|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۴۷۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
معاون حقوقی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه بر اساس قوانین بین الملل تغییر هر نوع هویت ملی کشوری برای دیگر کشورها بار مسوولیتی ایجاد می کند گفت: مسوولان کشورمی توانند در برابر تغییر نام خلیج فارس به دادگاه لاهه شکایت کنند.
الهام امین زاده روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز ملی خلیج فارس که به همت گروه بین المللی پیشگامان صنعت در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد، افزود: سازمان ملل آبراهی که فلات ایران را از شبه جزیره عربستان جدا می کند به صورت رسمی به نام خلیج فارس شناخته است.

وی با اشاره به اینکه برخی در سال های اخیر در تلاشی مذبوحانه در صدد جعل نام خلیج فارس هستند، یادآور شد: کهن سرزمین کشور ایران از دیرباز رقیبانی داشته و خواهد داشت که با ضربه زدن به فرهنگ و هویت کشور خواهان آن هستند تا تعرضات خود را در عرصه بین الملل نهادینه کنند.

امین زاده افزود: در طول تاریخ این تعرضات به صورت مستقیم و گاه غیرمستقیم با نیت انکار مظاهر فرهنگی و ملی کشورمان بوده است.

وی با اشاره به اینکه آنها مبالغ بسیاری در این مسیر هزینه کرده اند، گفت: در این راستا حتی مراکز علمی جهانی را نیز به انکار مظاهر هویتی ملی ایران در سطح جهانی با پرداخت هزینه های کلان واداشته اند.

امین زاده اظهار کرد: براساس مدارک و مستندات تاریخی بسیاری از دولت ها در واکنش های جدی این حرکت را تایید نکرده و نامی را که از دوران باستان به نام خلیج فارس اعلام شده است، تایید کرده اند.

وی افزود: در طول تاریخ نام خلیج فارس همیشه ثابت بوده و هیچ حکومتی حتی اعراب و عثمانی ها تلاشی برای تغییر نام آن نداشته اند.

امین زاده با تاکید بر تاسی ایرانیان از سیره پیامبر اکرم(ص) گفت: بنا به فرمایشات رسول اکرم(ص) که وطن دوستی از نشانه های ایمان است، ایرانیان نیز چه در داخل و چه در خارج از کشورهمیشه در تلاش بودند از وطن خود دفاع کنند.

امین زاده یادآور شد: در دهه 50 میلادی و بعد از ملی شدن صنعت نفت شرکت نفت ایران و انگلیس برای جبران شکست از ایران در ملی شدن صنعت نفت، پروژه ای را برای تغییر نام خلیج فارس آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه از دهه 60 میلادی نام مجعول خلیج عربی در کتابه هایی مطرح شد گفت: جمال عبدالناصر رییس جمهوری دهه 50 میلادی مصر در مخالفت با رژیم پهلوی نام مجعول خلیج عربی را مطرح کرد.

امین زاده گفت: بعدها رژیم بعث عراق نیز با روحیه افراطی عربی و همچنین با تهیه نقشه های دروغین، نام مجعول خلیج عربی را ترویج داد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملل تمام این اسناد و نقشه ها را حذف کرد گفت: در سال 1991 سازمان ملل متحد بابت اشتباهات ثبت شده در اسناد خود و استفاده از نام مجعول خلیج عربی به صورت رسمی از ایران عذرخواهی کرد.

وی تصریح کرد: مسولان کشوری باید با استفاده از تمام ظرفیت های حقوقی، علمی و رسانه ای آماده مقابله با شرکت ها و کسانی باشند که نام مجعول خلیج عربی را به کار می برند.

معاون حقوقی رییس جمهوری تصریح کرد: در حال حاضر با همگرایی با کشورهای حوزه خلیج فارس و با استفاده از روابط دیپلماتیک، برخی ها را متوجه این موضوع باید کرد که تاریخ غیرقابل تغییر است.

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1384 روز دهم اردیبهشت به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شد و در دوران حکومت شاه عباس صفوی ایرانیان توانستند در چنین روزی استیلای بیش از صد ساله پرتغالی ها بر خلیج فارس را خاتمه دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین