|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۴۶۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
همان‌طور که آقای باهنر هم در یک مصاحبه گفته بودند اصلا امکان تفکیک و جداسازی آقای احمدی‌نژاد و حامیان ایشان از جریان اصولگرایی نیست.»
  اخبار و شنیده‌ها٬ حکایت از ثبت‌نام جمعی از استانداران سابق دولت احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس دارد.

 چند روز پیش ساختار جدید اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات مجلس رونمایی شد؛ ساختاری که در آن نقش محوری برای وزیر کشور و استانداران دوران اصلاحات پیش‌بینی شده است. در سوی دیگر اصولگرایان چراغ خاموش در حال پیاده کردن الگویی مشابه هستند و اخبار و شنیده‌ها٬ حکایت از ثبت‌نام جمعی از استانداران سابق دولت احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس دارد.

واقعا احمدی‌نژاد اراده‌ای برای نقش آفرینی در انتخابات دهم ندارد؟
«عبدالرضا داوری» که بیشتر به عنوان بازوی رسانه‌ای احمدی‌نژاد معرفی می‌شود٬ درباره برنامه ریزی این جریان در انتخابات سال ۹۲ می‌گوید «مجموعه نزدیک به آقای احمدی‌نژاد یعنی افرادی که از نزدیک با ایشان کار می‌کنند، مطلقا اراده‌ای برای بازیگری و نقش آفرینی در انتخابات دهم، ندارد و نخواهد داشت.»

با این حال وی از شبکه گسترده یاران احمدی‌نژاد در شهر‌ها و روستا‌ها گفته که در انتخابات آتی تاثیرگذار خواهند بود و البته تاکید کرده «حتما این مجموعه در کنار جریان اصولگرا است. اصلا جریان اصولگرا و جریان آقای احمدی‌نژاد در یک وحدت استراتژیک با هم قرار دارند. شاید در بعضی از تاکتیک‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد اما در حفظ آرمان‌ها و پیگیری ارزش‌های انقلاب حتما این دو جریان با هم در وحدت استراتژیک است. ‌ همان‌طور که آقای باهنر هم در یک مصاحبه گفته بودند اصلا امکان تفکیک و جداسازی آقای احمدی‌نژاد و حامیان ایشان از جریان اصولگرایی نیست.»

برای بررسی صحت و سقم این ادعا که آیا واقعا نزدیکان محمود احمدی‌نژاد اراده‌ای برای انتخابات مجلس دهم دارند یا خیر٬ برخی شخصیت‌های وابسته به این جریان در شهرهای مختلف بررسی شدند؛ اطلاعاتی که از تبریز  و مشهد دست رسید٬ حاکی از شروع این فعالیت‌ها بود که توضیح بیشتر آن در این گزارش خواهد آمد.

آذربایجان شرقی؛ استانداری با نشان درجه۳ سازندگی
«احمد علیرضا بیگی» استاندار سابق آذربایجان شرقی یکی از این چهره‌هاست که گفته می شود مدتی است فعالیت‌های خود را کلید زده است. محمود احمدی‌نژاد در آخرین روز ریاست جمهوری خود نشان درجه۳ سازندگی را به استاندار آذربایجان شرقی اعطا کرد. با این حال او که پیش از استانداری در نیروی انتظامی استان فارس مشغول به خدمت بوده٬ ماجرای استاندار شدن خود را اینگونه شرح می‌دهد: «روزی که آقای احمدی‌نژاد در سفر استانی خود به شیراز تشریف آوردند٬ من لباس نظامی پوشیده بودم و در عین حال دستم به گردنم آویزان بود. وقتی با آقای احمدی‌نژاد دست دادم به من نگاهی کرد و گفت چه اتفاقی برای شما افتاده است؟ موضوع سقوط هلی‌کوپتر را شرح دادم و او به من گفت دیگر از سن شما برای این کار‌ها گذشته است و بهتر است فاز کاری خود را تغییر دهید. این اتفاق به تغییر سرنوشت من انجامید و به من پیشنهاد دادند به سیستان و بلوچستان بروم اما در‌‌ همان حین با استعفای استاندار آذربایجان شرقی مواجه شدیم. پشت در جلسه هیات دولت به من گفتند برو و هفته بعد برای استانداری آذربایجان شرقی بیا.»

از سویی دیگر حضور علیرضابیگی در نیروی انتظامی زمان قالیباف، او را به اصولگرایان طیف سردار شهردار نزدیک می‌کند؛ هر چند او تاکید دارد در انتخابات سال ۹۲ در زمره هواداران جلیلی بوده است.

نکته قابل توجه در تبریز، جایگاه پر از تغییرات اصولگرایان در این شهر است؛ تبریز تنها کلان‌شهری بود که در انتخابات مجلس نهم و غیبت اصلاح‌طلبان هم اصولگرایان در فتح تمام کرسی‌ها ناکام بودند و چهره‌های مستقل و اصلاح‌طلب نیمی از کرسی‌های تبریز در مجلس را به دست آوردند.

آذربایجان غربی؛ جلال‌زاده در فکر الگوی کامران- بی‌طرف ؟
اما اگر در استان آذربایجان شرقی «سید محمدرضا میرتاج‌الدینی» و «علیرضا بیگی» داستان انتخاباتی یاران احمدی‌نژاد را می‌نویسند٬ در ارومیه این داستان در دستان افراد دیگر است.

وحید جلال‌زاده استاندار سابق آذربایجان غربی فرماندهی و سرلیستی این جریان سیاسی را عهده دار شده است. سفرهای مکرر جلال‌زاده به زادگاهش و فرستادن برادرش برای همراهی آیت‌الله قریشی در سفر به تبریز برای شرکت در مراسم ختم مادر احمدی‌نژاد، حاکی از جدی شدن فعالیت‌های این جریان سیاسی است.

همسر جلال‌زاده، طیبه صفایی نیز که دوره هشتم از تهران به خانه ملت رفته بود٬ احتمالا در این دوره به ارومیه خواهد رفت تا بازوی طرفداران دولت سابق را قدرتمند‌تر کند و الگویی شبیه الگوی کامران- بی‌طرف اصفهان را در ارومیه اجرایی کند.

رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران یکی دیگر از استانداران سابق آذربایجان غربی است که شایعه حضور او در انتخابات آینده به گوش می‌رسد. او نیز در روزهای گذشته حضور بیشتری در شهرهای استان داشته است و در مسئولیتی قرار ندارد که برای حضور در انتخابات نیاز به استعفا داشته باشد.

اردبیل؛ احتمال رقابت برادران نیکزاد و حقیقت پور؟
اما در اردبیل داستان برای استانداران احمدی‌نژاد پیچیده‌تر از مناطق دیگر است. «منصور حقیقت‌پور» که در ابتدای دولت احمدی‌نژاد سکان استانداری اردبیل را در دست گرفته بود٬ این روز‌ها در قامت نماینده مجلس٬ ساکن بهارستان شده است.

با این حال برادران نیکزاد، علی و اکبر هر دو در ردیف اول ورود به انتخابات مجلس قرار دارند. در میان این دو برادر علی روزگاری به وزارت نیز رسید و سودای ریاست جمهوری در سر داشت٬ چنانچه پیش از او احمدی‌نژاد نیز کار خود را از استانداری اردبیل شروع کرده بود و به پاستور راه یافته بود و همین بود که برخی او را گزینه پشت‌پرده جریان مشایی برای انتخابات سال ۹۲ می‌دانستند. سابقه وزارت و استانداری سبب خواهد شد تا این دو برادر شانس بالایی برای ورود به مجلس داشته باشند.

شانس جریان احمدی‌نژاد
«آذری» از فعالان سیاسی استان اردبیل به ایلنا گفت که با توجه به تبلیغ شدیدی که این افراد در استان اردبیل دارند و شعارهایی که می‌تواند نظر عوام را جلب کند٬ این افراد شانس خوبی در استان‌های محروم دارند و احتمالا یکی از صندلی‌های اردبیل در بهارستان در اختیار این جریان قرار بگیرد.

اردبیل در مجلس سه کرسی دارد٬ که در مجلس نهم دو کرسی آن در اختیار اصولگرایان قرار دارد و سومین کرسی در دست پیرموذن است که احتمالا حضورش مانعی برای نزدیکان رئیس جمهور سابق ایران خواهد بود.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین