کد خبر: ۴۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
روزنامه پیام استان سمنان در شماره 3904 روز پنجشنبه سوم اردیبهشت، به بازتاب سخنان این چهره سیاسی در نشست کرسی آزاداندیشی دانشگاه سمنان با موضوع بیانیه سوییس پرداخت.
دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به اصرار برخی منقتدان داخلی مذاکرات هسته ای برای انتشار فکت شیت، تاکید کرد: انتشار فکت شیت در شرایط فعلی به مصلحت نیست.

مصطفی کواکبیان در نشست کرسی آزاداندیشی دانشگاه سمنان خطاب به دلواپسان گفت: یکی از دلایلی که فکت شیت ایرانی توسط مسوولان ایرانی منتشر نمی شود، مساله اخذ ضمانت هاست و مسوولان ایرانی نمی خواهند طرف مقابل راحت متوجه تصمیم ایران در این خصوص شود.

روزنامه پیام استان سمنان در شماره 3904 روز پنجشنبه سوم اردیبهشت، به بازتاب سخنان این چهره سیاسی در نشست کرسی آزاداندیشی دانشگاه سمنان با موضوع بیانیه سوییس پرداخت.

این چهره اصلاح طلب با اشاره به اینکه برخی آقایان این روزها به دنبال تضعیف تیم هسته ای هستند و مدام این حرف را مطرح می کنند که کشور را فروختند، عزت ها را فروختند، گفت: توصیه می کنم که به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه کنند که فرمودند بنده به تیم مذاکره کننده هسته ای اطمینان دارم و آنان برای منافع ملی و مردم ایران تلاش می کنند.

وی تاکید کرد: مسوولان ایرانی می خواهند ضمانت های لازم را از 1+5 بگیرند و سپس آن را با صراحت بیان کنند.

کواکبیان گفت: در بیانیه سوئیس آمده است که آژانس باید در خصوص محدویت ها و اجرای توافق نامه و تبدیل فردو به یک مرکز تحقیقاتی و یا کاهش حجم پلتونیوم اراک راستی آزمایی کند، ولی این نکته مهم باید مدنظر مسوولان کشورمان باشد که آژانس سابقه چندان خوبی در خصوص راستی آزمایی ندارد، بنابراین باید نحوه راستی آزمایی نیز باید شفاف باشد.

وی با اشاره به متن قطعنامه 1929 که در آن اشاراتی به موشک های دور برد ایران کرده است، گفت: سیستم دفاعی ایران هیچ ارتباطی به مسائل هسته ای ندارد و مسوولان نباید اجازه دهند که آنان بتوانند به سیستم دفاعی و امنیتی و نظامی ما نظارت داشته باشند چرا که این موضوع خط قرمز توافق نهایی است.

دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: کنگره آمریکا این روزها اعلام کرده است که توافق نامه نهایی باید با تصویب این کنگره باشد و اوباما و دولت آمریکا هم آن را قبول کرده اند.

وی تصریح کرد: ولی مسوولان ایرانی باید توجه داشته باشند که ایران با گروه 1+5 و دولت آمریکا طرف است و با کنگره کاری نداریم و در این خصوص هم باید ضمانت های لازم را اخذ کنیم.

وی با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان سپاه و تاکید ایشان بر نرمش قهرمانانه از سوی مسوولان در بحث هسته ای، گفت: خیلی ها باور ندارند که دولت قبل تغییر کرده و دولت جدیدی بر سرکار آمده است، باید مفهوم نرمش قهرمانانه را یاد بگیریم.

وی افزود: نرمش قهرمانانه به مفهوم عزت فروشی و تسلیم شدن نیست، بلکه پذیرش نتیجه برد - برد است و اگر توجه کنیم پیامبر اکرم (ص) نیز در صلح حُدیبیه از برخی نکات فرعی نیز کوتاه آمد، ولی دستاورد های خوبی پس از آن داشت.

وی همچنین در پاسخ به این مساله که آیا پذیرش پروتکل الحاقی به معنی بازرسی های غیر متعارف از ایران است، گفت: در حال حاضر چندین کشور دنیا همه مراحل پروتکل الحاقی را پذیرفته اند پس باید به این نکته توجه داشته باشیم که نظارت بر ایران باید در چارچوب پروتکل و به صورت متعارف باشد و غیر از آن پذیرفته نیست.

دبیر کل حزب مردم سالاری خطاب به دلواپسان گفت: 6 قطعنامه که در دولت قبلی از طرف سازمان ملل صادر شد و با وجود اینکه بارها در داخل کشور بر جلوگیری از قطعنامه ها تاکید شد، اما آقایان قطعنامه های علیه ایران را کاغذ پاره می خواندند و به آن توجهی نکردند.

وی به افزایش بی رویه قیمت ارز در زمان دولت گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: کار به جایی رسیده بود که افزایش قیمت ارز تا مرز 4 هزار تومان را هم به گردن جمشید بسم الله می انداختند و البته در این اواخر خودشان نیز اعلام کردند که تحریم ها بی اثر نبوده است.

کواکبیان در پاسخ به سوالی در زمینه توسعه سیاسی داخلی گفت: من بر این باورم دولت همزمان با مذاکرات هسته ای نباید از وضعیت معیشت مردم و توسعه سیاسی داخلی غافل باشد.

وی تاکید کرد: به نظرم تاکنون کار چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است که امیدوارم وضعیت مطلوب تری را در آینده شاهد باشیم.

وی ادامه داد: به ویژه در مبحث حقوق شهروندی، توسعه و تقویت احزاب، به کارگیری نیروهای توانمند در راستای اهداف اعلام شده دولت تدبیر و امید باید اقدامات جدی تری انجام شود.


وی افزود: کسی نگفته است دست اندرکاران کلیدی و مسوولان محوری و سیاسی وزارتخانه ها باید اصلاح طلب باشند، اما می گوییم حتما کسانی نباشند که با منویات دولت کنونی سابقه مخالفت دارند.



وی به تشریح برخی دستاوردهای بیانیه سوئیس پرداخت و گفت: به رسمیت شناختن حق غنی سازی در داخل خاک ایران برای اولین بار از سوی گروه 1+5 با صراحت و شفافیت از جمله بهترین دستاوردهایی بود که در توافق ژنو هم به این صورت شفاف اشاره نشده بود.



این استاد دانشگاه لغو تمامی تحریم های شورای امنیت را دیگر دستاورد بیانیه سوئیس ذکر کرد و افزود: در این بیانیه قرار شد که با امضای توافق نامه نهایی و با صدور قطعنامه جدید، در شورای امنیت سازمان ملل، تمامی 6 قطعنامه قبلی که مربوط به موضوع پرونده هسته ای ایران است، لغو شود.

وی لغو ممنوعیت انتقال موشک اس - 300 روسیه به ایران را بی ارتباط با اقتدار ناشی از آثار و نتایج بیانیه ندانست و تاکید کرد: هرچند که حوادث اکراین در رفع این ماموریت بی تاثیر نبود، ولی صدور بیانیه و مذاکرات بیشترین سهم را در این موضوع داشت.

دبیر کل حزب مردم سالاری به بازی های کنگره آمریکا و مباحثی که این روزها مطرح شده اشاره کرد و گفت: اگر واقعا در مذاکرات فقط طرف مقابل از ایران امتیاز گرفته بود و توانسته بودند منافع خود را تامین کنند، پس این بازی ها و عصبانیت آنان برای چیست.

وی ادامه داد: پس باید به این نکته توجه داشته باشیم که آمریکا نیز در این مذاکرات قرار است امتیازاتی بدهد که کنگره این همه واکنش نشان داد.

وی با بیان اینکه انرژی هسته ای حق مسلم ماست، اما ما به دنبال بمب هسته ای نیستیم، افزود: خیلی از کسانی که این روزها ساز مخالف می زنند، به ظاهر به گونه ای سخن می گویند که گویا ما به دنبال ساخت بمب هسته ای هستیم، در حالی که فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که هرگز به دنبال بمب هسته ای نیستیم.

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: ایران چون هیچ نگرانی و نقطه ابهامی در این خصوص ندارد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین