|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۴۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
وزیر بهداشت افزود: حتما اگر مالیات بر خرده‌فروشی سیگار را به اندازه کشور ترکیه افزایش دهیم، مصرف ما کاهش می‌یابد. این موضوع تاثیرگذار است اما راهگشا نیست و مردم باید به این باور برسند.
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه نظارت، همکاری و هماهنگی سازمان‌های مختلف را برای ارتقای سطح بهداشت مردم خواستار شد.

 دکتر سیدحسن هاشمی همزمان با هفته سلامت در مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت به تولیدکنندگان محصولات منتخب فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی با بیان اینکه بهداشت موضوعی است که هم در زندگی فردی و هم جمعی افراد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: البته در دنیا هم همین‌طور است. یعنی اینطور نیست که این موضوعات فقط در جامعه ما مغفول باشد. البته در مباحثی مانند بهداشت روان، تغذیه و سبک زندگی، کشور ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته مغفول‌تر است.

وی با تاکید بر اینکه به وسیله اجبار قانون و با دادن شعار نمی‌توان کاری کرد، گفت: فرهنگ سلامت و بهداشت باید در میان مردم باشد. مثلا جامعه به این نتیجه برسد که مصرف سیگار، قلیان، نمک و... بد است. باید تغییر رفتار ایجاد و رفتارسازی شود. همچنان که در طی 10 سال اخیر در تصادفات جاده‌ای شاهد این تغییر رفتار بودیم، به طوری که طی 10 سال گذشته 10 هزار نفر از تصادفات جاده‌ای کاسته شده است. بنابراین در این زمینه اطلاع‌رسانی خوبی به مردم شده و مسوولان هم همت کرده‌اند.

مالیات بر خرده فروشی سیگار افزایش یابد

وزیر بهداشت افزود: حتما اگر مالیات بر خرده‌فروشی سیگار را به اندازه کشور ترکیه افزایش دهیم، مصرف ما کاهش می‌یابد. این موضوع تاثیرگذار است اما راهگشا نیست و مردم باید به این باور برسند. نسل‌های جوان ما هنوز به این باور نرسیده‌اند که مصرف دخانیات مضر سلامت است، البته شاید شیوه‌های فرهنگسازی ما نیز شیوه درستی نبوده است.

به گفته هاشمی ایرانیان تا 62 سال زندگی مفید دارند و بقیه عمرشان با بیماری همراه است. ما باید مردم را به این باور برسانیم که پیشگیری بهتر از درمان بوده و این باور با تشویق کسانی که در مسیر رعایت استانداردها و بهداشت نهایت تلاش خود را می‌کنند، محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاستمداران می‌توانند تصمیمات خوب و موثر بگیرند، در زمینه نظارت گفت: درست نیست که سازمان‌ها برای نظارت از خود تولیدکنندگان پول بگیرند، زیرا در این صورت نظارت دقیق نخواهد بود. کشور باید روی بحث نظارت سرمایه‌گذاری کند. خوب نیست که سازمان دامپزشکی یا سازمان ملی استاندارد برای نظارت بر تولید از خود تولیدکننده حقوق بگیرد. زیرا در این صورت تولیدکننده از نظارت تبعیت نمی‌کند.

وزیر بهداشت در همین راستا ادامه داد: در دو دهه پیش بحث خودگردانی‌ها مطرح شد و این بحث از بیمارستان‌ها شروع شد، اما بیمارستان نمی‌دانست که هزینه خود را از کجا در آورد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش به شعار هفته سلامت که توسط سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده، اشاره کرد و گفت: شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره نمادین بوده و پذیرش آن سخت است؛ چراکه برای رسیدن به آن راه سختی در پیش داریم. البته وضعیت طوری نیست که درباره آن سیاه‌نمایی شود اما در عین حال تا رسیدن به نتیجه مطلوب و همه نکات سلامتی راه زیادی در پیش داریم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی باید به خوبی عمل کنند، گفت: بد است در حوزه نظارتی سازمان غذا و دارو یک حرف بزند و سازمان ملی استاندارد حرف دیگری، البته در این دولت هماهنگی خوبی میان سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد برقرار شده، سازمان دامپزشکی نیز همکاری خوبی دارد اما می‌تواند عالی باشد. اینکه ما بگوییم خمیر مرغ و شیر فله بد است و سازمان دیگری بگوید خوب است، مردم را مشکل تردید کرده و نظارت را مختل می‌کند.

وزیر بهداشت با ابراز تاسف نسبت به عدم سرمایه‌گذاری در حوزه نظارت تصریح کرد: امیدواریم دستگاه‌های نظارتی اصلاح شوند. بسیار بد است که سازمان غذا و دارو اعلام کند که ناظران من در کشور 70 نفر هستند، اگر این مسیر را درست طراحی نکنیم، گرفتاری‌های زیادی برای درمان بیماری‌های مختلف خواهیم داشت و بازار زیادی برای شایعه ایجاد می‌شود و مردم را نگران کرده و دولت را ناکارآمد نشان می‌دهد، بنابراین مردم نمی‌دانند چه کنند.

چیزی برای مخفی کردن نداریم، مردم نگران نباشند

هاشمی در همین خصوص افزود: گاهی یکی از مسوولان نیز مصاحبه‌ای می‌کند و شایعه ایجاد می‌شود. بنابراین یک بخش این موضوع به دست مسوولان است و باید با کسانی که مردم را نگران می‌کند برخورد شود.

وی با اشاره به سخن رییس جمهور در مورد امنیت غذایی گفت: رییس جمهور در این مورد بسیار حساس هستند و تاکید کردند که در مورد هوا،‌ غذا و آب واقعیت را به مردم بگویید. البته کسی هم حق ندارد مردم را بی‌جهت نگران کند، بنابراین چیزی برای مخفی کردن نیست و نباید مردم را نگران کنیم.

بهداشت محیط، غذا و مواد آشامیدنی در اولویت امسال وزارت بهداشت

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تقویت حوزه نظارتی در کشور گفت: امسال یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت توجه به بهداشت محیط، غذا و آشامیدنی مردم است که امیدواریم به کمک سازمان‌های دیگر به خوبی اجرا شود.

هاشمی ضمن اشاره به مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت به تولیدکنندگان اظهار کرد: همانطور که در زندگی فردی ما تشویق اهمیت دارد، در صنایع غذایی نیز بسیار مهم است. البته خود مردم نیز باید نظارت کنند. مثلا در مورد بهداشت محیط مردم در قالب NGOهای مختلف به میدان آمده و دولت از آنها حمایت کند. امیدواریم در سال 94 شروع خوبی داشته باشیم و این اطمینان برای مردم ایجاد شود. امسال یکی از مهم‌ترین اقدامات ما حمایت از تولیدکنندگانی است که به سلامت مردم اهمیت می‌دهند.

این مراسم با حشیه‌هایی نیز همراه بود.

در حاشیه این مراسم، جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در انتقاد به برخی سیاست‌های دانشگاه، وزیر بهداشت را مورد خطاب قرار داده و خواستار شنیدن سخنان‌شان شدند که وزیر بهداشت نیز در این خصوص گفت: بعد از جلسه به صحبت با دانشجویان می‌پردازیم.

وزیر بهداشت در این باره افزود: باعث تاسف است که ما گوش شنوا برای شنیدن اعتراض نداریم و فرصت اعتراض نمی‌دهیم. زیبایی دانشجو به اعتراضی است که از دانشگاه‌ها نشات می‌گیرد و پاسخگویی وظیفه ماست تا در دانشگاه که مهد گفت و شنود بوده، گوش شنوا داشته باشیم.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین