|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۴۶۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
آنها نه ‌تنها ميز مذاكره را به‌خوبي مورد توجه قرار داده‌اند و در جهت رسيدن به هدف‌هاي تعريف ‌شده نظام جمهوري اسلامي حركت كرده‌اند بلكه توانسته‌اند با يك دستور كار معين در مسير بازيابي راه حصول به يك توافق جامع نیز عمل كنند.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم مهدي مطهر نيا کارشناس روابط بین الملل نوشت:
 
 
مذاكرات آينده ايران و غرب بر سر پرونده هسته‌اي، برای نگارش يك توافقنامه با بندهايي صورت می‌گیرد كه بتواند تفاهم‌هاي صورت پذيرفته را به گزاره‌هاي جدي حقوقي تبديل و راهكارهاي پذيرفته‌شده را با عنوان ‌راه‌هاي برون‌رفت از وضعيت موجود به‌خوبي مديريت كند و تفاهمي ‌به شكل قولنامه ميان ايران و 1+5 شکل دهد که تبديل به سند رسمي در جهت ايجاد يك تعهد كامل بين مذاكره‌كنندگان در جهت اجراي مفاد تفاهمنامه در قالب توافقنامه بين‌المللي شود. ازاين ‌رو نگارش متن توافقنامه‌ براساس تفاهم صورت پذيرفته گام نهايي براي رسيدن به يك توافقنامه نهايي درطرح جامع  هسته‌اي است. به‌عبارت‌ديگر محتواي مطالب از سوي طرف‌هاي مختلف پذيرفته ‌شده است که اين محتوا به‌واسطه اهميت پرونده هسته‌اي براي مخاطبان عام وتوده‌هاي مردم در دو طرف ميز مذاكره با شرح مطبوعاتي و تفسير حقيقي كه از سوي دو طرف به‌عمل‌آمده است به مخاطبان خاص آنها ارائه ‌شده و هم‌اكنون با درنظر گرفتن پژواك‌ها و انعكاس‌هايي كه در افكار عمومي و درسطوح تصميم‌گيرنده و تصميم‌ساز به وجود آمده است، نوشتن توافق‌نامه بسيار آسان‌تر و با مديريت بهتري در جهت رسيدن به يك توافق جامع صورت خواهد پذیرفت که اين امر نشان مي‌دهد نه ‌تنها پرونده هسته‌اي از منظر رسيدن به يك توافق نهايي ميان طرف‌هاي موجود به‌خوبي مديریت شده است بلكه مديريت عرضه آن به جوامع هدف بر اساس نگرش هركدام از بازيگران نيز برنامه‌ريزي‌ شده و اين مي‌تواند فضاي رسيدن به يك توافق را با وجود تمام حساسيت‌هايي كه چالشگران در حوزه‌هاي گوناگون داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي فراروي آن قرار داده‌اند به سمت مطلوب هدایت کند. آنچه ديپلمات‌هاي ايران به انجام رسانده‌اند يك حركت جامع در مسير دستيابي به توافق نهايي بوده است.

 آنها نه ‌تنها ميز مذاكره را به‌خوبي مورد توجه قرار داده‌اند و در جهت رسيدن به هدف‌هاي تعريف ‌شده نظام جمهوري اسلامي حركت كرده‌اند بلكه توانسته‌اند با يك دستور كار معين در مسير بازيابي راه حصول به يك توافق جامع نیز عمل كنند. عقلانيت سياسي به ما مي‌آموزد كه چگونه زندگي كنيم و خرد سياسي به ما مي‌آموزد كه چگونه آينده مطلوب را ترسيم و براي رسيدن به آن حركت كنيم. تيم مذاكره‌كننده و مديريت اين تيم به‌خوبي نشان داده‌اند كه مي‌توانند عقلانيت سياسي را باخرد سياسي پيوند بزنند و يكي از دستاوردهاي پرونده هسته‌اي اين است كه عقلانيت و خرد سياسي در ايران به طور كامل در كنار هم قرار گرفته‌اند. لذا با در نظر گرفتن نكات فوق گمان می‌رود به سمت رسيدن به توافقي حركت خواهيم كرد كه دريچه‌اي براي جهش ايران از دريچه هسته‌اي به جايگاه متعالي‌تر از گذشته در منطقه و جهان است. دريچه پرونده هسته‌اي به طور يقين ايران را به سمت جهاني شدن در بعد‌هاي گوناگون سياسي- اجتماعي حركت خواهد داد و آينده‌اي بهتر را براي ايرانيان به ارمغان خواهد آورد.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
0
4
تبارک الله.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین