|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۶۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
رییس مجلس نمایندگان فیلیپین گفت: کشورش با ایران مناسبات فرهنگی نزدیکی دارد که می تواند به تعمیق همکاریهای مشترک کمک کند.
« فلیسیانو بلمونته » روز دوشنبه به هنگام ورود به اصفهان در مراسم استقبال استاندار اصفهان از وی در فرودگاه شهید بهشتی این شهر، اظهار کرد: ایران و فیلیپین مراودات و تعاملات فرهنگی و اجتماعی نزدیکی با یکدیگر دارند.

وی با بیان اینکه پیش از این، آرزوی سفر به ایران و بازدید از شهر زیبای اصفهان را داشته است، گفت: از اینکه اکنون این آرزو محقق شده است، بسیار خرسندم.

استاندار اصفهان نیز با اشاره به مشترکات دو کشور، ابراز امیدواری کرد که این سفرها زمینه افزایش مناسبات طرفین را فراهم کند.

رسول زرگرپور همچنین با اشاره به دیدار رییس مجلس نمایندگان فیلیپین با رییس مجلس شورای اسلامی ایران و دیگر مقامات کشورمان ابراز امیدواری کرد که این دیدارها دستاورد خوبی را برای دو ملت ایران و فیلیپین به همراه داشته باشد.

به گزارش عصر دوشنبه اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، رییس مجلس نمایندگان فیلیپین بمنظور دیدن اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری اصفهان در راس هیات پارلمانی به اصفهان سفر کرده است.

فلیسیانو بلمونته در سفر به ایران همچنین از شیراز بازدید و در ادامه برای ملاقات با مقام های بلندپایه کشور به تهران سفر خواهد کرد.

50 سال پیش در 22 ژانویه سال 1964 مناسبات دیپلماتیک فیلیپین و ایران برقرار شد و ایران نخستین کشور حوزه خلیج فارس بود که با فیلیپین روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

دیپلمات های ایران و فیلیپین و کارشناسان و محققان دو کشور اسفند سال گذشته در همایشی که در مانیل برگزار شد با انتقاد از ارائه اطلاعات نادرست رسانه های غرب از ایران، خواستار فعال تر شدن دیپلماسی فرهنگی بین ایران و فیلیپین برای معرفی بهتر توسعه ایران و شناخت زوایای مختلف تمدن ایرانی – اسلامی شدند.

ماریانو دومیا، سفیر سابق فیلیپین در ایران و استاد روابط بین الملل دانشگاه مریم مقدس در همایش یاد شده که به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط فرهنگی و سیاسی ایران و فیلیپین برگزار شد، به آغاز، توسعه، چالش ها و آینده مناسبات دو کشور پرداخت و گفت: جهانیان، مردم ایران را از طریق قالی و خاویار می شناسند، ولی رسانه های غربی در اقدامی هماهنگ اطلاعات نادرستی از ایران و ایرانیان ارائه می کنند.

سفیر سابق فیلیپین در ایران، گفت: با توجه به مشترکات اجتماعی و فرهنگی و نزدیکی مردم دو کشور باید دیپلماسی فرهنگی هر دو کشورفعال شود.

وی با اشاره به اینکه عوامل بالقوه اقتصادی و ظرفیت های علمی، فرهنگی و هنری دو کشور برای کشور دیگر روشن نیست، اظهار کرد: این ظرفیت ها باید شناسایی شده و از آنها برای توسعه همه جانبه دو کشور استفاده شود.

فیلیپین کشوری آسیایی است که در جنوب شرقی آسیا و در غرب اقیانوس آرام و بین دریای جنوبی چین و دریای فیلیپین و در شرق کشور ویتنام، قرار گرفته است.

فیلیپین از قرن ۱۷ تا ۲۰ مستعمره اسپانیا و در نیمه اول قرن بیستم مستعمره آمریکا بود.

حاکمیت اسپانیا بر فیلیپین باعث شد که ۹۰٪ مردم این کشور مسیحی و کاتولیک شوند و با مهاجرت گروه های مختلف مردم اسپانیائی زبان از اروپا و آمریکای جنوبی فرهنگ این کشور شباهت زیادی با کشورهای لاتین پیدا کرد و زبان های محلی آنان نیز تحت تأثیر کلمات اسپانیایی قرار گرفت.

جمعیت فیلیپین بالغ بر 78 میلیون نفر اعلام شده است که 90 درصد آن را مسیحیان و ۱۰ درصد آن را مسلمانان تشکیل می دهند که بیشتر آنها در جزیره میندانائو در جنوب کشور ساکن هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین