کد خبر: ۴۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
باز هم ساخت ساز اطراف بناهای تاریخی اصفهان مناقشه برانگیز شد و این بار احداث سرویس های بهداشتی اطراف مسجد امام (ره)از سوی ستاد اعتکاف اعتراض ادراه میراث فرهنگی را در پی داشت.
رییس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان روز دوشنبه از احداث چهل چشمه سرویس بهداشتی سیار بدون هماهنگی و دریافت مجوزهای لازم از سوی ستاد اعتکاف در حریم مسجد امام خبر داد وگفت: ساخت و سازاطراف بناهای تاریخی جرم و پیامد آن پیگرد قانونی است.

فریدون اللهیاری افزود: ساخت و ساز اطراف مسجد امام جرم است و میراث فرهنگی به محض اطلاع در محل حاضر و خواستار توقف ساخت و ساز شد که با مقاومت مجریان ساخت مواجه شد و اکنون به دنبال حکم قضایی برای توقف هستیم .

وی با اشاره به مخاطرات این ساخت و ساز گفت:با توجه به وضعیت رطوبت دیوارهای مسجد امام، ادامه احداث این سرویس ها خسارت جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد:مسجد امام یک مکان تاریخی است و یکبار برای همیشه باید مشکل بارگذاری های بیش از حد بر این بنا حل شود زیرا با ادامه این روند نابودی مسجد را شاهد هستیم .

وی با اشاره به چاره جویی های صورت گرفته در ارتباط با رطوبت بنا افزود:از سال93برای حل این مشکل راهکارهایی مد نظر قرارگرفت که از جمله می توان به بررسی تاسیسات داخل مسجد بخصوص لوله های فاضلاب،رایزنی ها در ارتباط با انتقال کلیه تاسیسات به خارج از مسجد،گمانه زنی برای ایجاد کانال های زه کش و ناودان جهت انتقال آب و استفاده از آجر فرش به جای آسفالت پیرامون مسجد اشاره کرد.

اللهیاری در پایان گفت:مسجد امام مورد بی مهری های زیادی در باب مرمت و حفاظت قرار گرفته و برای حفظ این اثر باید تلاش بیشتری کرد.

از سوی دیگر حجت الاسلام مجید ناصری مسئول اعتکاف مسجد امام نیز در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به اظهارات رییس اداره میراث فرهنگی اصفهان گفت :برنامه اعتکاف مسجد امام هر ساله برگزار می شود و برای اجرای این مراسم نامه نگاری بین این ستاد و ادارات اوقاف،میراث فرهنگی و ستاد برگزاری نماز جمعه صورت گرفته است.

وی در ارتباط با احداث سرویس های بهداشتی اطراف مسجد امام افزود:این امر اتفاق جدیدی نیست و هر ساله ستاد اعتکاف سرویس های بهداشتی سیار به شکل موقت در محدوده ای که جزو زمین های شهرداری و در فاصله مناسبی با مسجد امام است دایر کرده و در پایان اعتکاف جمع آوری می کند.

مسئول اعتکاف مسجد امام (ره)افزود: پیش از این نیز نسبت به کمبود امکانات بهداشتی در مسجد امام و اطراف آن نامه نگاری ها و هشدارهای لازم داده شده و قرار بود با همکاری شهرداری سرویس های ثابت بنا شود ولی با سهل انگاری ها ما مجبوریم هر ساله این سرویس های بهداشتی سیار را بنا کنیم.

ناصری در ارتباط با اشاره به اتفاق امروز ادامه داد:احتمال دارد جناب اللهیاری با توجه به حضور جدیدشان در این پست نسبت به روال هر ساله بی اطلاع باشند.

وی در انتها به حضور میانگین سه هزار و 500 تا چهار هزار و 500 معتکف سالانه در این مکان اشاره کرد.

مسجد تاریخی امام (ره) از جمله بناهای تاریخی به جای مانده از دوران صفوی در شهر اصفهان است که به همراه سایر آثار تاریخی در مجموعه میدان امام (ره) در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

بر اساس قانون هر گونه ساخت و ساز و عملیات ساختمانی اطراف آثار تاریخی نیازمند مجوز و هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین