|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۴
کد خبر: ۴۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
نماد اصفهان در قالب ویژه برنامه ای به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان، به استفاده از ماسه های رنگی در شهر اصفهان ساخته شد.
برنامه 'شهر پرشکوه' به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان به همت مدیریت تفریحی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در رواق عباسی و پارک ناژوان اصفهان اجرا شد.

مدیر این پروژه فرهنگی، هنری و تفریحی درباره این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: ساخت فرش ماسه ای با طرح نماد اصفهان (قوس آذر) به عنوان یک برنامه متفاوت فرهنگی، هنری و تفریحی اجرا شد تا موجب پیوند هنرمندان و شهروندان شود.

مرتضی رشیدی با اشاره به اینکه این فرش ماسه ای سوم و چهارم اردیبهشت از ساعت 9 صبح به مدت 12 ساعت به ترتیب در رواق عباسی و پارک ناژوان اجرا شد افزود: ابعاد فرش نماد اصفهان که در مقابل هتل عباسی ساخته شد 12 متر در 8 متر و در مجموع به مساحت 100 مترمربع بود.

وی با بیان اینکه برای ساخت این فرش از پنج تن ماسه در پنج رنگ استفاده شد تصریح کرد: بالغ بر 20 هنرمند در ساخت این فرش ماسه ای مشارکت داشتند.

مدیر پروژه و جشنواره ساخت فرش ماسه ای درباره فرش ساخته شده در پارک ناژوان نیز گفت: مساحت و ابعاد این فرش نصف فرش ساخته شده در رواق عباسی بود و توسط مردم ساخته شد.

وی ادامه داد: با توجه به فضای ویژه و خانوادگی پارک ناژوان، این فرش با در اختیار قرار دادن کلیشه هایی به خانواده ها و کودکان توسط آن ها ساخته شد و کمیته داوری پس از بررسی به بهترین نقش جوایزی اهدا کرد.

رشیدی اظهار کرد: همزمان با اجرای این برنامه، بهرنگ کوفت گر هنرمند نوازنده اصفهانی به اجرای تارنوازی در دستگاه اصفهان پرداخت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به 10 هزار نفر از این فرش های ساخته شده دیدن کردند افزود: با هماهنگی های انجام شده این فرش های ماسه ای تا پایان هفته نکوداشت اصفهان برای بازدید شهروندان گسترده خواهد بود.

قوس آذر نهمین صورت از صور فلکی است. برج قوس سیمای موجودی نیمه انسان و نیمه حیوان (ببر) دارد که با چهار پا بر زمین ایستاده و در مقابل دم حیوان که به شکل اژدها (سیمای اهریمنی دارد) کمانی در دست گرفته و تیری را نشانه رفته است.

تیرانداز برگشته به عقب شبیه سربازان پارتی و کلاهش، کلاه قزلباش (کلاه سرداران دوره صفوی) است.

او با تیرش دهان اژدها یعنی دم اسب را نشان رفته است که به شکل نمادین آن، حاکی از تبدیل نیروی وجود با جاذبه ای معنوی و اشراق روحی و اعتلای درونی است، که نیروهای اهریمنی را هدف گرفته و از طریق آن غریزه را کنترل و به جانب انسان برتر حرکت می کند.

نماد اصفهان (قوس آذر) نماد تعلیق بین خشکسالی و آبادانی است.

امرداد (شیر یا ببر) نشان خشک ترین ماه سال و آذر نماد پرباران ترین ماه سال برای شهر اصفهان است و این نماد به خوبی نشان می دهد که اصفهان بین این دو تعلیق آبادانی و خشکسالی قرار دارد. با بارش باران آذرماه است که اصفهان سرزنده می ماند و این نماد به خوبی فاصله بین خشکسالی و نبود باران تا بارش باران رحمت و سرزندگی را نشان می دهد.

نماد اصفهان (قوس آذر) در بخش حمام زنانه حمام علیقلی آقا به کار رفته با این تفاوت که سوار قزلباش تبدیل به شاهزاده زن شده است. همچنین در خانه های قاجار و پهلوی نیز این نماد دیده می شود.

چنان که در روزگاران گذشته مرسوم بوده، مردم متمدن برای دیار خود نمادی نجومی را قائل می شدند و مردم این سامان نیز طالع شهر خود را برج قوس شمرده و این نماد نجومی خوش یمن را بر فراز بناهای شاخص خود نقش می کردند آن چنان که در دوره صفویه بر سر در ورودی بازار قیصریه بر کاشی معرق نقش بست.

سر در بازار قیصریه از باشکوه ترین و زیباترین دروازه های دنیا و با عظمت ترین دروازه ورود به تاریخ و تمدن اسلامی پایتخت صفویان است که در زمان شاه عباس اول با دستان هنرمند استاد علی اکبر اصفهانی ساخته شده است.

این سر در تاریخی ارزشمند از طریق بازار قیصریه، اصفهان جدید را به اصفهان قدیم و شهر سلجوقی یعنی میدان کهنه قدیم یا همان میدان امام علی (ع) جدید متصل می کند.

نماد قوس آذر در بالاترین قسمت این سر درب به عنوان مهر شناسایی شهر اصفهان به چشم می خورد.

همچنین این نماد در مجسمه ای که در داخل بوستان کنار پل بزرگمهر اصفهان نصب شده است چشم هر بیننده ای را به خود جلب کرده و آن را به تفکر درباره آن وا می دارد.

نماد اصفهان در میدان امام حسین (ع) اصفهان و در کنار شهرداری مرکزی این شهر به صورت تابلوی سنگی زیبایی دیده می شود.

نماد قوس آذر به عنوان هویت شهری اصفهان شناخته می شود و شاید هنوز هم برخی از مردم درباره این نماد اطلاعاتی نداشته باشند چنانچه برخی شهروندان به تازگی در برنامه ساخت فرش ماسه ای با طرح نماد اصفهان آشنا شدند و اینگونه برنامه های فرهنگی و تفریحی می تواند راهی در جهت آشنایی هرچه بیشتر مردم اصفهان و بلکه ایران و جهان با هویت های این شهر تاریخی و فرهنگی باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین