|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۴۶۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
مبارک در این مصاحبه 14 دقیقه ای به مناسبت سالروز آزاد سازی سینا گفت: ما باید به توانایی های ارتش خود اطمینان داشته باشیم و از نظامیان و ارتش خود حمایت کنیم .
حسنی مبارک رییس جمهوری اسبق و برکنار شده مصر خواستار حمایت مردم از عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری کنونی این کشور شد.

به گزارش پایگاه خبری روزنامه الاهرام مصر ، حسنی مبارک در مصاحبه ای تلفنی با شبکه صدی البلد ، عبدالفتاح السیسی و سیاست های وی را ستود و از مردم این کشور خواست از وی حمایت کنند.

مبارک در این مصاحبه 14 دقیقه ای به مناسبت سالروز آزاد سازی سینا گفت: ما باید به توانایی های ارتش خود اطمینان داشته باشیم و از نظامیان و ارتش خود حمایت کنیم .

وی در ادامه تاکید کرد: نیروهای نظامی مصر و در رأس آن ها عبدالفتاح السیسی این روزها مفهوم حاکمیت ملی و مقدس بودن خاک کشور را خوب درک می کنند و برای اینکه رییس جمهوری کنونی بتواند مصر را همچنان به عنوان یک کشور محوری و مهم مطرح کند، مردم باید از وی حمایت کنند.

وی با اعلام اینکه عبدالفتاح السیسی شخصی حکیم و آگاه است ، اضافه کرد: در خصوص آینده مصر خوشبین هستم و همه باید از رییس جمهوری خود حمایت کنند تا مصر از این مراحل دشوار عبور کند.

محمد حسنی سید مبارک متولد سال 1928 چهارمین رئیس جمهوری مصر بود. او پس از ترور انور سادات در 6 اکتبر 1981 به ریاست جمهوری رسید. مبارک پیش از آغاز اعتراضات سراسری در مصر، یکی از قدرتمندترین حاکمان منطقه به شمار می رفت.

او در هجدهمین روز اعتراض عمومی مردم مصرکه عمدتاً در میدان التحریر قاهره برپا شد یعنی تاریخ 11 فوریه 2011 میلادی، با بیانیه ای که از طرف معاونش عمر سلمیان منتشر شد، با اشاره به شرایط دشوار کشورش، از ریاست جمهوری استعفا و قدرت را به ارتش واگذار کرد.

پس از کناره گیری مبارک از قدرت بارها وی به اتهام فساد مالی و کشتار مردم محاکمه شد اما در نهایت دادگاه های مصر حکم به تبرئه وی دادند و مخالفان صدور چنین حکمی را دهن کجی به عدالت در مصر دانستند.

پس از مبارک ، محمد مرسی که از جمله اخوانی های مصر بود ، در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید اما حدود یک سال بعد حکومت وی نیز سرنگون شد و عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع کابینه وی در انتخابات پیروز شده و قدرت را به دست گرفت و اعلام کرد از این زمان به بعد چیزی به نام اخوان المسلمین وجود نخواهد داشت.

مخالفان السیسی حکومت وی را امتداد حکومت حسنی مبارک می دانند و تاکید می کنند انقلاب مردمی این کشور توسط وی دزدیده شده اما از سوی دیگر طرفداران السیسی وی را شخصی قدرتمند و آگاه توصیف می کنند و می گویند سیسی در جریان تصحیح مسیر انقلاب به قدرت رسیده است .


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین