|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۴۷۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
او در همین حال گفت: در اینکه اسد چگونه برکنار خواهد شد، نظرات مختلف وجود دارد. ایران در میان است و حمایت روسیه مطرح است. اما جان کری وزیر خارجه آمریکا می گوید آینده سوریه با بشار اسد متصور نیست.
'مولود چاوش اوغلو' وزیر خارجه ترکیه ادعاهای احتمال ورود ارتش ترکیه به همراه نظامیان آمریکایی به خاک سوریه را رد کرد و گفت: تصمیمی درخصوص ورود نظامیان ترکیه و آمریکایی به سوریه اتخاذ نشده است.

 وزیر خارجه ترکیه در پی ادعاهای برخی رسانه های خارجی و داخلی درخصوص توافق آنکارا و ریاض درخصوص اقدام مشترک دو کشور برای براندازی دولت بشار اسد در سوریه و ورود نظامیان آمریکایی به ترکیه برای آموزش معارضان سوری در این کشور، این مطلب را در گفت وگو با شماری از نمایندگان رسانه های ترکیه در آنکارا عنوان کرد.

به نوشته شماره روز شنبه روزنامه 'ینی شفق' نزدیک به دولت آنکارا، وی گفت: موضع اعزام مستقیم نظامیان آمریکایی و ترکیه ای به سوریه مطرح نیست ولی مشاوره نظامی می تواند باشد.

او درهمین حال تصریح کرد؛ درحال حاضر تصمیمی درخصوص ورود نظامیان ترکیه و آمریکا به سوریه اتخاذ نشده و این مساله مربوط به دو کشور نیست، بلکه در ارتباط با ائتلاف 60 کشور می باشد.

'چاوش اوغلو' با اشاره به اینکه یک گروه هسته ای در درون این 60 کشور است، گفت: اگر چنین تصمیمی باشد، در داخل ائتلاف خواهد بود و نباید انتظار داشت که دو کشور و یا به تنهایی ترکیه وارد عمل شود. این رهیافت صحیحی نیست.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد؛ برای مقابله با حملات هوایی دولت سوریه علیه معارضان، بایستی سامانه هشدار سریع تشکیل شود.

'چاوش اوغلو' در پاسخ به اینکه برنامه آموزش و تجهیز معارضان سوری کی شروع خواهد شد، گفت: برنامه نهم ماه می جاری (هفته آینده) شروع می شود. البته موضوع انتقال داوطلبان و تجهیزات نظامی زمان بر خواهد بود.

او با رد اختلاف نظر سیاسی و یا موانع دیگر بر سر راه شروع این برنامه بطور مشترک با آمریکا گفت: سامانه لازم برای اینکار در ترکیه فراهم شده است و در اولین مرحله 300 نفر و سپس به طور مرحله با افزوده شدن تعداد نفرات، این رقم به دو هزار نفر خواهد رسید.

'چاوش اوغلو' در پاسخ به اینکه آیا آنکارا در خصوص آینده بدون بشار اسد در سوریه با آمریکا به توافق رسیده است؟ گفت: ما درخصوص تاسیس آینده ای بدون اسد در سوریه با آمریکا همفکر هستیم. نیروهایی که آموزش و تجهیز می شوند هم با داعش و هم با نیروهای رژیم سوریه مبارزه خواهند کرد. اعمال فشار بر روی رژیم سوریه افزایش یافته و در چارچوب توافق ژنو، برای راه حل سیاسی، مذاکرات تشویق خواهد شد. اما راه حل بدون اسد، قطعی است.

او در همین حال گفت: در اینکه اسد چگونه برکنار خواهد شد، نظرات مختلف وجود دارد. ایران در میان است و حمایت روسیه مطرح است. اما جان کری وزیر خارجه آمریکا می گوید آینده سوریه با بشار اسد متصور نیست.

'چاوش اوغلو' در پاسخ به اینکه آیا ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شده و منطقه امن تشکیل خواهد شد؟ گفت: آنکارا از همان ابتدای بحران بر لزوم تشکیل مناطق امن در درون خاک سوریه تاکید می کند. برای کسانی که آموزش و تجهیز می شوند، البته یک منطقه امن در درون سوریه لازم است. ترکیه خواهان تشکیل منطقه امن است ولی در خصوص تامین امنیت این مناطق، نظرات متفاوتی وجود دارد.

وزیر خارجه ترکیه در خصوص واکنش دولت بشار اسد و کشورهایی مانند ایران به عملیات موسوم به شاه فرات برای انتقال نظامیان ترکیه و امانات مقبره سلیمان شاه در عمق 38 کیلومتری مرز ترکیه در داخل خاک سوریه و اقدام این کشورها در نزد مراجع بین المللی در شکایت از تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه، گفت: در این خصوص هنوز تحولی نیست و ترکیه وقتی این عملیات را انجام داد به شمار زیادی از کشورها اطلاع داد. آمریکا، انگلیس و کشورهای هم پیمان و با کشورهای حوزه خلیج فارس این موضوع را در میان گذاشتیم.

او مدعی شد این عملیات برگرفته از حقوق بین المللی و قراردادهای بین المللی و دو جانبه ترکیه با سوریه بود و ترکیه با این عملیات ناقض حقوقی نشده است. سوریه نیز اعتراضی داشت ولی دنبال مساله را نگرفت.

چاوش اوغلو در خصوص رهیافت ترکیه در مبارزه با داعش در عراق، گفت: هنوز در این خصوص موفقیت جدی حاصل نشده است که دلیل آن نیز وجود نیروهای متفاوت پیشمرگه کرد و مبارزان شیعی می باشد. مبارزه اصلی را اینها دارند که البته این روش مبارزه سالمی نیست. بایستی ارتش عراق تجدید ساختار و تقویت شده و نفوذ مبارزان شیعی کاهش یابد. در موصل براینکه در پاکسازی داعش موفق بود، بایستی حمایت و اعتماد سنی ها را جلب کرد. نیروی ملی موصل درحال شکل گیری است و ترکیه نیز در خصوص آموزش و تجهیز این نیرو کمک می کند. مرکزی در 25 کیلومتری موصل برای اینکار تخصیص داده شده است. بایستی با تقویت نیروی ملی موصل، آن را در مبارزه با داعش وارد میدان کرد. ترکیه تاکنون 1600 پیشمرگه کرد را آموزش داده و تجهیز کرده است.

وی در خصوص روابط آنکارا با دولت جدید در بغداد گفت: سفر ابراهیم جعفری به آنکارا، فصل تازه ای در روابط دو کشور شروع کرد. اما در عمل هنوز مشکلاتی است و ترکیه بهبود روابط دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق را تشویق می کند. هر دو طرف رهیافت صمیمی ترکیه را در این زمینه می بینند.

در دوره اخیر به دنبال سفرهای اردوغان به عربستان و کویت و فشرده شدن مناسبات دیپلماتیک ترکیه با کشورهای حوزه خلیج فارس و حمایت ترکیه از تجاوز عربستان به یمن، تحلیل های مختلفی در محافل رسانه ای و سیاسی ترکیه در خصوص اینکه مرحله بعدی هم پیمانی ترکیه و کشورهای سنی در سوریه خواهد بود، مطرح است.

احیای دوباره طرح آنکارا در تشکیل منطقه امن در داخل خاک سوریه و به همین منظور احتمال ورود ارتش ترکیه به خاک آن کشور و همداستانی این کشور با ناتو و عربستان در این راستا از جمله این گمانه زنی هاست.

روز گذشته نیز رسانه های ترکیه خبر دادند در چارچوب همکاری آنکارا و واشنگتن برای آموزش و تسلیح تروریست های که از آنها به نام «معارضان مسلح در سوریه» یاد می شود، 123 نظامی آمریکایی همراه با تجهیزات و سلاح وارد ترکیه شدند.

روزنامه حریت نوشت: 83 نظامی آمریکایی روز پنجشنبه وارد پایگاه هوایی «اینجرلیک» در استان جنوبی آدانا و 40 تن دیگر نیز وارد پایگاه نظامی «هیرفانلی» در بخش مرکزی ترکیه شده اند و روند انتقال سلاح های آمریکایی به پایگاه هوایی اینجرلیک نیز ادامه دارد.

اما رسانه های ترکیه امروز شنبه گزارش دادند : پنتاگون وزارت دفاع آمریکا این خبر را تکذیب کرده است.

مهرماه سال گذشته مقام های ترکیه و آمریکا اعلام کردند که در مورد آموزش نظامی و تسلیح گروه تروریستی موسوم به «معارضان سوری» به توافق رسیدند.

آمریکا و ترکیه از این گروه های تروریستی به عنوان «مخالفان میانه رو» که در سوریه علیه دولت می جنگند، یاد می کنند.

محل آموزش افراد یاد شده شهرستان هیرفانلی در استان «کرشهیر» در آناتولی مرکزی تعیین شده و در مرحله نخست 2 هزار نفر در قالب گروه های 200 نفره مورد آموزش قرار خواهند گرفت.

از آغاز بحران در سوریه تاکنون ترکیه، آمریکا و برخی کشورهای عربی منطقه با حمایت از گروه های معارض سوری با هدف سرنگونی حکومت سوریه، موجب پدید آمدن فضایی برای تشکیل گروه های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره شده اند که در حال حاضر امنیت منطقه را هدف قرار داده اند.

بسیاری از مخالفان دولت ترکیه، مقام های این کشور را به حمایت، تجهیز و پشتیبانی از گروه های تروریستی در سوریه متهم می کنند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین