|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۴۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
طیب نیا تمایلی به شلوغ کاری رسانه ای و تبلیغ اقدامات خود ندارد. با این وجود، ظریف و همکارانش، وقتی رشد اقتصادی کشور بدون توجه به نتیجه مذاکرات را به عنوان پشتوانه در اختیار داشته باشند - که دارند - از قدرت چانه زنی بیشتری برخوردار خواهند بود.
وضعیت اقتصادی کشور از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید، به اذعان قریب به اتفاق کارشناسان و ناظران منصف با تغییری محسوس، رو به بهبودی گذاشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، آمارهای اقتصادی و وضعیت زندگی مردم در مدت نزدیک به دوسال گذشته، موید این امر است.  مهار تورم و کاهش نزدیک به 30 نرخ درصدی آن، کاهش آمار بیکاری، افزایش سرمایه گذاری های داخلی و به ویژه خارجی، مهار نرخ ارز و ثابت نگه داشتن آن در طول نزدیک به دو سال، مثبت شدن رشد اقتصادی و به طور کلی خروج اقتصاد کشور از رکود، مهم ترین دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم است که حتی از وعده های رییس جمهور در سال 92 نیز فراتر رفته است.

این توفیقات اقتصادی در حالی محقق شده است که در این مدت، تیم مذاکره کننده کشورمان مشغول رایزنی های فشرده هسته‌ای با کشورهای 5+1 بوده و این مذاکرات با دو توفیق مهم – توافق ژنو و بیانیه سوییس – همچنان ادامه دارد.

نکته قابل توجه در توفیقات اقتصادی دولت یازدهم این است که هنوز نتیجه نهایی مذاکرات که رفع تمامی تحریم ها و ورود بدون محدودیت به بازارهای جهانی است محقق نشده است.

با این وجود، کمتر کسی در طول فعالیت دولت تدبیر و امید به این موضوع توجهی نشان داده است. این ماجرا، فضا را برای منتقدان دولت باز گذاشته و آنها به طور مداوم این اتهام را به دولتی ها وارد کنند که امور کشور معطل مذاکرات مانده است!

عدم اطلاع رسانی تبلیغاتی و هیاهو درباره دستاوردهای اقتصادی دولت، مستقل از نتیجه مذاکرات هسته ای، تا حدی به شخصیت وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید نیز مربوط است. علی طیب نیا، همواره با آرامش خود شناخته شده است؛ در طول مدت فعالیت خود به عنوان وزیر، هیچ گلایه ای از وضع موجود نکرده و بدون جوسازی صرفا به پیاده سازی پروژه های اقتصادی خود پرداخته است.

عجیب است که وزیر "آرام" کابینه امید، بیشترین هجمه ها را از سوی تندروهای مخالف دولت متحمل شده و همین حالا او رکورددار تعداد و سرعت دریافت کارت زرد از مجلس به شمار می رود. با این وجود حتی منتقدان تندروی دولت نیز به توفیقات وزیر اقتصاد که تجلی آن در امور روزانه مردم قابل رویت است، اذعان دارند.

نکته دیگری که در زمینه توفیقات اقتصادی دولت قابل ذکر است، ایجاد پشتوانه ای محکم و قابل اتکا برای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان است. ناگفته پیداست ظریف و همکارانش، وقتی رشد اقتصادی کشور بدون توجه به نتیجه مذاکرات را به عنوان پشتوانه در اختیار داشته باشند از قدرت چانه زنی بیشتری برخوردار خواهند بود.

اما همان گونه که گفته شد، پرهیز وزیر اقتصاد از شلوغ کاری رسانه ای و مخالفت او با امور تبلیغاتی و نمایشی، باعث شده است تا برخی فراموش کنند همین توفیقات اقتصادی، بی توجه به نتیجه مذاکرات به دست آمده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین