  آيت‌ا... هاشمي مي‌دانست روز دوشنبه دانشگاه اميركبير روال طبیعی همیشه را نخواهد داشت. ديروز دانشگاه ميزبان اعتدال بود؛ همان دانشگاهي كه طعم تندروي را هم کمی چشیده بود. ديروز حضور آيت‌ا... هاشمي مرهمي بر زخم‌هاي 8 سال گذشته به جايگاه رفيع این دانشگاه بود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ديروز براي آنها از شرايطي گفت كه پس از راي مردم در 24خرداد در كشور پديدار شد، براي آنها از لزوم صبوري در برابر مشكلات گفت و البته مي‌دانست ميزاني از آن را در سال‌هاي قبل امتحان كرده‌اند. برايشان از پرونده هسته‌اي صحبت كرد كه اعتدال آن را در مسير پيروزي قرار داد و مهم‌تر از همه از وحدت گفت كه بايد علاوه بر كشور در منطقه و جهان هم حاكم شود.

 بايد وحدت خود را در كشور حفظ كنيم

 اگرچه در بين دانشجويان اميركبير عده‌اي بودند كه سخنراني آيت‌ا... هاشمي را برنمي‌تابيدند، اما نتوانستند خللي در مراسم ايجاد كنند. هاشمي هم در ابتداي سخنراني‌اش از وحدت صحبت كرد. او با اشاره به حوادث اخير در منطقه اظهار کرد: ما بايد هوشيار باشيم و وحدت خود را در كشور حفظ كنيم. استكبار آنطور كه مي‌خواست، نتوانست دنيا را بسازد، بنابراين اكنون اقدامات جديدي را آغاز كرده است. هاشمي افزود: وجود كشورهاي قدرتمند و بزرگ در منطقه خاورميانه به نفع استكبار نيست به‌ويژه كه آن كشور آزادمنش بوده و به آنها وابستگي نداشته باشد. وي با اشاره به حوادث سوريه، عراق و يمن تصریح کرد: عربستان در خدمت استكبار است. مصر هم كه روزگاري دژ مقابل اسرائيل بود در شرايط فعلي قرار گرفته است، پاكستان نيز درگير مسائل داخلي خود است. از اقدامات كنگره اينگونه برمي‌آيد كه آنها دنبال تجزيه عراق، سوريه و يمن هستند. در گذشته اين صحبت‌ها درباره ايران هم مطرح بود، اما ايران كشوري بسيار مستحكم است و شرايطي مثل سوريه و عراق ندارد.

ايران تنها لنگرگاه مطمئن منطقه است كه مي‌تواند امنيت منطقه را حفظ كند. آیت‌ا... هاشمي بیان کرد: وظيفه ما اين است كه به شعار سال يعني همدلي و همزباني توجه كرده و نگذاريم جامعه دچار تشتت شود. در هر جامعه‌اي تفكرات، خواسته‌ها و مذاهب و قوميت‌هاي مختلف و همچنين نارضايتي‌هايي وجود دارد اما ما بايد هوشيار باشيم و وحدت و همدلي را به عنوان يك نياز واقعي حفظ كنيم. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه دولت مبارزه خوبي در دنيا شروع كرده است، افزود: اكنون اكثريت كشورهاي دنيا متوجه شده‌اند كه منطق ما صلح است و ما دنبال استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي هستیم. البته كنگره آمریکا و لابي رژیم صهیونیستی عليه ما فعال شده‌اند، بنابراين ما در داخل كشور نبايد براي كساني كه در جهت گرفتن حق مردم ما تلاش مي‌كنند مشكل درست كنيم. آیت‌ا... هاشمي در بخشی ديگر از سخنان خود با تاكيد بر اينكه بايد منطق در اختلاف‌نظرها حاكم شود، گفت: اگر اختلافات مناسب بيان شود مشكلات حل مي‌شود. در انتخابات نمي‌توانيم بگوييم همه به يك جا راي دهند. بايد با آزادي، ادب، منطق و با پذيرش نظر اكثريت، وحدت خود را حفظ كنيم. در اين فضا اگر تحريم‌ها هم رفع نشد ما مسير خود را ادامه مي‌دهيم ولي اگر تحريم‌ها رفع شد، خواهيم ديد چه فضايي براي توسعه كشور فراهم مي‌شود. وي همچنين خاطرنشان كرد: در كشور ما مشكل تورم و بيكاري وجود دارد كه از دل اين مشكلات فساد بيرون مي‌آيد. ما وظيفه داريم موقعيت منطقه، جهان و كشور خود را براي مردم توضيح دهيم و البته نشاط سياسي مردم را نگيريم و آنها را نگران نكنيم، تا از اين گردنه عبور كنيم. عبور كردن از اين گردنه سخت نيست و به آمادگي خدمت به مردم بستگي دارد.
 سر ما براي حاشيه‌ها درد مي‌كرد
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام روز گذشته درحالي در دانشگاه اميركبير به سخنراني مي‌پرداخت كه عده‌اي از دانشجويان به مخالفت با او آمده بودند. با اين حال آيت‌ا... هاشمي در بخشي از صحبت‌هاي خود، گفت که من از دو سه سال پس از تاسيس دانشگاه اميركبير با اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه در ارتباط بودم و براي سخنراني به اين دانشگاه مي‌آمدم كه همه آن سخنراني‌ها مساله‌ساز مي‌شد. زيرا يكسو دانشجويان انقلابي، اسلامي و ملي بودند و در سوي ديگر دانشجويان ماركسيست و سوسياليست كه البته دانشجويان طرفدار شاه نيز حضور داشتند. من در ورود و خروج خود به دانشگاه و در حين سخنراني اين چهره‌ها را مي‌ديدم. هاشمي افزود: وقايعي كه آن موقع اتفاق مي‌افتاد براي من شيرين بود زيرا سر ما براي آن سخنراني‌ها و مسائل حاشيه آن درد مي‌كرد.

 معلم بايد شاداب باشد

آيت‌ا... هاشمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به روز معلم و ارزش علم، اظهار کرد: نخستين مقام معلم متعلق به شخص خداوند است و خداوند بزرگ‌ترين مقام براي فضيلت‌ها براي انسان را علم و دانش قرار داده است. خداوند همه اسماء را به آدم آموزش داده و اين استعداد را در انسان قرار داده تا علم بي‌نهايت را دنبال كند. اين علم بي‌نهايت است و هر چه پيش مي‌رويم مسائل علمي جديدتري پيش مي‌آيد و تا قيامت هم مسير علم دنبال مي‌شود. كسي هم از روز قيامت و ظهور امام زمان(عج) خبر ندارد و هركس براي ظهور امام زمان وقت تعيين كند، دروغگوست. انسان با ملائكه در علم‌جويي و تكليف‌محوري تفاوت دارد و خداوند در زمان خلقت آدم به فرشته‌ها فهماند كه علم آنها محدود است ولي انسان اينگونه نيست. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: متاسفانه مشكلاتي در كشور داريم كه بايد حل شود. من تاكيد مي‌كنم معلمان بايد آنقدر شاداب باشند تا شادابي را به فرزندان ما هديه دهند و از مهم‌ترين وظيفه ما در حكومت اسلامي اين است كه مقام شايسته معلم را مراعات كنيم، در اين صورت ما سرآمد دانش جهان مي‌شويم.

  جايگاه شهيد مطهري نزد امام

آيت‌ا... هاشمي در بخش ديگري از اظهارات خود با تاكيد بر اينكه شهيد مطهري از نخبگان تاريخي، علمي و اسلامي كشور ما بود، گفت: وي به مسائل اجتماعي آشنايي داشت و درباره آنها تحليل‌هاي خود را ارائه مي‌كرد. وي به دنبال پاسخ به شبهات ديني و دفاع از اسلام بود. امام(ره) درباره شهيد مطهري اظهار كردند كه من همه آثار وي را تاييد مي‌كنم در واقع امام خميني تفكر شهيد مطهري را تاييد كرده بود. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين اضافه کرد: در دوران مبارزات انقلابي، شهيد مطهري مسئوليت يافت تا بنيان‌هاي علمي، اسلامي و ملي را تبيين كند و پلي بين دانشگاه و مدارس ديني باشد. آيت‌ا... بهشتي، باهنر و گل‌زاده غفوري هم مسئول فراهم كردن بخش‌هاي زيربنايي آموزش جامعه بودند. من و حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي هم حالت تهاجمي مبارزه را بر عهده گرفته بوديم و مسئوليت آن بخش را داشتيم. وي با اشاره به حوادث روزهاي منتهي به انقلاب اسلامي، تصريح كرد: شهيد مطهري پيش از پيروزي انقلاب به ديدار امام در پاريس رفت و درباره شوراي انقلاب با ايشان صحبت كرد. امام در آنجا به شهيد مطهري گفتند كه بايد اين شورا رسميت پيدا كند و حكم اين شورا را هم همان‌جا به شهيد مطهري دادند. ابتدا پنج نفر به عضويت اين شورا درآمدند و سپس با پيشنهاد اين پنج نفر، اعضاي شورا به 15نفر رسيد. در روزهاي نزديك به پيروزي انقلاب، كشور از لحاظ رسمي بي‌صاحب شده بود اما با پيش‌بيني امام و مبارزين، شوراي انقلاب مسئوليت را بر عهده گرفت و اجازه نداد كشور دچار تشتت شود. شهيد مطهري در واقع واسطه آوردن حكم امام درباره شوراي انقلاب به ايران بود. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان افزود: التقاطي‌ها و چپي‌ها خشم شهيد مطهري را به دل گرفته بودند و در نخستين فرصت وي را از انقلاب گرفتند، البته پيش از او شهيد قرني را ترور كردند. در آن روزها فضا خيلي آزاد بود و هر گروهي نشريه داشت و اظهارنظر مي‌كرد و شهيد مطهري به همه شبهات آنها پاسخ مي‌گفت.

 مخالفان اندك، محو حاميان اعتدال
تالار اجتماعات مركزي دانشگاه صنعتي امير كبير دیروز با حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام روز متفاوتي را تجربه كرد. درحالي كه آيت‌ا... اكبر هاشمي‌رفسنجاني، در تالار اجتماعات مركزي دانشگاه اميركبير درحال سخنراني براي اساتيد اين دانشگاه به مناسبت روز استاد بود، دانشجويان دانشگاه اميركبير در بيرون اين تالار دست به برگزاري تجمع زدند. اين دانشجويان به دو گروه تقسيم شده بودند؛ منتقدان آيت‌ا... هاشمي پلاكاردهايي با مضامين «رابطه روز معلم با رأس فتنه را بيابيد»، «فتنه‌گر حيا كن دانشگاه را رها كن»، «سياست فرمايشي و سفارشي جايگزين برنامه‌هاي دانشگاه شده است»، «ستاد تحريف امام و انقلاب»، «سخنران مراسم روز دانشگاه»، ‌«روز معلم را در دانشگاه به پادگان نظامي تبديل نكنيم» در دست داشتند. در مقابل دانشجويان موافق حضور هاشمي در دانشگاه پلاكاردهايي كه روي آن نوشته شده بود «دوره دروغگويان به پايان رسيده»، «دانشجو مي‌ميرد ذلت نمي‌پذيرد» در دست داشتند و شعر «يار دبستاني» را مي‌خواندند. بعد از پايان سخنراني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير با خواندن شعر يار دبستاني و فرستادن صلوات منتظر خروج آيت‌ا... هاشمي از سالن سخنراني بودند. سپس زماني كه اتومبيل‌هاي همراهان هاشمي از دانشگاه خارج مي‌شد، دانشجويان با دادن شعارهايی مانند «درود بر هاشمي» موافقت خود را با حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در دانشگاه ابراز كردند. اين درحالي بود كه هاشمي پيش از آن از در ديگر دانشگاه خارج شده بود.
 
منبع: آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین