|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۴۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
واردات نفت خام چین از عربستان سعودی در ماه مارس امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال با ٢٣ درصد افزایش به ٩٥٢ هزار و ٧٠٠ بشکه در روز رسیده بود.
واردات نفت چین از ایران در ماه مارس گذشته ١٥ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، واردات نفت خام چین از ایران در ماه مارس امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ١٥ درصد افزایش یافته، با این حال، این رقم هنوز کمتر از خرید پیش بینی شده از سوی بزرگترین مشتری نفتی ایران است.

بنا بر آمار رسمی گمرک چین، واردات نفت چین از ایران در ماه مارس گذشته ٢,٧١ میلیون تن (٦٣٨ هزار و ٦٠٠ بشکه در روز) بود که این رقم نسبت به ماه فوریه ٢٠ درصد افزایش نشان می دهد و بالاترین رقم از ماه مه پارسال بوده است.

ایران و قدرتهای جهانی اوایل ماه جاری میلادی یک توافقنامه مقدماتی درباره برنامه هسته ای تهران امضا کردند که اگر این توافق دائمی تا مهلت تعیین شده ماه ژوئن آینده نهایی شود، تحریمها علیه تهران می تواند به تدریج لغو شود.

با این حال، بسیاری از تحلیلگران می گویند که تا پیش از اواسط سال ٢٠١٦ میلادی، افزایش چشمگیری در تولید یا صادرات نفت ایران وجود نخواهد داشت.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و یک هئیت رسمی رسمی چند روز پس از امضای این توافق هسته ای، به چین سفر کردند و به دنبال تقویت روابط با شرکتهای نفتی چینی برای توسعه پروژه های نفت و گاز و مذاکره درباره فروش نفت بودند.

واردات نفت چین از ایران در ماه مارس گذشته بیش از میانگین روزانه ٥٥٠ هزار بشکه سال ٢٠١٤ بوده است.

ارزیابیها و برآوردهای رویترز، واردات نفت چین از ایران در ماه مارس گذشته را روزانه ٦٨٧ هزار بشکه نشان می دهد؛ ضمن آنکه پیش بینی می شود حجم واردات نفت چین از ایران در ماه آوریل به تنها روزانه ٤٨٣ هزار بشکه کاهش یافت.

واردات نفت چین از ایران در سه ماه نخست سال ٢٠١٥ میلادی در مقایسه با مدت مشابه پارسال تقریبا ٢ درصد کاهش داشته است.

پیش از امضای توافقنامه اولیه هسته ای ایران در اوایل ماه آوریل، معامله گر دولتی چین (ژوهای ژنرونگ) قرارداد یک ساله برای واردات میعانات گازی از ایران را تمدید کرد و حجم واردات را ٥٠ درصد افزایش داد.

واردات نفت خام چین از عربستان سعودی در ماه مارس امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال با ٢٣ درصد افزایش به ٩٥٢ هزار و ٧٠٠ بشکه در روز رسیده بود.

واردات نفت چین از روسیه نیز در این دوره ٦٩٢ هزار و ٩٠٠ بشکه در روز بود که نسبت به ماه مارس پارسال ١٦ درصد افزایش داشته است.

روسیه پارسال پس از عربستان و آنگولا، سومین عرضه کننده بزرگ نفت خام به چین بود.

 

 
منبع: شانا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین