|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۴۶۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
خبرگزاری کیودوی ژاپن روز دوشنبه گزارش داد که پلیس ژاپن یک شهروند این کشور را به اتهام به پرواز درآوردن پهپادی حاوی مواد رادیواکتیو و تلاش برای حمله به تاسیسات آمریکایی در توکیو دستگیر کرده است.
پلیس ژاپن 'یاسو یاماموتو' 40 ساله را به جرم به پرواز دراوردن پهپاد حاوی مواد رادیواکتیو و تلاش برای حمله به یک تاسیسات آمریکایی در توکیو و نیز نیروگاه هسته ای کاگوشیما دستگیر و روانه زندان کرد.

پلیس توکیو می گوید مردی که هواپیمای بدون سرنشین حامل مواد رادیواکتیو را بر بام دفتر نخست وزیر ژاپن نشانده بود، دستگیر کرده است.

'یاسو یاماموتو' این کار را به نشان اعتراض علیه سیاست انرژی هسته ای دولت ژاپن انجام داد. پلیس گفت: یاماموتو خود را در اواخر روز جمعه تسلیم کرده است.

در جریان پرواز این پهپاد به کسی آسیبی نرسیده است. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن زمان وقوع این حادثه در خارج از کشور بود.

فرود هواپیمای بدون سرنشین باعث هشدار امنیتی و ترس از انجام حمله افراط گرایان با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین شده است.

مقدار کمی شن و ماسه در هواپیماهای بدون سرنشین آثار رادیواکتیو داشته است.

به گفته پلیس مواد رادیواکتیو به احتمال زیاد سزیم بوده اما میزان آن کمتر از چیزی است که بتواند به سلامت انسان آسیب برساند.

به استثنای فرودگاه ها، ژاپن هنوز در مورد پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در ارتفاع پایین مقرراتی ندارد. با این حال، مقامات درصدد تغییر قانون هستند زیرا استفاده از دستگاه های هدایت شونده از راه دور در میان مردم در حال افزایش است.

پلیس با اعلام اینکه متهم اتهامات را پذیرفته و این اقدام را در اعتراض به استفاده از برق اتمی انجام داده است ؛ افزود: تحقیقات برای کشف اهداف دیگر متهم همچنان ادامه دارد.

این گزارش به نقل از اظهارات این شهروند اوباماسیتی در منطقه فوکی در وبلاگ اینترنتی اش اعلام کرد که تاسیسات هسته ای زیادی در این منطقه وجود دارد و به همین دلیل او در اکتبر (آبان ماه گذشته) بارها از شرکت برق کیوشو در نیروگاه هسته ای سندایی در جنوب غرب کشور جاسوسی نیز کرده بود.

وی اقرار کرد که در همان زمان نیز با به پرواز درآوردن یک پهپاد از تاسیسات هسته ای منطقه فیلم تهیه کرده اما موفق نشده بود به ساختمان رآکتور دسترسی پیدا کند.

'یاماموتو' حتی در وبلاگ خود با تشکیک در اینکه آیا آمریکا هم دشمن ما نیست؟ افزود: مشخص نیست آیا آمریکا با تحت فشار قراردادن دولت ژاپن بخواهد تاسیسات برق هسته ای خود را دوباره در این کشور راه اندازی کند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن دیروز با انجام سفر یک هفته ای به آمریکا، قرار است با مقام های آمریکایی و از شهرهایی چون بوستون و سیلیکون ولی (کانون فناوری های رایانه ای در آمریکا) دیدن کند. نخست وزیر ژاپن همچنین خواهد کوشید فناوری برتر ژاپنی در تولید قطار و راه آهن تندرو را به ایالات متحده بفروشد.

انتظار می رود شینزو آبه با حضور در موزه ها و گورستان های قربانیان جنگ جهانی دوم، به جان باختگان جنگ ادای احترام کند. ژاپن یکی از کشورهای درگیر و بازنده در جنگ جهانی دوم بود و مدت هاست که از سوی کشورهای همسایه اش و کشورهای غربی زیر فشار است تا به خاطر رفتار نیروهایش در جنگ، عذرخواهی کند.

همچنین گسترش روابط نظامی میان دو کشور در سفر 'شینزو آبه' به ایالات متحده بررسی خواهد شد.

درعین حال پلیس محلی اوکیناوا امروز یک نظامی ارتش آمریکا را به دلیل برخورد ناشایست و ضرب و شتم یک شهروند ژاپنی، دستگیر کرد.

پایگاه خبری «جی جی» ژاپن گزارش داد: «آدریان دیویس» 28 ساله که در پایگاه هوایی «کادنا» آمریکا مستقر است، به اتهام ضرب و شتم یک دانشجوی 23ساله ژاپنی بازداشت شده است.

بازداشت این نظامی ارتش آمریکا درحالی صورت می گیرد که مردم این منطقه روز گذشته (یکشنبه) با برپایی تظاهرات اعتراض آمیز، مخالفت خود را نسبت به حضور نظامیان آمریکایی در اوکیناوا و ساخت و ساز یک پایگاه نظامی جدید در این جزیره اعلام کردند.

در این راهپیمایی که در آستانه سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به آمریکا صورت می گیرد، صدها نفر از شهروندان ژاپنی به خیابان آمدند و نسبت به سیاست های در پیش گرفته شده دولت درخصوص پایگاه های نظامی آمریکایی اعتراض کردند.

پایگاه هوایی آمریکا با نام «فوتنما» در شهر «گینووان» در جنوب اوکیناوا قرار دارد که قرار است به شهر «ناگو» در منطقه «هنوکو» در شمال ایالت اوکیناوا منتقل شود. این موضوع تاکنون مورد مناقشه مردم و فرماندا منطقه با دولت ژاپن بوده است.

معترضین همچنین با محکوم کردن اتحاد نظامی بوجود آمده میان آمریکا و ژاپن، شعارهایی را علیه دولت سر دادند.

مردم اوکیناوا معتقدند که حضور دوسوم نیروها و پایگاه های نظامی آمریکا در اوکیناوا نه تنها آرامش و سلامت ساکنان این جزیره را تهدید می کند، بلکه ضربه ای جدی به توسعه و محیط زیست این منطقه وارد کرده است.

این درحالی است که رفتارغیراخلاقی نظامیان آمریکایی در این استان نیز تهدیدی جدی برای امنیت مردم این استان بشمار می رود و این موضوع بارها در تظاهرات مردمی یکی از علل درخواستها برای خروج نظامیان آمریکایی از این استان بوده است.

براساس نتایج یک نظرسنجی انجام شده در ژاپن، 76.1 درصد از شهروندان ایالت اوکیناوا با ساخت و ساز پایگاه نظامی جدید آمریکا در منطقه هنوکو مخالف هستند.

آنها معتقدند حضور نظامیان آمریکا در این منطقه، علاوه بر ترس و وحشت ساکنان آن، موجب آسیب رساندن به محیط زیست می شود.

مقامات توکیو و واشنگتن در حدود 19 سال است که به دنبال تعطیلی پایگاه نظامی آمریکا در اوکیناوا هستند اما تاکنون نتوانستند طرح جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنند.

گفته می شود بیش از 75 درصد از نیروهای نظامی آمریکا در ژاپن، در اوکیناوا مستقر هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین