|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۴۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
'دنی الکساندر' معاون وزیردارایی انگلیس و عضو حزب لیبرال دمکرات در 7 روز مانده به انتخابات عمومی انگلیس از طرح مخفی محافظه کاران برای کاهش 8 میلیارد پوندی هزینه های رفاهی در صورت پیروزی در انتخابات پرده برداشت.
روزنامه گاردین پنجشنبه در گزارشی نوشت: 'دنی الکساندر' فاش کرد که در جریان جلسه ای که در ژوئن سال 2012 میان مقامات بلند پایه کابینه دولت صورت گرفت، نامه ای از سوی وزیر کار و بازنشستگی انگلیس با عنوان 'کتابچه تابستانی اصلاح رفاه عمومی' در دستور کار قرار گرفت که در آن موضوعاتی از قبیل کاهش کمک هزینه اولاد برای خانواده های صاحب بیش از دو فرزند، حذف کمک هزینه اولاد برای افراد بالای 16 سال، حذف ضریب کمک هزینه هزینه اولاد برای فرزند اول و سایر موضوعات رفاهی مطرح شده بود.

به گفته وی قرار بوده است که بالغ بر 8 میلیارد پوند از این هزینه ها به دنبال اعمال سیاست های ریاضتی دولت مورد بررسی قرار گیرد تا کسری بودجه تامین شود؛ با این حال این طرح آن زمان از دستور کار خارج گردید.

این اظهارات در حالی بیان می شود که حزب محافظه کار گفته است در صورت پیروزی در انتخابات قصد دارد تا با کاهش 12 میلیارد پوندی از کمک هزینه های رفاهی، کسری بودجه را در طول پنج سال تامین کند؛ ادعایی که به گفته اندیشکده مطالعات مالی انگلیس تاکنون 10درصد از طرح دولت مبنی سازوکار چگونگی این اقدام بیان شده است.

با این حال و به رغم ادعاهایی که تاکنون علیه محافظه کاران مبنی بر احتمال کاهش سرسختانه هزینه های رفاهی در صورت پیروزی در انتخابات مطرح است، اما اظهارات اخیر دنی الکساندر به عنوان معاون وزیر دارایی انگلیس با استناد به مدارکی که مربوط به حوزه کاری اش بوده، کار محافظه کاران را در انتخابات دشوارتر کرده است.

تحلیلگران سیاسی این اقدام عضو ارشد حزب لیبرال دمکرات را نشانه ای از نا امیدی وی نسبت به طفره رفتن های محافظه کاران از بیان شفاف برنامه های اقتصادی آنها می دانند.

دنی الکساندر در بیانیه ای دلیل افشای این مدارک را چنین بیان می کند: من این کار را انجام دادم چون محافظه کاران می خواهند با اخفای برنامه هایشان تا پس از انتخابات مردم انگلیس را فریب دهند.

وی با بیان اینکه از ابتدا آنها(محافظه کاران) قصد داشتند که حمایتشان را از خانواده ها کاهش دهند افزود: درحالی که آنها در خصوص خدمات درمانی و کاهش مالیاتی در انتخابات وعده می دهند اما بیان نمی کنند که چگونه می خواهند میلیاردها پوند کمک هزینه رفاهی را برای اجرای برنامه هایشان کاهش دهند. آنها از یک دست می دهند و از دست دیگر دوبرابر پس می گیرند.

الکساندر با بیان اینکه طرح کاهش هزینه های رفاهی در سال 2012 میلادی تدوین شده و آماده اجراست، خاطر نشان ساخت که این طرح می تواند در صورت پیروزی محافظه کاران در انتخابات هفتم ماه 'می' اجرایی شود.

با این حال یک سخنگوی حزب محافظه کار در واکنش به اظهارات الکساندر گفت: آنها (حزب لیبرال دمکرات) اکنون هر تلاشی را انجام می دهند تا بتوانند جلب توجه کنند. ما این طرح ها را به جا نمی آوریم و برای شفافیت بیشتر باید بگویم این ها طرح های ما نبوده است.

'مایکل گاو'، مسوول بازرسی حزب محافظه کار نیز خاطرنشان ساخت که حزبش قصد ندارد هزینه های رفاهی را کاهش دهد بلکه می خواهد به مدت دو سال آنها را ثابت نگاه دارد.

وی افزود: گذشته راهنمای خوبی برای آینده است. سابقه ما نشان می دهد که در عین حالی که توانستیم 21 میلیارد پوند در طول پنج سال گذشته ذخیره کنیم اما همچنان با موضوع فقر کودکان و نابرابری مبارزه کردیم که از ارزش های ما به حساب می آید.

اد میلیبند، رهبر حزب کارگر (حزب اصلی مخالف محافظه کاران) نیز پیشتر در اظهاراتی گفته بود در حالی که محافظه کاران می خواهند کسری بودجه را جبران کنند، تعهدات دولتی را بپردازند و از حقوق بازنشستگان حمایت کنند، در این صورت چاره ای جز کاهش هزینه های رفاهی نخواهند داشت.

دیوید کامرون رهبر حزب محافظه کار انگلیس علاوه بر اینکه اعلام کرده که میزان مالیات ها را به مدت پنج سال اضافه نمی کند گفته است این حزب تا سال 2020 میلادی 12 میلیارد و 300 میلیون دلار مازاد صرف خدمات بهداشت عمومی خواهد کرد و به والدین شاغلی که کودکان سه تا چهار ساله دارند برای مراقبت از فرزندانشان در هفته سی ساعت مرخصی خواهد داد.

رهبر حزب محافظه کار در تلاش آخرش خود برای جلب نظر رای دهندگان عنوان کرده است : در دولت جدید محافظه کاران هیچ مالیات، بیمه ملی و درآمد مالیاتی افزایش نمی یابد.

وی بیان داشته است: دولت محافظه کار انگلیس در 100 روز نخست فعالیتش، قانونی را معرفی خواهد کرد که بر اساس آن عدم افزایش مالیات و بیمه ملی در پارلمان بعدی این کشور تضمین خواهد شد.

مقامات حزب کارگر در واکنش به این وعده انتخاباتی کامرون گفته اند که این وعده قابل تحقق نیست، چرا که کاهش کسری بودجه ای که محافظه کاران قول آن را داده اند عملا بدون افزایش مالیات ها ممکن نخواهد بود.

در همین حال حزب کار انگلیس نیز علاوه بر وعده کنترل اجاره های مسکن وکاهش شهریه های دانشگاه ها اعلام کرده است سه میلیارد و 800 میلیون دلار مازاد صرف خدمات بهداشت عمومی خواهد کرد و حداقل حقوق را تا سال 2019 میلادی به بیش از 12 دلار و سه سنت در هر ساعت افزایش خواهد داد.

قرار است امشب (پنجشنبه) نیک کلگ رهبر حزب لیبرال دمکرات، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه کار و اد میلیبند رهبر حزب کارگر در یک مناظره تلویزیونی که از شبکه بی بی سی پخش خواهد شد، شرکت کنند.

به گفته تحلیلگران، نیک کلگ، شریک دولتی دیوید کامرون در دولت ائتلافی قصد دارد تا در این مناظره تلویزیونی، دست دیوید کامرون را رو کند.

انتخابات عمومی انگلیس که پنجاه و ششمین انتخابات پارلمانی این کشور از سال 1801 میلادی بشمار می آید، قرار است در هفتم ماه می ( 17 اردیبهشت ) برگزار شود و حزب پیروز سکان دولت این کشور را به مدت پنج سال در دست خواهد گرفت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین