کد خبر: ۴۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
در اين زمينه همچنين حسن منتظرتربتي با اشاره به اين که شرکت ملي گاز ايران در بحث يارانه‌ها مشکلات زيادي دارد، گفته که همه درآمد شرکت ملي گاز ايران صرف پرداخت يارانه‌ها مي‌شود از اين رو توجه به اين بخش در برنامه ششم توسعه ضروري است.
انتقادات وزارت نفت نسبت به تامين منابع يارانه نقدي که از سال گذشته آغاز شد و اظهاراتي مبني بر اين که پرداخت يارانه مجموعه نفت را فقير کرده است، همچنان ادامه دارد و مسوولان وزارت نفت نسبت به اين که در اين زمينه هنوز تصميم جدي گرفته نشده است گله مندند. البته از اواخر سال گذشته دولت با آغاز حذف يارانه ايرانيان مقيم خارج از کشور و همچنين برخي از افراد پر درآمد ساماندهي پرداخت يارانه را آغاز کرده است.وزارت نفت در سال گذشته 33 هزار و 700 ميليارد تومان يارانه پرداخت کرده است که حدود 24 هزار و 300 ميليارد تومان را شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي و 9 هزار و 400 ميليارد تومان را شرکت ملي گاز تامين کرده است.به گزارش ايسنا،اما منصور معظمي، معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروکربوري وزارت نفت، که بارها از روند پرداخت يارانه و تامين منابع سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها گله کرده گفته که امسال با رايزني گسترده که البته هنوز بر سر عدد و رقم آن به نتيجه نرسيديم اين رقم به 32 هزار ميليارد تومان رسيده است.وي همچنين با تاکيد بر اين که اين رقم يارانه با ارز سه هزار توماني حدود 11 ميليارد دلار مي‌شود، اعلام کرده که با اين رقم مي‌توان بخشي از منابع مالي طرح‌هاي زخمي‌صنعت نفت را تامين کرد. معظمي‌پيش‌تر صراحتا تاکيد کرده بود که پرداخت اين حجم از يارانه‌ها «امان صنعت نفت را بريده است» و باعث شده پروژه‌هاي اين صنعت روي زمين بماند، گفته بود که که اگر کشور از صنعت نفت انتظاراتي دارد، بايد مشکل پرداخت يارانه را حل کند.

در اين زمينه همچنين حسن منتظرتربتي با اشاره به اين که شرکت ملي گاز ايران در بحث يارانه‌ها مشکلات زيادي دارد، گفته که همه درآمد شرکت ملي گاز ايران صرف پرداخت يارانه‌ها مي‌شود از اين رو توجه به اين بخش در برنامه ششم توسعه ضروري است. همچنين مديرعامل شرکت ملي گاز اعلام کرد که شرکت ملي گاز ماهانه نزديک به 800 ميليارد تومان از منابع دريافتي خود را به سازمان هدفمندي يارانه‌ها واريز مي‌کند. مدير برنامه‌ريزي شرکت ملي گاز ايران مدعي شد که همه درآمد شرکت ملي گاز ايران صرف پرداخت يارانه‌ها مي‌شود.حسن منتظر تربتي با اشاره به اين که شرکت ملي گاز ايران در بحث يارانه‌ها مشکلات زيادي دارد، اظهار کرد: همه درآمد شرکت ملي گاز ايران صرف پرداخت يارانه‌ها مي‌شود از اين رو توجه به اين بخش در برنامه ششم توسعه ضروري است.مدير برنامه ريزي شرکت ملي گاز ايران بار ديگر از فشار يارانه‌ها بر شرکت ملي گاز ايران انتقاد کرد و خواستار تعيين تکليف پرداخت يارانه‌ها در برنامه ششم توسعه شد. به گزارش وزارت نفت، معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروکربوري وزارت نفت نيز در اين برنامه گفت: وزارت نفت پارسال 33 هزار و 700 ميليارد تومان يارانه پرداخت کرده است که سهم شرکت پالايش و پخش 24 هزار و 300 ميليارد تومان و سهم شرکت ملي گاز ايران 9 هزار و 400 ميليارد تومان بوده است. منصور معظمي‌با اشاره به اين که امسال با رايزني گسترده که البته هنوز بر سر عدد و رقم آن به نتيجه نرسيديم اين رقم به 32 هزار ميليارد تومان رسيده است، اظهار کرد: سهم شرکت ملي گاز از اين رقم 9 هزار ميليارد و سهم شرکت ملي پالايش و پخش 23 هزار ميليارد تومان تعيين شده است؛ اختلاف ما با سازمان هدفمندي يارانه‌ها حدود پنج هزار ميليارد تومان است.به گزارش ايسنا پيش تر و در هفته آخر فروردين ماه، وزير نفت در نشست خبري خود از بار سنگين پرداخت يارانه‌ها گله کرد و فشار اين مسئوليت راه «له‌کننده» خواند، اقدامي‌که منجر به «همدردي» رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و سخنگوي دولت با اين وزارتخانه شد.زنگنه در اين نشست از حقيقت تلخي پرده برداشت، اين‌که وزارت نفت به‌عنوان متولي موتور محرکه اقتصاد کشور، به‌دليل نوع مديريت منابع مالي به‌جايي رسيده که براي پرداخت حقوق کارکنان خود ناچار به قرض گرفتن پول از بانک مرکزي شده است براي بسياري جاي تعجب و البته تفکر دارد.وي با گلايه صريح از پرداخت يارانه گفت: «شرکت نفت پول‌دار بوده، اما اکنون جزو فقراست.» او با اشاره به اين‌که «داريم زير فشار پرداخت يارانه‌ له مي‌شويم» ادامه داد: اداره کل وزارت نفت يک طرف و تامين يارانه‌ها نيز طرف ديگر است. اگر چه در سال 1393 نسبت به 1392 فشار کمتر شد، اما واقعا فشار له کننده است.زنگنه در ادامه پرده از عدد عجيبي برداشت که حجم فشار بر اين وزارتخانه را نشان مي‌دهد. او به صراحت اعلام کرد که در سال گذشته روزانه 125 ميليارد تومان بابت يارانه پرداخت کرديم و اين يارانه تمامي‌ندارد؛ سپس اضافه کرد: شرکت نفت اکنون به همه عالم بدهکار است و براي اولين بار در سال گذشته بعد از ظهر 28 اسفند‌ماه حقوق پرداخت کرديم. آن‌هم مجبور شديم براي اين‌کار با سختي از بانک مرکزي براي پرداخت حقوق‌ها پول قرض کنيم!در پي گلايه طعنه‌آميز اين بار وزير نفت که به نظر تا حدودي موثر واقع شد سخنگوي دولت گفت: با همفکري و همکاري با وزارت نفت بايد راه حلي براي پرداخت حجم عظيم يارانه‌ها پيدا کرد.

محمد باقر نوبخت درباره پرداخت ماهانه سه هزار و پانصد ميليارد تومان يارانه از سوي صنعت نفت و اين که وزير نفت در نشست اخير خود با خبرنگاران پرداخت اين حجم از يارانه را «له‌کننده» عنوان کرده است، گفته است: ضمن همدردي با وزير محترم نفت که البته احساس درد ما بيشتر از ايشان است؛ بايد با همفکري و همکاري با يکديگر راه حلي مناسب براي اين حجم از يارانه پيدا کرد. بر‌اساس اين گزارش فاز جديد انتقادها از سوي وزارت نفت سوي ديگري را نشانه گرفته است،‌ وقتي معاون وزير نفت صراحتا مي‌گويد اگر دولت مي‌خواهد از صنعت نفت انتظاري داشته باشد بايد فکري به حال يارانه‌ها کند، به نظر مي‌رسد نفتي‌ها فقط از همدردي دولت خشنود نيستند و بايد منتظر بود که در آينده تصميم‌هايي اساسي در حوزه پرداخت يارانه نقدي گرفته شود. اتفاقي که ممکن است زمزمه‌هاي حذف يارانه پنج گروه پردرآمد جامعه، آغازي براي آن باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین