کد خبر: ۴۶۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
وی درباره آمادگی ناوهای جمهوری اسلامی ایران گفت: قطعا ناوهای نظامی وقتی از بندر خود جدا می شوند و برای انجام ماموریت عزیمت می‌کنند، در آمادگی صد درصد هستند و این ویژگی همه ناوهای نظامی است.
 فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان با بیان اینکه نیروی دریایی با اقتدار در خلیج عدن و مسیر عبور و مرور کشتی‌های تجاری برای تأمین امنیت به گشت‌زنی ادامه خواهد داد، گفت: به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که بی دلیل کشتی‌های ما را بازرسی کند.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری گفت: محور گشت ناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مطابق قوانین و مقررات بین‌المللی و برای برقراری امنیت کشتی‌ها است.

سیاری گفت که سی و چهارمین ناو گروه اعزام شده به خلیج عدن "البرز" نام دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آمریکا و عربستان ادعا می کنند ناوگروه ایران جهت ارسال سلاح برای انصارالله اعزام شده است، اظهار کرد: من مأموریت ناوگروه را اعلام و منطقه حضور آن را معلوم کرده و کاری که اکنون در حال انجام است مشخص کردم. اظهارات من جواب قاطع به همه آن هایی است که این حرف ها را می زنند. مأموریت این ناوگروه کاملا مشخص است؛ یعنی چیزی نیست که قابل رصد کردن نباشد، اما این که بخواهیم به دلیل حرف‌هایی که این ها می زنند منطقه را ترک کنیم و امنیت کشتی تجاریمان را از دست بدهیم، نه این طور نیست. ما در منطقه حضور داریم، امنیت کشتی هایمان را برقرار می‌کنیم، چون به هر صورت مسیر عبور و مرور کشتی‌های ما است.

وی تاکید کرد: ما که نمی توانیم مسیر عبور و مرور کشتی هایمان را فراموش کنیم و کنار بیاییم تا آسیب پذیری مان بالا برود. ما با اقتدار در منطقه هستیم و گشتمان را انجام می دهیم؛ در بحث برقراری امنیت، نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران فعالیت بلکه به دیگر کشورهای جهان هم کمک کردیم.

سیاری در پاسخ به این سؤال که آیا نیروی دریایی ایران هشداری از آمریکا درباره نزدیک شدن به سواحل یمن دریافت کرده است، اظهار کرد: خیر ما به عنوان مسئولان نیروی دریایی، از سلسله مراتبمان دستور و پیام می گیریم، از جای دیگر دستور نمی گیریم، ما کار خودمان را انجام می دهیم.

سیاری درباره اینکه آیا بین ایران و شناورهای دریایی آمریکایی و سعودی هیچ تماسی رد و بدل نشده است، گفت: خیر. هیچ گونه تماس و برخوردی وجود نداشت و دلیلی هم ندارد. البته نوعی تماس در دریا وجود دارد، هر کشتی که از کنار یک کشتی دیگر می گذرد، با هم ارتباط برقرار می کنند و مبدا و مقصد و ملیت یکدیگر را می پرسند. چنین ارتباطی میان همه کشتی‌ها در همه عرصه‌های دنیا وجود دارد.

سیاری در پاسخ به این سؤال که با توجه به اعزام ناو هواپیمابر روزولت آمریکا به منطقه نزدیک باب المندب، موقعیت این ناو در مقایسه با موقعیت ناو ما چگونه است و آیا به ناوهای ما نزدیک است، می‌توان آن را با چشم غیرمسلح دید، اظهار کرد: دریا بسیار گسترده است، مگر ما با چشم غیر مسلح تا کجا را می توانیم ببینیم؟ ده کیلومتر، بیست کیلومتر؟ در دریای به این گستردگی و با حضور تعداد بسیار زیادی ناو در دریا، همه حضور دارند. غیر از ما خیلی از کشورهای جهان هستند که در خلیج عدن برای برقراری امنیت حضور دارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره ادعای عربستان که بر اساس قطعنامه شورای امنیت، حق بازرسی کشتی های ایران را دارد، گفت: این طور نیست. من عرض کردم که حضور ما در آب های آزاد دنیا بر اساس قوانین و مقررات بین المللی است. ما ماموریت برقراری امنیت در خلیج عدن را داریم و بی‌دلیل هم به هیچ کس اجازه نمی دهیم که از ما بازرسی کند، چون همه چیز مطابق قانون انجام می‌شود و این چنین نیست که کسی از کشتی نظامی ما بازدید کند. آن‌ها گفته‌اند سواحل یمن، آیا سواحل یمن در کنار آب‌های آزاد دنیاست؟ مگر می توانند در آب‌های آزاد دنیا چنین کاری کنند؟ این طور نیست.

سیاری در پاسخ به سوالی درباره اعزام تعدادی از کشتی‌های جنگی ایران به شمال دریای عرب و خلیج عدن همزمان با تجاوز نظامی عربستان به یمن و ادعای طرف مقابل که هدف از اعزام این کشتی‌ها همان بحث‌های مربوط به یمن می باشد، تصریح کرد: این برداشت که جمهوری اسلامی ایران همزمان با حمله عربستان به یمن ناوگان خود را به سمت خلیج عدن اعزام کرده است، درست نیست. فکر کنم از سال 86 تاکنون در منطقه شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و تتگه باب‌المندب و دریای سرخ حضور داریم و علت حضور ما هم در این منطقه وسیع و گسترده بنا بر اهمیت این منطقه است.

وی افزود: می‌دانید که شمال اقیانوس هند و خلیج عدن و باب‌المندب یکی از بزرگترین راه‌های آبی دنیا است که بیش از یک سوم تجارت جهانی در این منطقه انجام می‌شود؛ یعنی عبور و مرور تمام کالاهای آسیای جنوب شرقی به سمت خلیج عدن، باب‌المندب، دریای سرخ، کانال سوئز، مدیترانه و اروپا و از جبل الطارق به سمت قاره آمریکا. این مسیر عبور کالا است؛ بنابراین این مسیر اصلی عبور و مرور کالا به اهمیت این منطقه می افزاید. از سال 86 بحث تروریسم دریایی و دزدی دریایی در این منطقه به‌وجود آمده و این امر در بعد اقتصادی ضربات زیادی به بدنه اقتصاد جهان وارد کرده است.

سیاری با اشاره به درخواست سازمان جهانی دریانوردی از کشورها برای تامین امنیت خلیج عدن تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که به این خواسته جهانی سازمان دریانوردی پاسخ مثبت داد؛ زیرا توانمندی حضور در آن منطقه را داشت؛ بنابر این ناوگروه خود را به منطقه خلیج عدن و باب المندب و قسمتی از دریای سرخ اعزام کرد که در مبارزه با دزدی دریایی فعال باشد؛ بنابراین ما از آن تاریخ که حضورمان در آن منطقه را به خاطر مبارزه با تروریسم دریایی آغاز کردیم تا امروز در آنجا حضور مستمر داریم و تا امروز 34 ناوگروه اعزام کرده‌ایم. ما حتی چهار فقره تقدیرنامه از سازمان جهانی دریانوردی به خاطر حضور مداوم در خلیج عدن و مبارزه شدید با بحث دزدی دریایی، دریافت کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه حضور مستمر ما در آن منطقه مهم جهان این بوده است که ما تا امروز توانسته ایم بیش از 2700 فروند کشتی نفت کش یا تجاری مربوط به جمهوری اسلامی ایران را از این منطقه در مقابل دزدان دریایی به سلامت عبور دهیم. همچنین نزدیک به 200 مورد با دزدان دریایی درگیری شدید داشته ایم و سه گروه از آنها هم دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شدند. علاوه بر این، نزدیک به 25 مورد نیز به کشتی های دیگر کشورهای دنیا کمک کرده ایم.بارزترین نمونه، کشتی متعلق به چین بود که ما این کشتی را از دست دزدان دریائی آزاد کردیم و دزدان دریایی همچنین یک کشتی تجاری ما را خارج باب المندب و زیر مدار 10 درجه ربودند و ما توانستیم پس از یک درگیری 48 ساعته کشتی را آزاد کنیم و برگردانیم.

وی که در برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم صحبت می‌کرد، تاکید کرد: استمرار حضور ما در منطقه نتایج خوبی داشته است که موارد فوق نمونه‌ای از آن است. علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، خیلی از کشورهای دنیا که کشتی‌های آنها در منطقه در حال عبور هستند، در آنجا حضور دارند و با کمک همدیگر امنیت منطقه را برقرار می‌کنند. شاید 10 یا 15 یا 20 ناو کشورهای دنیا در منطقه در حال گشت هستند و به تامین امنیت منطقه می‌پردازند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: اکنون سی و چهارمین ناوگروه ما برای تامین امنیت خطوط مواصلاتی در منطقه حضور یافته است و گشت‌هایش را طبق قوانین و مقررات جهانی انجام می دهد. حضور در دریاهای آزاد برای تامین امنیت مطابق قوانین و مقررات جهانی است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد ایران برای تامین امنیت منطقه باب‌المندب و خلیج عدن ناوهای دیگری را به آن منطقه اعزام کند، افزود: بله این ناوگروه که بازگردد، ناوگروه بعدی به جای آن مستقر خواهد شد و ما در شمال اقیانوس هند و آب‌های آزاد دنیا برای برقراری امنیت در منطقه گشت می زنیم. کشتی‌های ما برای برقراری امنیت در آن منطقه در حال عبور هستند و ما باید به برقراری امنیت آنجا کمک کنیم؛ ما این کار را ظرف چند سال گذشته انجام داده‌ایم و محل عبور و مسیر ما مشخص است و برای تأمین امنیت منطقه لازم نیست که کسی به ما تذکر بدهد.

وی درباره آمادگی ناوهای جمهوری اسلامی ایران گفت: قطعا ناوهای نظامی وقتی از بندر خود جدا می شوند و برای انجام ماموریت عزیمت می‌کنند، در آمادگی صد درصد هستند و این ویژگی همه ناوهای نظامی است. یعنی همه چیز باید در ناو در آمادگی صددرصد باشد. ناوگروه های ما از جمله ناوها در بندر و حین گشت در دیگر مناطق آمادگی صد در صد دارند و در بعد نیروی انسانی و هم تجهیزات و سایر امکانات که به آمادگی رزمی کمک می کنند، دربالاترین سطح آمادگی اعزام می شوند.

وی در خصوص اوضاع کنونی خلیج عدن، باب المندب و تنگه هرمز گفت: آب‌های آزاد دنیا عرصه بین المللی است. تنگه هرمز هم مانند باب المندب یکی از مهمترین آب‌راه های جهان است و حدودا روزانه 18 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند و بسیاری از کشورهای دنیا نیاز به این انرژی دارند؛ بنابراین خطوط تجاری آنها در آنجا کاملا برقرار است و امنیت در منطقه برای آنان بسیار حائز اهمیت است. همانطور که همیشه اعلام کرده ایم، تنگه هرمز و شمال اقیانوس هند در محدوده دریای عمان به عنوان مناطقی که در آنجا حضور داریم، امنیت آنها را برقرار کرده‌ایم و همچنان برقرار می کنیم و به هیچ وجه اجازه نمی دهیم که ناامنی به وجود بیاید و بلکه با هرگونه عامل به وجود آورنده ناامنی مبارزه می‌کنیم. ما همواره در همه رزمایشها اعلام کرده ایم که در برقراری امنیت تنگه هرمز که یکی از مهمترین آبراه های جهان است، جدیت تمام به خرج می دهیم و امنیت آنرا تا کنون حفظ کرده‌ایم و حفظ هم خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم که ناامنی در آنجا به وجود بیاید.

وی در پایان افزود: اما در منطقه شمال اقیانوس هند که منطقه وسیعی است، امکان به وجود آمدن ناامنی و تروریسم دریایی وجود دارد، بالاخره همه کشورهای همسایه در شمال اقیانوس هند باید با توجه به وزن ژئوپولوتیکی خود، در دریا حضور داشته باشند و با کمک همدیگر امنیت را برقرار کنند. همین موضوع در ارتباط با خلیج عدن نیز وجود دارد به دلیل آنکه یکی از آبراه های مهم جهان است و تجارت جهانی در آنجا جریان دارد، آنجا هم امنیت باید برقرار باشد.

وی ادامه داد: اگر کشورهای ساحلی منطقه خلیج عدن نمی‌توانند امنیت آنجا را برقرار کنند، مانند کشورهای یمن، جیبوتی، سومالی و اریتره که نیروی دریایی قوی ندارند، با توجه به اینکه این منطقه یک منطقه بین المللی است کشورهای دیگر که توانمندی دارند بنا به درخواست سازمان جهانی برای تأمین امنیت در آنجا حضور دارند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین